Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)
Mercedes-Benz E-klasse nu met 4matic
Naast de koppeling aan ESP en 4ETS werkt de vierwielaandrijving in de E-Klasse voor het eerst ook samen met het Sensotronic Brake Control (SBC) remsysteem, dat Mercedes-Benz als eerste autofabrikant standaard leverde. Door de variabele remkrachtverdeling over allevier de wielen claimt dit systeem een betere remwerking en ondersteunt tevens andere veiligheidssystemen. De Combi-uitvoeringen van de E-Klasse met 4MATIC zijn bovendien standaard voorzien van een automatische pneumatische niveauregeling. Ongeacht de belading blijft de veerweg van de achteras gelijk voor maximaal rijcomfort onder alle omstandigheden.
Bij de ontwikkeling van de 4MATIC-technologie voor de E-Klasse hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz ook aandacht besteed aan de combinatie met de intelligente cruise control DISTRONIC en het luchtveersysteem AIRMATIC DC, beide leverbaar als optie. Alle 4MATIC-uitvoeringen van de Mercedes-Benz E-Klasse zijn voorzien van een vijftraps automatische transmissie en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Om plaats te bieden aan het 4MATIC-systeem werden de nodige aanpassingen doorgevoerd aan de vooras en de carrosseriestructuur van de E-Klasse. Deze aanpassingen betroffen ondermeer de beenruimte en het schutbord voorin, de transmissietunnel en de ophanging van de voorwielen.

De nieuwe E 500 Combi is het topmodel van de reeks. Dit model is voorzien van een achtcilindermotor, die goed is voor een koppel van 460 Nm, beschikbaar in een groot toerenbereik van 2.700 omw./min. tot 4.250 omw./min. De acceleratie van 0-100 km/u in 6,5 seconden en de sprint van 60-120 km/u in 6.2 seconden zijn waarden die de auto niet misstaan. Evenals de sedan-versie is de E 500 Combi voorzien van ondermeer 7G-TRONIC automatische transmissie, AIRMATIC DC luchtvering, automatische klimaatregeling met vier zones en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.