12 december 2023
Mercedes-Benz SL
Nieuws

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance

Mercedes-AMG introduceert SL 63 S E Performance

12 december 2023 - Mercedes-AMG rondt de SL-modelserie naar boven af met de nieuwe SL 63 S E PERFORMANCE. De 4,0 liter V8-biturbomotor en de AMG Electric Drive Unit genereren samen een systeemvermogen van 600 kW (816 pk) en een maximaal systeemkoppel van 1.420 Nm. Daarmee is het nieuwe model de krachtigste SL tot nu toe.

In de SL 63 S E PERFORMANCE wordt de AMG 4,0 liter V8-biturbomotor op de vooras gecombineerd met een Electric Drive Unit op de achteras. Deze integreert een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en een mechanisch sperdifferentieel op de achteras. De lichtgewicht accu bevindt zich eveneens achterin, boven de achteras. Dit compacte ontwerp biedt tal van voordelen. De elektromotor werkt direct op de achteras en kan daardoor zijn vermogen directer omzetten in aandrijving. Dit zorgt voor een extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen. Als de slip op de achteras toeneemt, wordt de aandrijfkracht van de elektromotor naar behoefte ook overgebracht op de voorwielen. De mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ maakt dit mogelijk via de cardanas en aandrijfassen van de voorwielen. De plaatsing op de achteras verbetert de gewichts- en aslastverdeling in het voertuig en vormt zo de basis voor het rijgedrag.

Mercedes-Benz SL

AMG accu

De ontwikkeling van de lithium-ion-accu is geïnspireerd op technologieën die zich hebben bewezen in de Formule 1 hybride racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team. De AMG high-performance accu levert prestaties die meerdere keren achter elkaar beschikbaar zijn. De accu heeft een capaciteit van 6,1 kWh, een continuvermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW. Laden geschiedt via de geïnstalleerde 3,7 kW boordlader met wisselstroom aan een laadstation, wallbox of gewoon stopcontact. De accu is ontwikkeld voor een snelle energieafgifte en opname en niet voor een zo groot mogelijke actieradius. Niettemin 13 km volledig elektrisch rijden (EAER) een praktische actieradius mogelijk.

De directe koeling ligt aan de basis voor het prestatieniveau van de 400V AMG-accu: een koelvloeistof stroomt rond alle 560 cellen en koelt ze afzonderlijk. Elke accu heeft een bepaalde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als het energieopslagsysteem te koud of te warm wordt, verliest het tijdelijk merkbaar vermogen of het vermogen moet worden verlaagd om geen schade te veroorzaken als de temperatuur te hoog is. Een gelijkmatige temperatuurregeling van de accu heeft daarom een grote invloed op de prestaties, levensduur en veiligheid ervan.

Altijd elektrisch vermogen beschikbaar

De basisstrategie is afgeleid van het hybride powerpack van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. Net als in de topklasse van de autosport is de maximale aandrijfkracht altijd beschikbaar wanneer de bestuurder deze nodig heeft, bijvoorbeeld om krachtig uit de bocht te accelereren of om in te halen. Het elektrische vermogen is altijd beschikbaar en kan vaak worden gereproduceerd via hoge recuperatieprestaties en bijladen naar behoefte. Het onafhankelijke accuconcept maakt een compromis mogelijk tussen maximale rijdynamiek en efficiëntie.

De acht AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Electric', 'Battery Hold', 'Comfort', 'Slippery', 'Sport', 'Sport+', 'RACE' en 'Individual' zijn nauwkeurig afgestemd op de nieuwe aandrijftechnologie. De rijprogramma's passen belangrijke parameters aan, zoals de respons van de aandrijving en transmissie, de stuurkarakteristiek, de ondersteldemping of het geluid. De programma's kunnen worden geselecteerd met de AMG-toets en het centrale display in de middenconsole of de AMG-stuurwieltoetsen.

De hybride start meestal geruisloos ('Silent Mode') in het rijprogramma 'Comfort' wanneer de elektromotor wordt ingeschakeld. Het pictogram 'Ready' in het combi-instrument geeft aan dat het voertuig rijklaar is. Daarnaast klinkt er via de luidsprekers in het interieur een krachtig, sonoor, AMG-typische start-up-gebluid als akoestische feedback om aan te geven dat dat het voertuig klaar is voor vertrek.

Recuperatie kan in vier stappen

Omdat de accu zich dankzij de directe koeling altijd in het optimale temperatuurvenster van ongeveer 45° bevindt, kan ook de recuperatie worden geoptimaliseerd. Normaal gesproken warmt een accu erg op als het recuperatievermogen hoog is, met als gevolg dat de energieterugwinning moet worden beperkt. De recuperatie begint wanneer de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt, dus al in de uitrolmodus zonder dat het rempedaal wordt aangeraakt. In deze modus wordt de accu geladen en een remmoment gecreëerd. De remmen worden hierbij ontzien of hoeven, afhankelijk van het recuperatieniveau en de verkeerssituatie, helemaal niet te worden geactiveerd.

De bestuurder kan met de rechter AMG-stuurwieltoets vier verschillende niveaus van recuperatievermogen selecteren. Dit geldt voor alle rijprogramma's behalve voor 'Slippery'. In het hoogste niveau is het zogeheten 'one-pedal'-rijden mogelijk. Er kan meer dan 100 kW aan vermogen worden teruggevoerd naar de accu. Nog een voordeel van recuperatie: het voertuig gaat niet sneller rijden als de weg steil bergafwaarts gaat. Het systeem werkt als een motorrem.

Visuele aanpassingen

Het nieuwe topmodel van de SL-serie onderscheidt zich met name aan de achterzijde. Nieuw zijn de geïntegreerde plug-in laadklep en de typeaanduiding in rood. Deze uitvoering beschikt ook over gegroefde trapeziumvormige dubbele uitlaatsierstukken. De 'E PERFORMANCE' badges aan de zijkant verwijzen naar de exclusieve aandrijving. De hybride rolt standaard op 20 inch multispaaks lichtmetalen AMG-velgen. Ze zijn aerodynamisch geoptimaliseerd en matzwart en glansgedraaid. Op de vooras zijn 265/40 R20-banden te vinden op 9,5 J x 20-velgen en op de achteras 295/35 R20-banden op 11 J x 20- velgen.

Net als voor de overige uitvoeringen van de modelserie zijn er ook voor de hybride versie talloze lakken en individuele uitrustingsdetails leverbaar. Het MANUFAKTUR programma met een uitgebreide keuze aan exterieur- en interieuraanpassingen is eveneens leverbaar. De MANUFAKTUR lak orange flame is nieuw en exclusief. Het exterieurdesign kan worden gepersonaliseerd met tal van optiekpakketten. Er zijn ook 20 inch en 21 inch lichtmetalen en gesmede velgen in diverse kleuren leverbaar.

Actieve aerodynamica opnieuw afgestemd

Ook de actieve aerodynamica werd gewijzigd. Deze is aangepast aan de geëlektrificeerde aandrijftechnologie. Het actieve aerodynamische element, dat geïntegreerd is in de voertuigbodem voor de motor, draagt bij aan ehet rijgedrag. Het is standaard op het SL-topmodel. Dit carbon profiel is een exclusieve AMG-ontwikkeling en beschermd door patenten. Het reageert op de positie van de AMG-rijprogramma's en schuift bij een snelheid van 80 km/h automatisch zo'n 40 mm naar beneden. Hierdoor ontstaat het zogeheten Venturi-effect, dat het voertuig extra aan de weg 'zuigt' en de opwaartse druk op de vooras vermindert.

Een ander actieve component is de uitschuifbare achterspoiler die in de achterklep is geïntegreerd. Deze verandert afhankelijk van de rijomstandigheden van positie. Het aerodynamicateam van AMG heeft de regelsoftware voor de SL 63 S E PERFORMANCE aangepast aan de hogere prestaties en tal van parameters gewijzigd. Daarbij zijn de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleratie en de stuursnelheid meegenomen in de calculaties. Bij snelheden boven de 80 km/h neemt de spoiler vijf nieuwe hoekposities in om de rijstabiliteit te optimaliseren of de luchtweerstand te verminderen.

AMG ACTIVE RIDE CONTROL

Ook standaard is het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met semi-actieve rolstabilisatie. De dempers, waarvan de uitgaande slag en compressie kan worden versteld, beschikken ook over semi-actieve, onderling verbonden hydraulische elementen. Deze vervangen de conventionele torsiestang-stabilisator. Deze technologie maakt het mogelijk om de rolbewegingen van de carrosserie te verminderen en een breed scala aan rijprogramma's te bieden. De hydraulische verbinding van de demperkamers op alle vier de wielen vindt plaats via speciale leidingen en de regelkleppen in de adaptieve dempers.

De verbinding van de vier veerpoten en de drukregeling van de pomp en de schakelkleppen maken een breed scala aan veerafstellingen mogelijk en verminderen tegelijkertijd de rolbewegingen. Om het figuurlijk uit te drukken: elke torsiestang kan worden nagebootst, van soepel tot stug. Dit verhoogt het comfort in het dagelijks verkeer omdat zelfs oneffenheden aan één kant individueel worden gecompenseerd. Bij dynamisch bochtenwerk vermindert de hydraulica ook actief het verlies van camber. Dankzij de hieruit resulterende hoge camberstijfheid stuurt de roadster heel precies.

Bij rechtuit rijden wordt het systeem volledig geopend, afhankelijk van het rijprogramma en de rijsituatie. Het systeem compenseert eenzijdige obstakels die anders tot rolbewegingen zouden leiden. Bestuurder en passagiers ervaren een aanzienlijk comfortabelere rijervaring. Het verminderde overhellen in bochten draagt zowel bij aan het comfort als aan de rijdynamiek. De kenmerken van het rijgedrag in de individuele rijprogramma's kunnen nog meer gespreid worden tussen comfort en sport.

Actieve achterasbesturing

Ook de SL 63 S E PERFORMANCE is standaard uitgerust met actieve achterasbesturing. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in tegengestelde richting (tot 100 km/h) of in dezelfde richting (boven de 100 km/h) als de voorwielen. Het systeem maakt dus zowel een wendbaar als een stabiel rijgedrag mogelijk. Dit zijn eigenschappen die zonder achterasbesturing met elkaar contrasteren. Andere voordelen zijn een eenvoudigere voertuigbeheersing in het grensbereik en een verminderde krachtsinspanning bij het sturen omdat de overbrengingsverhouding ten opzichte van de voorwielen directer is.

Om de extreme eigenschappen en de bijbehorende prestaties van de SL 63 S E PERFORMANCE te beheersen is hij standaard uitgerust met het keramisch AMG-remsysteem met bronskleurige vaste remklauwen met zes zuigers voor en zwevende remklauwen met één zuiger achter. Vergeleken met het remsysteem van AMG-modellen met alleen een verbrandingsmotor is het remsysteem van deze uitvoering groter van formaat: de carbon-keramische remschijven op de vooras hebben een formaat van 420 x 40 mm en op de achteras zijn ze 380 x 32 mm. Het lichtgewicht materiaal draagt bij aan een lager gewicht en vermindert het onafgeveerde gewicht.