1 september 2021
Mercedes-Benz GT 4-deurs

Mercedes-AMG GT

Mercedes-AMG introduceert GT Hybrid

Autozine
1 september 2021 | De eerste performance-hybrid van Mercedes-AMG gaat in serieproductie en is gebaseerd op technologieën uit de Formule 1. Het concept omvat een kenmerkende lay-out van de aandrijflijn met een elektromotor en accu op de achteras alsmede een in eigen huis ontwikkelde high-performance accu. De Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE combineert prestaties en rijdynamiek met efficiëntie dankzij de speciale aandrijflijn. Het E PERFORMANCE-model brengt zo het DNA van de AMG Driving Performance over naar de geëlektrificeerde toekomst. De combinatie van 4,0 liter V8-biturbomotor en elektromotor genereert een systeemvermogen van 620 kW (843 pk) en een maximum systeemkoppel van meer dan 1.400 Nm. Net als in de Formule 1 is de accu gericht geconstrueerd voor een snelle vermogensafgifte en -opname.

Het expressieve design met ver naar beneden getrokken motorkap, gespierde carrosserie, gedrongen raamsectie (greenhouse) en krachtige fastback benadrukt de sportieve genen van de vierdeurs coupé. Een ander markant kenmerk is de karakteristieke voorskirt die is gebaseerd op de vormgeving van de tweedeurs AMG GT. Hij lijkt uit één enkele mal te zijn gegoten en voegt zich op een homogene manier in het dynamische design van de totale auto. De buitenste luchtinlaten zijn breder en lopen taps toe naar het midden van de auto. De luchtstroom wordt via drie verticale vinnen naar de wielkastkoelers geleid.

Mercedes-Benz GT 4-deurs

Exclusieve herkenningskenmerken aan de achterzijde zijn de achterskirt met geïntegreerde plug-in laadklep en de rode typeaanduiding. Met de hybrid introduceert AMG ook gegroefde trapeziumvormige dubbele uitlaatsierstukken. De 'E PERFORMANCE'-badge op de voorspatschermen verwijst naar de hybride aandrijving. Net als bij de gehele modelserie zijn ook voor de hybrid tal van lakken en uitrustingsdetails leverbaar. Zo zijn er vier matte lakken, vijf metallic-lakken en twee unilakken om uit te kiezen. Daarnaast zijn er zeven nieuwe lakken uit het uitgebreide individualiseringsprogramma beschikbaar. Het exterieurdesign kan verder worden geaccentueerd met bijvoorbeeld het nieuwe AMG-nightpakket II of een combinatie van nightpakket en carbonpakket. Daarnaast zijn er nieuwe 20 en 21 inch lichtmetalen velgen leverbaar, elk in twee kleurvarianten. De exclusieve Edition-uitvoering is eveneens leverbaar als performance-hybrid.

Als nieuw vlaggenschip van de modelserie is de AMG GT 63 S E PERFORMANCE omvangrijk uitgerust. Hij heeft alle upgrades van de laatste facelift van het model gekregen, zoals het AMG RIDE CONTROL+-onderstel met nieuw dempingssysteem. Ook standaard aan boord zijn het aangepaste AMG-composietremsysteem en het multimediasysteem MBUX met hybrid-specifieke weergaven.

De standaard widescreen cockpit beschikt over het multimediasysteem MBUX met AMG hybrid-specifieke weergaven en functies. In het combi-instrument kan de bestuurder de elektrische actieradius, het stroomverbruik, het vermogen en koppel van de elektromotor alsmede de temperaturen van de accu en elektromotor aflezen. Grafische afbeeldingen van hoge kwaliteit op het multimediadisplay visualiseren de vermogensstroom van het gehele aandrijfsysteem, het toerental, het vermogen, het koppel en de temperatuur van de elektromotor, alsmede de temperatuur van de accu. De achterpassagiers krijgen op hun optionele multimediadisplay informatie over de energiestroom en het vermogen en koppel van de elektromotor te zien.

In het interieur zijn veel individuele keuzes mogelijk. Exclusieve kleuren benadrukken de sportieve of de luxueuze kant van het nieuwe topmodel, bijvoorbeeld de combinatie van nappaleder Exclusief in titaangrijs pearl/zwart met contrastsiernaden in geel of fraai nappaleder Exclusief STYLE (ruitpatroon) in truffelbruin/zwart Daarnaast is er nog keuze uit vijf andere kleuren in nappaleder Exclusief STYLE: siennabruin, classicrood, yachtblauw, diepwit en nevagrijs. De voor- en achterzitplaatsen zijn volledig in de gekozen uitrustingskleur uitgevoerd, net als de armleuningen in de portieren, de lederen rand van de vloermatten en de rand van het stuurwiel.

In de AMG GT 63 S E PERFORMANCE wordt de 4,0 liter V8-biturbomotor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. De combinatie van 4,0 liter V8-biturbomotor en elektromotor genereert een systeemvermogen van 620 kW (843 pk) en een maximum systeemkoppel van meer dan 1.400 Nm. De rijprestaties van de krachtigste serieproductieauto uit Affalterbach tot nu toe zijn: de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h neemt 2,9 seconden in beslag en een snelheid van 200 km/h wordt bereikt in minder dan 10 seconden. De acceleratie eindigt bij 316 km/h.

De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor bevindt zich op de achteras, waar hij samen met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras in een compacte elektrische aandrijfunit (EDU) is geïntegreerd. Experts noemen deze lay-out een P3-hybrid. De lichtgewicht high-performance accu is ook achterin boven de achteras geplaatst. Dit compacte ontwerp belooft tal van voordelen:

  • De elektromotor werkt direct op de achteras en kan daardoor zijn vermogen directer omzetten in aandrijving, voor een extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen.
  • Het vermogen van de elektromotor kan direct worden toegepast met een maximumkoppel, waardoor zeer dynamisch wegrijden mogelijk is.
  • De bestuurder zou onmiddellijk een merkbare vermogenstoename ervaren dankzij het geïntegreerde, elektronisch gestuurde sperdifferentieel op de achteras. Het hybride model is nog dynamischer bij het accelereren uit bochten, biedt meer tractie en dus meer rijveiligheid.
  • Naarmate de slip op de achteras toeneemt, wordt de aandrijfkracht van de elektromotor ook naar de voorwielen overgebracht als dat nodig is voor meer tractie. De mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving maakt dit mogelijk met behulp van een cardanas en de aandrijfassen van de voorwielen.
  • De plaatsing op de achteras verbetert zowel de gewichtsverdeling als de aslastverdeling in de auto en vormt zo de basis voor de overtuigende handling.
  • Het AMG-concept biedt een zeer hoge regeneratie-efficiëntie, aangezien het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en transmissie toelaat.
  • De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras zorgt met zijn speciaal gekalibreerde overbrengingsverhouding voor de spreiding van het koppel. Voor dynamisch wegrijden, maar ook een veilig continu vermogen bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt de tweede versnelling op z'n laatst bij ongeveer 140 km/h in, wat overeenkomt met het maximale toerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.
  • Met de vermogenstoename dankzij de extra elektromotor, was het ontwikkelingsteam ook in staat om de efficiëntie van de gehele auto te verbeteren - en zowel een lagere uitstoot als een lager verbruik te realiseren.

Bij het definiëren van de elektrificatiestrategie was het van meet af aan duidelijk dat alle essentiële componenten in Affalterbach zouden worden ontwikkeld. De kern daarvan wordt gevormd door de high-performance AMG-accu (HPB). De ontwikkeling van deze lithium-ion-accu is gebaseerd op technologieën die zich onder de zwaarste omstandigheden in de Formule 1 al hebben bewezen in de Formule 1 hybride racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1-team. In de loop van de ontwikkeling vond een levendige uitwisseling van vakkennis plaats tussen de Formule 1-motorenwerkplaats High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth en Mercedes-AMG in Affalterbach. De high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen dat vaak achter elkaar kan worden opgevraagd met een laag gewicht om de totale prestaties van de auto te verhogen. Daarbij komen de snelle energieopname en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat de bestuurder bijvoorbeeld tijdens een stevige rit in heuvelachtig terrein bergopwaarts meteen het volledige vermogenspotentieel kan aanspreken, terwijl bergafwaarts sterk wordt gerecupereerd.

De high-performance accu van de AMG GT 63 S E PERFORMANCE heeft een capaciteit van 6,1 kWh, een continuvermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW gedurende 10 seconden. Het relatief lage gewicht van 89 kg maakt een vermogensdichtheid van 1,7 kW/kg mogelijk. Het laden vindt plaats via de ingebouwde 3,7 kW wisselstroomlader aan een laadstation, wallbox of stopcontact. De accu is ontworpen voor een snelle stroomlevering en -opname, niet voor een zo groot mogelijke actieradius. Niettemin maakt de elektrische actieradius van 12 km een praktische actieradius mogelijk, bijvoorbeeld voor stil en emissievrij rijden van een woonwijk naar de rand van de stad of naar de snelweg.

De basis voor de hoge prestaties van de 400V AMG-accu is de directe koeling: voor het eerst stroomt een koelvloeistof op basis van een elektrisch niet-geleidende vloeistof rond alle 560 cellen en koelt ze individueel. Elke accu heeft een bepaalde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als de accu te koud of te warm wordt, verliest hij tijdelijk zijn vermogen of moet hij worden uitgeschakeld om niet beschadigd te raken als de temperatuur te hoog is. Een gelijkmatige temperatuur van de accu heeft dus een grote invloed op de prestaties, levensduur en veiligheid. Conventionele koelsystemen, die alleen met lucht of het gehele accupakket indirect met water koelen, bereiken al snel hun grenzen; vooral omdat de eisen als gevolg van cellen met een steeds hogere energiedichtheid steeds hoger worden. Als het thermomanagement zijn functie niet optimaal vervult, dreigt de accu voortijdig te verouderen.

Voor de directe koeling moesten de AMG-specialisten nieuwe koelmodules ontwikkelen die enkele millimeters dun zijn. Ongeveer 14 liter koelvloeistof circuleert met behulp van een speciaal ontwikkelde krachtige elektrische pomp van boven naar beneden door de hele accu langs elke cel en stroomt daarbij ook door een direct aan de accu bevestigde olie/water-warmtewisselaar. Deze geleidt de warmte naar één van de twee lagetemperatuurcircuits (LT-circuits) van de auto, en vandaar naar de LT-radiateur aan de voorzijde van de auto, waar de warmte wordt afgegeven aan de buitenlucht. Het systeem is ontworpen om een gelijkmatige warmteverdeling in de accu te garanderen.

Het resultaat is dat de accu altijd binnen een consistente, optimale bedrijfstemperatuur van gemiddeld 45 °Celsius blijft, ongeacht hoe vaak hij wordt opgeladen of ontladen. Het is goed mogelijk dat de gemiddelde temperatuur wordt overschreden wanneer met hoge snelheden wordt gereden. De beveiligingsmechanismen zijn daarom zodanig geconfigureerd dat de maximale prestatie uit de accu kan worden gehaald om vervolgens door directe koeling het temperatuurniveau weer te verlagen. Conventionele koelsystemen kunnen dit niet aan waardoor de accu zijn potentieel niet meer volledig kan benutten. Dat is niet het geval bij de high-performance AMG-accu: zelfs tijdens snelle ronden in de hybride modus op het circuit, waarbij vaak wordt geaccelereerd (accu wordt ontladen) en afgeremd (accu wordt opgeladen), behoudt het energieopslagsysteem zijn hoge prestatievermogen.

Alleen een doeltreffende directe koeling maakt het mogelijk om accucellen met een zeer hoge vermogensdichtheid te gebruiken. Dankzij deze individuele oplossing is het accusysteem bijzonder licht en compact. Het lage gewicht is ook te danken aan het materiaalbesparende busbar-concept en de lichte en toch sterke crashstructuur van de aluminium behuizing. Deze zorgt voor de hoogste mate van veiligheid.

Normaal gesproken start de performance-hybrid geruisloos ('Silent Mode') in het rijprogramma 'Comfort' wanneer de elektromotor wordt ingeschakeld. In het combi-instrument geeft het pictogram 'Ready' aan dat de auto rijklaar is. Bovendien klinkt in het interieur via de luidsprekers een krachtig en sonoor AMG-startgeluid dat aangeeft dat de auto gereed is om te vertrekken. Een lichte druk op het gaspedaal is voldoende om de AMG performance-hybrid in beweging te zetten.

Mercedes-Benz GT 4-deurs

Tijdens het volledig elektrisch rijden waarschuwt het wettelijk verplichte Acoustic Vehicle Alerting System de omgeving dat de performance-hybrid aan komt rijden. Een speciaal samengestelde laagfrequente, snelheidsafhankelijke AMG-sound wordt via afzonderlijke luidsprekers voor en achter naar buiten uitgestraald. Het geluid is gedempt ook in het interieur hoorbaar, als akoestische feedback voor de inzittenden. In de Europese Unie is het systeem actief tot 20 km/h, in de VS tot het equivalent van circa 30 km/h. Daarna verdwijnt het rijsignaal op harmonieuze wijze naar de achtergrond tot circa 50 km/h.

Bij hogere snelheden kan de klant kiezen uit een 'balanced' of een 'powerful' klank via de soundtoetsen op de middenconsole of op het stuurwiel (te herkennen aan een symbool van een frequentiegolf): bij volledig elektrisch rijden wordt een bescheiden of een krachtige klank gegenereerd. Wanneer de verbrandingsmotor start, beïnvloedt de gekozen instelling het geluid van de uitlaat. In elke situatie blijft één ding hetzelfde: onder alle omstandigheden is de performance-hybrid aan zijn geluid direct herkenbaar als een AMG.

Ook de rijdynamiekregeling profiteert van de hybride aandrijflijn. In plaats van volledig te vertrouwen op de remingrepen van ESP(R), kan ook de elektromotor de tractie regelen zodra er te veel slip optreedt bij een wiel. Daartoe verlaagt het regelsysteem het aandrijfkoppel van de elektromotor dat via het sperdifferentieel op de achteras naar het wiel wordt overgebracht. Het resultaat is dat ESP(R) helemaal niet of pas later hoeft in te grijpen. Voordeel: de verbrandingsmotor kan dus een hoger koppel afgeven, wat zowel de dynamiek als de efficiëntie ten goede komt. Bovendien kan het vermogen dat anders tijdens het remmen 'verloren zou gaan', worden gebruikt om de accu op te laden.

De recuperatie start wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, oftewel in de zogeheten overrun-modus, zonder het rempedaal aan te raken. Hierdoor wordt de accu opgeladen en ontstaat een sterk remmoment; de wielremmen slijten minder of hoeven, afhankelijk van het regeneratieniveau en de verkeerssituatie, helemaal niet te worden gebruikt. De bestuurder kan vier verschillende recuperatieniveaus selecteren via de rechter AMG-stuurwieltoets. Dit geldt in alle rijprogramma's, met uitzondering van 'Slippery', en de energieterugwinning wordt afhankelijk van het rijprogramma anders geconfigureerd.

Als nieuw topmodel van de modelserie profiteert de AMG GT 63 S E PERFORMANCE van de prestaties van de 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor met 470 kW (639 pk) en een maximumkoppel van 900 Nm, dat beschikbaar is over een toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min. Dit zorgt voor een samenspel met de elektromotor, die zijn maximumkoppel van 320 Nm meteen vanaf stationair toerental levert.

Twee twin-scroll turbo's leveren een belangrijke bijdrage aan het hoge vermogen en combineren een respons bij lage toerentallen met een hoge vermogenstoename bij hogere toerentallen. Daarnaast is het turbinehuis verdeeld in twee parallel aan elkaar lopende stromingsdoorgangen. In combinatie met twee afzonderlijke kanalen in het uitlaatspruitstuk maakt dit het mogelijk het momentum van de uitlaatgassen die naar het turbinewiel worden gestuurd afzonderlijk te regelen. Het ene kanaal wordt gevoed door de uitlaatgassen van de eerste en tweede cilinder van een cilinderbank, het andere door de uitlaatgassen van de derde en vierde cilinder. Het doel is om te voorkomen dat de afzonderlijke cilinders elkaar wederzijds nadelig beïnvloeden op de gascyclus. Dit vermindert de tegendruk van het uitlaatgas en verbetert de gasuitwisseling.

De riemaangedreven startdynamo (RSG) combineert de startmotor en de dynamo in één component en heeft een vermogen van 10 kW (14 pk). Deze unit start de verbrandingsmotor en zorgt voor de basisvoeding van de nevenaggregaten, zoals de airconditioning of de rijverlichting, bijvoorbeeld wanneer de auto voor een verkeerslicht staat en het laadniveau van de HV-accu niet meer voldoende is om het laagspannings-boordnet te voeden. De RSG reageert bijzonder snel omdat deze geïntegreerd is in het 400V-boordsysteem.

Het AMG RIDE CONTROL+-onderstel is gebaseerd op een meerkamer-luchtvering met automatische niveauregeling, gecombineerd met een elektronisch geregelde adaptief verstelbare demping. Dit dempingssysteem is volledig nieuw in de AMG GT 4-deurs Coupé: voor het eerst worden twee zogeheten overdrukventielen toegepast. Met deze traploos regelbare kleppen, die zich buiten de demper bevinden, kan de dempingskracht nog nauwkeuriger aan de verschillende rijomstandigheden en de rijprogramma's worden aangepast: de ene klep regelt de uitgaande demping, oftewel de kracht die optreedt wanneer het wiel terugveert, terwijl de andere klep de ingaande demping regelt wanneer het wiel wordt samengedrukt. De ingaande en uitgaande demping worden onafhankelijk van elkaar geregeld.

De AMG-ontwikkelingsengineers konden de spreiding tussen sportiviteit en comfort aanzienlijk vergroten, onder andere door het verschil tussen de minimale en maximale dempingskrachtkarakteristiek te vergroten en door een nog grotere flexibiliteit in de afstelling te bieden. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppen reageert de demper snel en gevoelig op wisselende wegdekken en rijomstandigheden.

Met behulp van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's kan de bestuurder de basisafstelling voorprogrammeren: met een druk op de knop veranderen de rijeigenschappen bijvoorbeeld van maximale dynamiek in het rijprogramma 'Sport+' naar rustig cruisen in het rijprogramma 'Comfort'. Bovendien kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma's via een speciale knop in drie stappen worden aangepast.

De AMG performance-hybrids beschikken bovendien over de geïntegreerde rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS. Het systeem beïnvloedt de regelstrategieën van ESP(R) (elektronisch stabiliteitsprogramma), de vierwielaandrijving en het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras. Dit zorgt voor meer dynamiek, zonder de stabiliteit van de auto nadelig te beïnvloeden.

Bijzonder opvallend: AMG DYNAMICS bepaalt hoe de auto moet reageren. Het systeem gebruikt de aanwezige sensoren onder meer om de snelheid, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de gierbeweging vast te stellen. Dankzij een intelligent pilot-control-principe kan op basis van de handelingen van de bestuurder en de gegevens van de sensoren worden geanticipeerd hoe de bestuurder wil dat de auto zich gedraagt. De regeling wordt afgestemd op de dynamische rijvaardigheid van de bestuurder - zonder merkbare of storende ingrepen van het systeem. De bestuurder ervaart steeds een zeer authentiek rijgevoel met een hoge bochtdynamiek en optimale tractie bij een hoge stabiliteit en een voorspelbaar rijgedrag. Ook ervaren bestuurders worden optimaal ondersteund zonder het gevoel te hebben dat het systeem hen betuttelt. Ook op het gebied van de remmen zijn er geen concessies gedaan: in overeenstemming met de extreme vermogenswaarden en de daarmee gepaard gaande prestaties is het high-performance AMG-composietremsysteem met bronskleurige vaste remklauwen met zes zuigers voor en zwevende remklauwen met één zuiger achter standaard aan boord. Het remsysteem is aangepast aan de hoge rijdynamiek en groter dan bij de modellen met alleen een verbrandingsmotor: de carbon-keramische remschijven meten 420 x 40 mm op de vooras en 380 x 32 mm op de achteras. Het remsysteem overtuigt met een zeer korte remweg en een maximale stabiliteit en fadingbestendigheid bij intensief gebruik. Daarnaast kenmerkt het systeem zich door een lange levensduur en een bijzonder snelle respons. Bovendien bespaart het lichtgewicht materiaal extra gewicht en vermindert het ook het onafgeveerde gewicht. Tot de comfortfuncties behoren de wegrijhulp op een helling en het voorvullen en droogremmen op nat wegdek. Als het contact is uitgeschakeld en de auto stilstaat, selecteert de transmissie automatisch de parkeerstand 'P'; bij het wegrijden wordt de elektrische parkeerrem automatisch ontgrendeld.

KwikFit
Vernieuwde Mercedes-AMG 4d nu bestellenVernieuwde Mercedes-AMG 4d nu bestellen
9 juli 2021
Mercedes-AMG vernieuwt GT 4-deur 2022Mercedes-AMG vernieuwt GT 4-deur 2022
15 juni 2021
Mercedes-AMG maakt prijs GT 4d bekendMercedes-AMG maakt prijs GT 4d bekend
8 augustus 2018
Mercedes-AMG introduceert GT 4-Door CoupMercedes-AMG introduceert GT 4-Door Coup
6 maart 2018
 

Info

Test

Techniek

Prijs

KM-kosten

Forum