21 november 2019
 

Mercedes-Benz GLS

Mercedes-AMG introduceert GLS 63 4MATIC+

Autozine
21 november 2019 | De Mercedes-Benz GLS is nu ook beschikbaar als AMG 63 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 11,9 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 273 g/km). De 63 AMG wordt aangedreven voor een 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met 450 kW (612 pk) vermogen en een geïntegreerde EQ Boost startdynamo. Het 16 kW (22 pk) sterke nevenaggregaat voorziet het 48V-boordsysteem van stroom en de boostfunctie zorgt voor ondersteuning bij lage toerentallen. De Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ is veelzijdig dankzij de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+, de AMG SPEEDSHIFT TCT 9-transmissie en het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie op basis van de luchtvering AMG RIDE CONTROL+.
UnitedConsumers
 

De unieke vormentaal van de nieuwe Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ belichaamt de kracht van het Performance-model. De AMG-grille met verticale lamellen in hoogglanzend chroom is groter dan bij de andere AMG-modellen. De grille kenmerkt het vooraanzicht in combinatie met de expressieve motorkap, de powerdomes en de standaard MULTIBEAM LED-koplampen. Het uiterlijk wordt versterkt door de nieuw ontworpen AMG-voorskirt in jetwingdesign in hoogglanzend zwart, de frontsplitter en de jetwing-sierlijst in zilverchroom en de sportieve, markante zijdelingse luchtinlaten.

Mercedes-Benz GLS

De verbrede wielkasten, de dorpelverbreders en de buitenspiegels zijn in carrosseriekleur gespoten, terwijl de ruitframes in hoogglanzend chroom zijn uitgevoerd. De nieuw ontworpen AMG-achterskirt met sportieve diffusor benadrukt de breedte van de auto en geeft de achterzijde een dynamische uitstraling, samen met de AMG-uitlaat met twee rechthoekige, dubbele uitlaatsierstukken met kenmerkende golfvorm.

De Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ is standaard voorzien van 21 inch tienspaaks lichtmetalen velgen in tantaalgrijs, glansgedraaid. Voor verdere individualisering zijn er nog zes andere velgen met een diameter tot 23 inch leverbaar.

De GLS krijgt een meer expressief en onderscheidend karakter met het optionele AMG-nightpakket. Opvallende exterieurelementen in hoogglanzend zwart, zoals de jetwing-sierlijst en frontsplitter, de buitenspiegels en de sierlijst in de AMG-achterskirt, stralen sportieve elegantie uit. Geanodiseerde ruitframes en warmtewerende, donkergetinte ruiten van de B-stijlen, de zwart verchroomde dubbele uitlaatsierstukken en de optioneel leverbare lichtmetalen AMG-velgen in matzwart ronden de expressieve uitstraling af.

Het interieur van de GLS 63 biedt ruimte aan maximaal zeven personen. De AMG-sportpedalen van geborsteld rvs met rubbernoppen, verlichte instaplijsten met opschrift 'AMG', zwarte vloermatten met opschrift 'AMG' en de sfeerverlichting zorgen voor een authentieke AMG-ambiance.

Voor het bedieningscomfort beschikt de Performance-SUV over de moderne widescreen cockpit, waarbij het instrumentendisplay en het mediadisplay onder één glazen afdekking een visuele eenheid vormen. Het multimedia-touchdisplay is royaal van formaat en heeft een hoge resolutie. Het AMG-combi-instrument met specifieke content, zoals het RACETIMER- en AMG-opstartmenu, biedt keuze uit vier weergavestijlen - 'Modern klassiek', 'Sport', 'Bescheiden' en de AMG-specifieke weergavestijl 'Supersport'.

De AMG-stoelen voor de bestuurder en voorpassagier bieden extra zijdelingse ondersteuning en hebben een AMG-specifiek stoelpatroon met AMG-embleem in de rugleuning van de voorstoelen. Deze zijn standaard bekleed met zwart AMG-nappaleder. Er is keuze uit zeven andere kleur- en materiaalvarianten. Voor comfort zijn de multicontourstoelen voor de bestuurder en voorpassagier voorzien van stoelventilatie en memorypakket. De stoelen op de tweede zitrij beschikken standaard over stoelverwarming. Deze is ook optioneel leverbaar voor de derde zitrij.

De 4,0 liter V8-biturbomotor in de Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ wordt voor het eerst gecombineerd met een geïntegreerde EQ Boost startdynamo. Deze combineert een startmotor en een dynamo in één krachtige elektromotor en is geïntegreerd tussen de motor en de transmissie om ruimte te besparen.

Het extra vermogen van 16 kW (22 pk) plus 250 Nm koppel dat tijdelijk kan worden gebruikt, maakt niet alleen sneller wegrijden mogelijk; dit systeem levert namelijk ook de energie voor het 48V-boordnet, doet dienst als stroomgenerator en beschikt ook over hybride functies. Hiertoe behoren boost, recuperatie, verschuiving van het belastingpunt, uitrollen en het vrijwel onmerkbaar herstarten van de motor met het ECO start-stopsysteem. Voor het eerst is de EQ Boost startdynamo ook verantwoordelijk voor de regeling van het stationair toerental. Dit maakt een brandstofbesparing mogelijk die voorheen voorbehouden was aan hoogvoltage hybride technologie.

Bovendien maakt het 48V-boordsysteem het gebruik van nieuwe technologieën mogelijk. Het voorziet de elektrische verbruikers aan boord (bijvoorbeeld de actieve stabilisatorstangen of verwarmingselementen) op betrouwbare wijze van energie, terwijl het volledige aandrijfvermogen gewaarborgd blijft.

Een ander kenmerk van de 4,0 liter AMG-V8-motor: de twee uitlaatgasturbo's zijn niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken geplaatst. De voordelen van de 'hot inside V'-opstelling zijn het compacte motorontwerp en de directe reactie van de uitlaatgasturbo's. Deze beschikken over twinscroll-technologie om optimaal gebruik te maken van de uitlaatgasstroom en de respons te verbeteren. In de GLS 63 ontwikkelt hij een vermogen van 450 kW (612 pk). De performance van de V8-biturbomotor wordt nog eens aangevuld met 16 kW extra dankzij de geïntegreerde startdynamo - met een koppel van maximaal 850 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/h bedraagt 4,2 seconden, terwijl de topsnelheid 250 km/h (elektronisch begrensd) bedraagt. 280 km/h is mogelijk met het optionele AMG Driver's Package.

De AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie (TCT = Torque Converter Transmission) claimt een dynamische acceleratie met korte schakeltijden en zou tevens een comfortabele en zuinige rijstijl mogelijk maken. De transmissie is speciaal afgestemd op de eigenschappen van de motor en belooft een hoge mate van dynamiek bij het wegrijden in combinatie met een snelle acceleratie - zowel automatisch als handmatig via de stuurschakelpaddles. Op- of terugschakelcommando's worden onmiddellijk uitgevoerd. Vooral in het rijprogramma 'Sport+' en in de handmatige modus reageert de transmissie zeer snel. Een ander punt van de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G zijn de snelle meervoudige terugschakelingen. Zo kan de transmissie bij kick-down bijvoorbeeld direct van de negende naar de vijfde of van de vijfde naar de derde versnelling schakelen.

De standaard luchtvering AMG RIDE CONTROL+ met speciale vering/demping en de adaptief verstelbare demping ADS+ (adaptief dempingssysteem) combineren rijdynamiek met comfort. De demperkarakteristiek kan worden ingesteld in de drie standen 'Comfort', 'Sport' en 'Sport+' waarmee een onderscheid wordt gemaakt tussen langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek.

Door de pneumatische niveauregeling rondom behoudt de GLS 63 4MATIC+ een constant voertuigniveau, ongeacht de belading. Het voertuigniveau wordt in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Sport' en 'Sport+' over het algemeen met 10 mm verlaagd. In het rijprogramma 'Comfort' wordt de auto bij een snelheid van 120 km/h met 10 mm verlaagd en bij een snelheid van minder dan 70 km/h weer op een normaal niveau gebracht. Hierdoor worden de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik verminderd. Bovendien wordt de rijstabiliteit beter dankzij het lagere zwaartepunt. Het onderstel kan met 55 mm worden verhoogd om de bodemvrijheid op slechte ondergrond te vergroten en automatisch tot een normaal niveau verlaagd wanneer de snelheid 70 km/h bereikt.

Mercedes-Benz GLS

Een nieuwe uitrusting levert een belangrijke bijdrage aan de AMG-specifieke afstemming voor een mate van rijdynamiek: de actieve rolstabilisatie AMG ACTIVE RIDE CONTROL op 48V-basis met twee onafhankelijk werkende, elektromechanische actuatoren op de voor- en achteras. Het systeem compenseert de bewegingen van de carrosserie nauwkeurig en zorgt voor een exact controleerbare, directe handling, zelfs in het sportieve grensbereik.

Het systeem van actieve elektromechanische stabilisatoren op de voor- en achteras vermindert niet alleen overhelbewegingen bij het nemen van bochten, maar maakt het ook mogelijk om het gedrag bij insturen en lastwisselingen nauwkeuriger te bepalen. Bovendien belooft het meer rijcomfort bij rechtuit rijden, omdat bijvoorbeeld oneffenheden in het wegdek aan één kant worden gecompenseerd. Carrosseriebewegingen kunnen actief en optimaal worden aangepast aan de rijomstandigheden, wat de rijbeleving versterkt. Dit betekent dat de voor AMG kenmerkende rijdynamiek, de precisie en de respons nog intenser kunnen worden ervaren door de bestuurder.

Bijkomend voordeel in vergelijking met conventionele hydraulische systemen is de aanzienlijk snellere respons. De AMG-regeling kan de rijsituatie in milliseconden aanpassen. Ook is het gewicht van de componenten lager in vergelijking met hydraulische oplossingen.

Voor maximale tractie en dynamiek is de nieuwe GLS 63 uitgerust met de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling van 0:100 tot 50:50 en een elektronisch sperdifferentieel op de achteras. De intelligente besturing verbindt de vast aangedreven achteras variabel met de vooras en berekent continu de optimale koppelverdeling - afhankelijk van de rijsituatie en de wensen van de bestuurder. Zo profiteert de bestuurder van de voordelen van een tractiegerichte vierwielaandrijving, maar ook van de pure achterwielaandrijving en van uitstekende rijeigenschappen op elke ondergrond. Naast tractie en dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek.

Voor de nieuwe GLS 63 4MATIC+ is ook de nieuwste generatie Mercedes-Benz rijassistentiesystemen voor ondersteuning van de bestuurder beschikbaar. Tot de standaarduitrusting behoren de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing, die aan de hand van informatie van LiveTraffic Information in een vroeg stadium files of langzaam rijdend verkeer herkent en daarop reageert. Als wordt gekozen voor het rijassistentiepakket plus, is de actieve file-assistent in staat om de rijbaan en de veiligheidsafstand aan te houden bij snelheden tot ongeveer 60 km/h. Het wegrijden kan tot één minuut na het stoppen automatisch plaatsvinden. Zodra de file voorbij is, accelereert de GLS weer naar de snelheid die vooraf is ingesteld via de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing.

Het bedienings- en weergaveconcept MBUX is standaard bij de GLS 63 4MATIC+ en omvat tal van AMG-specifieke content. Visueel passen de twee displays onder één gemeenschappelijke glazen afdekking in de widescreen cockpit. Of de bediening nu plaatsvindt via het touchpad, de touch control-buttons, het touchscreen of de spraak- of gebarenbediening betreft: het bedieningsconcept is veelzijdig en flexibel. Tal van zaken kunnen ook worden bediend via de innovatieve spraakbediening - die wordt geactiveerd met het trefwoord "Hey Mercedes". De optionele MBUX-interieurassistent maakt ook een intuïtieve, natuurlijke bediening van verschillende comfort- en MBUX-functies mogelijk door middel van bewegingsherkenning en gebaren, waardoor een nog nauwere band tussen de auto, de bestuurder en de passagiers ontstaat.

Het combi-instrument heeft zijn eigen specifieke details, zoals het AMG-opstartmenu en de vier selecteerbare weergavestijlen: 'Modern klassiek', 'Sport', 'Bescheiden' of 'Supersport'. Wanneer de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Trail' en 'Sand' zijn geactiveerd, kunnen offroad-specifieke instellingen zoals hellingsgraad, hellingshoek en bodemspeling worden geselecteerd en in het combi-instrumenten worden weergegeven. De nieuw ontworpen visualisaties in het multimediadisplay maken het mogelijk om nog meer voertuigfuncties nog beter te ervaren, bijvoorbeeld door animated aanduidingen van de rijassistentie-, voertuig- en communicatiesystemen en de rijprogramma's.

AMG DYNAMICS beschikt over de besturingselektronica voor alle voertuigspecifieke functies die de rijdynamiek verhogen, zoals bijvoorbeeld besturing, koppelverdeling, vierwielaandrijving en actieve stabilisatoren. Dit systeem maakt een zeer gevarieerde rijbeleving mogelijk, met een brede spreiding tussen maximaal comfort en dynamische sportiviteit. AMG DYNAMICS vormt daarmee de basis voor de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's. De bestuurder selecteert het vooraf geconfigureerde rijprogramma met behulp van de AMG DYNAMIC SELECT-schakelaar of definieert zelf de voertuigconfiguratie in het rijprogramma 'Individual'.

De rijprogramma's zijn gekoppeld aan de rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS, waardoor de handling beter kan worden afgestemd op de verschillende wensen en rijomstandigheden. Achter de overkoepelende term AMG DYNAMICS gaan de dynamiekfuncties 'Basic', 'Advanced' en 'Pro' schuil, waarvan de functies automatisch door het betreffende rijprogramma worden geselecteerd. Bovendien zijn de niveaus 'Traction' en 'Slide' beschikbaar in de offroad-rijprogramma's 'Trail' en 'Sand' wanneer het ESP is gedeactiveerd.

Onafhankelijk van het rijprogramma kan de bestuurder met de toetsen in de middenconsole of de stuurwieltoetsen de handmatige schakelmodus, het gewenste onderstelniveau en bijvoorbeeld ook de uitlaat selecteren.

De elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging heeft een variabele verhouding. Hij overtuigt met zijn directe reacties en precieze feedback. De stuurbekrachtiging is gekoppeld aan de verschillende niveaus van het AMG DYNAMICS-systeem. De configuratie in 'Basic' en 'Advanced' is gericht op maximaal comfort. In 'Pro' is een configuratie geprogrammeerd die een sportieve rijstijl ondersteunt en meer van het wegdek geeft.

Op de vooras worden 400 x 38 mm inwendig geventileerde en geperforeerde integrale remschijven gebruikt, met vaste remklauwen met zes zuigers, die grijs gespoten zijn met wit opschrift 'AMG'. Aan de achterzijde zijn de inwendig geventileerde integrale remschijven 370 x 32 mm groot en voorzien van één zwevende remklauw met één zuiger.