3 maart 2020
 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CLA en GLA worden hybrides

Autozine
3 maart 2020 | Onder het EQ Power-label breidt Mercedes Benz het aanbod van plug-in hybrids consequent uit. Met de CLA 250e Coupé (brandstofverbruik gecombineerd: 1,5-1,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 35-31 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 15,1-15,0 kWh/100 km) , CLA 250e Shooting Brake (brandstofverbruik gecombineerd: 1,6-1,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 37-33 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 15,4-14,8 kWh/100 km) en GLA 250e (brandstofverbruik gecombineerd: 1,8-1,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 42-38 g/km, stroomverbruik gecombineerd: 16,1-15,5 kWh/100 km) completeert Mercedes-Benz het aanbod van EQ Power-modellen in de compacte auto-familie met hybride aandrijfsysteem van de derde generatie. De nieuwe modellen kunnen komend voorjaar worden besteld, de marktintroductie zal enkele weken later plaatsvinden.
 
Info

Bij de nieuwe compact cars met EQ Power staan (elektrisch) rijplezier en gebruiksgemak op de voorgrond. Dit wordt geïllustreerd door de highlights van de modellen:

Mercedes-Benz
  • Elektrische actieradius van 71-79 km (NEDC).
  • Elektrisch vermogen 75 kW.
  • Systeemvermogen 160 kW.
  • Systeemkoppel 450 Nm.
  • Wisselstroom (AC) laadsysteem tot 7,4 kW.
  • Gelijkstroom (DC) laadsysteem tot 24 kW.
  • Vrijwel geen beperkingen qua bagageruimte.

De compacte modellen van Mercedes-Benz hebben dwars geplaatste motoren. Voor de automatische transmissie met dubbele koppeling 8F-DCT werd een compacte hybride aandrijfunit ontwikkeld volgens dezelfde technische principes als bij de automatische transmissies van de modellen met in lengterichting geplaatste motoren. Het betreft hier een permanent-synchroonmotor die aan de binnenzijde is gemonteerd. De stator is vast geïntegreerd in de aandrijfunit, terwijl de verliesarme natte koppeling in de rotor van de elektromotor is ingebouwd. De vraaggestuurde stator- en rotorkoeling maken het mogelijk om zonder problemen het piek- en continuvermogen van de elektromotor te gebruiken.

Voor het eerst bij een model van Mercedes-Benz wordt de verbrandingsmotor uitsluitend door de elektromotor gestart; de compacte hybrids beschikken niet over een aparte 12V-startmotor. De elektromotor heeft een vermogen van 75 kW. Samen met de 1,33 liter viercilindermotor levert dit een systeemvermogen van 160 kW (218 pk) en een systeemkoppel van 450 Nm op. De EQ Power-technologie van de elektromotor zorgt voor de prestaties: de A 250 e heeft 6,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/ h te accelereren en de topsnelheid bedraagt 235 km/h (zie volgende pagina voor meer informatie).

Een lithium-ion-hoogvoltage-accu met een totale capaciteit van circa 15,6 kWh doet dienst als energieopslagunit. De nieuwe compacte modellen kunnen worden opgeladen met wissel- of gelijkstroom. In de rechter zijkant van de auto's bevindt zich een laadaansluiting. De compacte plug-in hybrids kunnen via een 7,4 kW wallbox met wisselstroom (AC) binnen 1 uur en 45 minuten worden opgeladen van 10 naar 100% SoC (Status of Charge). Bij DC-laden met 24 kW bedraagt de laadtijd ongeveer 25 minuten van 10 tot 80% SoC. De accu's zijn afkomstig van de 100% Daimler-dochter Deutsche ACCUMOTIVE. De hoogvoltage-accu is watergekoeld en weegt circa 150 kg.

Een bijzondere uitlaat maakt een bijzonder slimme packaging mogelijk: om ervoor te zorgen dat de bagageruimte nauwelijks kleiner is dan bij modellen zonder hybride motor loopt de uitlaat niet door tot de achterzijde van de auto, maar eindigt halverwege de voertuigbodem, waarbij de einddemper in de middentunnel is geplaatst. Door de integratie van de brandstoftank in de asdrager ontstaat er ruimte onder de achterbank voor de hoogvoltage-accu.

De compacte modellen zijn uitgerust met derde generatie plug-in technologie. Een belangrijke highlight van dit systeem is de intelligente, routegebaseerde bedrijfsstrategie, die rekening houdt met navigatiegegevens, snelheidsbeperkingen en de route. De bedrijfsstrategie houdt rekening met de gehele geplande route en benut de elektrische rijmodus op de momenten die zich daar het beste voor lenen.

Met de introductie van MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zijn de vorige plug-in modi van alle EQ Power-modellen omgezet in rijprogramma's. Dit betekent dat de nieuwe rijprogramma's 'Electric' en 'Battery Level' in elke Mercedes-Benz plug-in hybrid beschikbaar zijn. Dit is bij de compacte modellen van begin af aan het geval. In het rijprogramma 'Electric' kan de maximale e-performance worden ervaren. De verbrandingsmotor wordt alleen ingeschakeld als de bestuurder het gaspedaal helemaal intrapt. In het rijprogramma 'Electric' kan het niveau van de recuperatie ook via de stuurschakelpaddles worden aangepast. De stuurschakelpaddles maken vijf verschillende recuperatieniveaus mogelijk (DAUTO, D+, D, D- en D--).

De rijprogramma's Comfort, ECO en Sport zijn eveneens beschikbaar. Afhankelijk van de vereisten kan de bestuurder ofwel de voorkeur geven aan elektrisch rijden, voor maximale rijdynamiek kiezen door beide motoren in te laten schakelen of de voorkeur geven aan het rijden met een verbrandingsmotor, bijvoorbeeld om de elektrische actieradius nog even niet te hoeven gebruiken.

Een belangrijke comfortfunctie is de preconditionering vóór het starten van de auto, die ook gemakkelijk via een smartphone kan worden geactiveerd. Het trekvermogen van de compacte hybrids is eveneens aanzienlijk: 1.600 kg (geremd).

Mercedes me Charge biedt bestuurders van een plug-in hybrid optioneel toegang tot een van de grootste laadnetwerken ter wereld met alleen al in Europa meer dan 300 exploitanten van openbare laadstations (stad, parkeergarages, snelwegen, winkelcentra, enz.). Dankzij het navigatiesysteem kunnen klanten van Mercedes-Benz deze laadstations gemakkelijk vinden en direct toegang krijgen tot de laadpunten via de Mercedes me Charge-laadkaart, via de Mercedes me-app of direct vanuit de auto. Hiervoor zijn geen andere contracten nodig: naast een eenvoudige authenticatie profiteren klanten van een geïntegreerde betalingsfunctie met eenvoudige facturering nadat ze hun betaalmethode hebben ingevoerd. Elk laadproces wordt automatisch verrekend. De individuele laadprocessen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengevat.

UnitedConsumers
Mercedes prijst GLE 350 deMercedes prijst GLE 350 de
6 april 2020
Mercedes Museum nu digitaal te bezoekenMercedes Museum nu digitaal te bezoeken
30 maart 2020
Mercedes C111 bestaat 50 jaarMercedes C111 bestaat 50 jaar
23 maart 2020
Mercedes breidt MBUX uitMercedes breidt MBUX uit
13 maart 2020