Mercedes-Benz GLC Coupe
Mercedes-Benz introduceert nieuwe GLC Coupe
Het bepalende kenmerk van de nieuwe GLC Coupé is het sportieve coupésilhouet. Tegelijkertijd is hij onmiddellijk herkenbaar als lid van de Mercedes-Benz SUV-familie. Tot de standaarduitrusting behoren het AVANTGARDE exterieur met 18 inch lichtmetalen velgen en het chroompakket. De hybrids krijgen achter bredere banden dan voor. De voertuigbreedte wordt geaccentueerd door de naadloze overgang van de koplampen naar de grille. Het Mercedes-Benz pattern siert standaard de grille.

De spannende oppervlakken blijven het exterieurdesign kenmerken. Dit effect wordt versterkt door randen die de proporties en krachtige wielkasten accentueren. Ze zorgen ook voor een evenwicht tussen elegantie en dynamiek. De AMG Line is leverbaar met 19 inch of 20 inch velgen met achter bredere banden dan voor en carrosseriekleurige wielkastbekleding. Als optie zijn ook treeplanken die het instappen vergemakkelijken en (vanaf de AMG Line) een nightpakket leverbaar. Andere kenmerken van de soevereine uitstraling zijn de grote spoorbreedte en strak op de carrosserie aansluitende velgen in de maten 18 inch tot 20 inch. Verschillende af-fabriek leverbare velgen zijn glansgedraaid met bicolor oppervlakken. De aerodynamica van deze velgen is ook geoptimaliseerd door hun speciale vorm. De voertuigbreedte wordt geaccentueerd door de tweedelige achterlichten met zwart-donkerrood verbindingselement. En de optische onderrijbeveiliging in chroom rondt de achterzijde af.
De afmetingen onderstrepen de dynamische en krachtige uitstraling van de nieuwe GLC Coupé. Met een lengte van 4.763 mm is hij 31 mm langer dan zijn voorganger en 5 mm hoger. Ook de spoorbreedtes zijn vergroot, met 6 mm voor (nu 1.627 mm) en 23 mm achter (nu 1.640 mm). De toegenomen lengte van het voertuig komt ten goede aan de wielbasis en de overhangen voor en achter. De breedte is met 1.890 mm gelijk gebleven.
In de aerodynamisch meest gunstige configuratie is de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd-waarde) van de GLC Coupé 0,27. Daarmee presteert hij drie honderdsten beter dan zijn voorganger (Cd = 0,30). De ontwikkelingsengineers optimaliseerden het voertuig wat betreft de luchtweerstand en het windgeruis met behulp van uitgebreide digitale stromingssimulaties (CFD, computational fluid dynamics) en tests in de aero-akoestische windtunnel.
Interieur
De nieuwe GLC Coupé is standaard voorzien van het zogenaamde AVANTGARDE interieur. De bovenkant van het dashboard heeft een vleugelachtig profiel inclusief smallere, ronde luchtuitstroomopeningen. De onderkant onderscheidt zich door een sierpaneel dat naadloos overgaat in de gewelfde middenconsole. Het 12,3 inch (31,2 cm) lcd-bestuurdersdisplay lijkt boven het vleugelprofiel en het sierpaneel te zweven. Het 11,9 inch (30,2 cm) centrale display rijst op uit de middenconsole en lijkt eveneens boven het sierpaneel te zweven. Net als het dashboard is het schermoppervlak enigszins naar de bestuurder gericht.
Bij het stoeldesign wordt gespeeld met lagen en oppervlakken die de stoelen een visuele lichtheid verlenen. De hoofdsteunen en hun (gesloten) verbinding met de rugleuning zijn opnieuw vormgegeven. Een nieuwe optie (standaard bij de AMG Line) is het lederen dashboard met de bovenkant van de portieren in nappalederlook.
Het bagageruimtevolume is variërend van 545 liter (45 liter meer dan het vorige model) tot 1.490 liter (een plus van 90 liter) in de mild-hybrids en 390-1.335 liter in de plug-in hybrids. De EASY PACK-achterklep is standaard. Deze opent of sluit met één druk op de knop: via de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingsgreep op de achterklep.
De standaarduitrusting van de nieuwe GLC Coupé omvat onder meer de Line AVANTGARDE. Deze voorziet in grote displays, smartphone-integratie, een draadloze oplaadmogelijkheid voor telefoons en stoelverwarming voor. Daarnaast is de aanbodstructuur vereenvoudigd. Uitrustingen die in het verleden vaak door klanten werden gecombineerd, worden nu als pakket aangeboden. Waar het gaat om designopties als kleuren, bekledingen, sierdelen en velgen, kunnen klanten hun voertuig net als voorheen individueel configureren.
De motoren: geëlektrificeerde viercilinders
De nieuwe GLC Coupé is leverbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen. De mild-hybrids zijn voorzien van een geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie en een 48V-boordnet. De geïntegreerde startdynamo in de mild-hybrids ondersteunt de verbrandingsmotor vooral bij lage toerentallen. Het 48V-boordnet ondersteunt hybride functies als uitrollen ('zeilen'), boosten en recupereren. Dit verhoogt de efficiëntie.
De drie andere motorversies zijn plug-in hybrids. Het verbeterde hybride rijprogramma reserveert de elektrische rijmodus voor de meest geschikte trajecten. Het geeft bijvoorbeeld voorrang aan elektrisch rijden op ritten in stedelijke gebieden.
De hoge vermogensdichtheid van de hybride aandrijflijn is te danken aan een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Volledig elektrisch rijden is mogelijk tot een snelheid van 140 km/h. In de nieuwe GLC Coupé past Mercedes-Benz een elektromechanische rembekrachtiger toe. Deze regelt automatisch de overgang tussen hydraulisch remmen en recuperatie, afhankelijk van de rijsituatie, om onder alle omstandigheden een optimale energierecuperatie en remprestatie te garanderen. Daardoor wordt het maximale recuperatievermogen van 100 kW vaker bereikt.
De HV-accu is door Mercedes-Benz in eigen huis ontwikkeld. Hij heeft een geïnstalleerde capaciteit van 31,2 kWh. De optionele 60 kW DC-gelijksroomlader laadt een lege accu in circa 30 minuten. Standaard is een 11 kW AC-wisselstroomlader voor driefasig laden.
Onderstel
Het op dynamiek afgestemde onderstel van de nieuwe GLC Coupé bestaat uit een nieuwe vooras met vier draagarmen en een op een subframe gemonteerde onafhankelijke multilink achteras. De hybride uitvoeringen zijn standaard voorzien van luchtvering achter inclusief niveauregeling. Alle andere varianten zijn uitgerust met een sportonderstel. Variabele stuuroverbrenging is op alle uitvoeringen standaard. Als optie is de nieuwe GLC Coupé leverbaar met het techniekpakket. Dit omvat de AIRMATIC luchtvering en een actieve achterasbesturing met een stuurhoek tot 4,5 graden. Het AIRMATIC-systeem heeft een traploos verstelbare demping voor de compressie- en reboundfase van de schokdempers.

Het onderstel van de nieuwe GLC Coupé is gebaseerd op een nieuwe vierarmige ophanging vooraan en een onafhankelijke multilinkophanging achteraan die aan een subframe is bevestigd. De hybride modellen zijn standaard voorzien van luchtvering achter inclusief niveauregeling. Alle andere varianten zijn voorzien van het sportonderstel. Ook de besturing met variabele stuuroverbrenging is over het algemeen standaard. De nieuwe GLC Coupé is als optie verkrijgbaar met het technologiepakket. Denk hierbij aan het luchtveersysteem AIRMATIC en actieve achterasbesturing met een stuurhoek van 4,5 graden. De AIRMATIC biedt traploos instelbare demping voor rebound- en compressietrappen van de schokdempers.
In combinatie met de optionele achterasbesturing (onderdeel van het technologiepakket) zou de nieuwe GLC Coupé extra wendbaar en stabiel zijn. Bij snelheden onder 60 km/h sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, tot een hoek van 4,5° bij het parkeren. De draaicirkel wordt daarbij met 90 cm verkleind tot 10,9 meter. Wanneer de snelheid boven de 60 km/h komt, sturen de achterwielen tot een hoek van 4,5 graden in dezelfde richting als de voorwielen. De virtueel verlengde wielbasis belooft voordelen in de vorm van een betere rijstabiliteit en hogere veiligheid bij hoge snelheden, tijdens snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres. De achterasbesturing wordt gecombineerd met een directere stuuroverbrenging op de vooras, zodat het aantal stuurwielomwentelingen van aanslag tot aanslag wordt verminderd.
Assistentiesystemen
De nieuwste generatie rijassistentiepakket bevat extra en doorontwikkelde functies. De actieve afstandsassistent DISTRONIC kan bijvoorbeeld een vooraf ingestelde afstand tot voorliggers aanhouden op alle soorten wegen: op snelwegen, provinciale wegen of in de stad. De actuele snelheidslimiet kan met een druk op de knop als snelheidsinstelling worden gekozen. De actieve remassistent met kruisingsfunctie kan nu met behulp van in het voertuig geïnstalleerde sensoren dreigende botsingen met kruisend of tegemoetkomend verkeer, of kop-staartbotsingen detecteren. Bij gevaar kan het systeem een akoestische en visuele waarschuwing geven. Als de bestuurder niet hard genoeg remt, kan het systeem ook helpen door de remkracht op adequate wijze te verhogen of een noodstop te initiëren. Een van de nieuwe functies van de actieve stuurassistent is rijstrookdetectie met behulp van een extra 360 graden camera die vooral bij lage snelheden voordelen biedt, bijvoorbeeld bij het vormen van een noodrijbaan. Nieuw zijn de waarschuwingsfuncties voor stopborden en rode verkeerslichten van de verkeersbordenassistent.
Dankzij krachtigere omgevingssensoren kunnen de parkeersystemen bestuurders beter ondersteunen bij het manoeuvreren dan voorheen. De integratie van de sensoren in MBUX maakt de bediening intuïtiever en wordt ondersteund door grafische weergave. De parkeerassistenten houden rekening met de optionele achterasbesturing en berekenen de rijstroken dienovereenkomstig. De noodremfuncties dienen ook ter bescherming van andere weggebruikers en kunnen zo de algehele verkeersveiligheid verhogen.
Het nieuwe parkeerpakket met 360 graden camera is als optie leverbaar. Het omvat ook de 'transparante motorkap' en de functies van de actieve parkeerassistent met PARKTRONIC. Het zicht rondom en de hulp bij in- en uitparkeren vergemakkelijken het manoeuvreren: het centrale display geeft de directe omgeving weer. Vier camera's (voor, achter en beide zijkanten) leveren de beelden, die vanuit vogelperspectief worden gecombineerd tot een virtueel 360 graden beeld. Bovendien geeft het display verschillende zichthoeken weer, zoals voor of achter het voertuig of een aanhangwagenmodus. Bestuurders bepalen zelf of ze met behulp van de displays zelf parkeren of dat ze de parkeerassistent de controle laten overnemen. De parkeerassistent met memoryfunctie is als optie leverbaar. Deze assistent onthoudt parkeerplaatsen, zoals de weg van en naar uw garage thuis. Nadat het inleren is voltooid, laat het systeem degene achter het stuur kiezen of hij of zij automatisch wil parkeren. Als er obstakels worden gedetecteerd, stopt het systeem totdat deze zijn verwijderd.
DIGITAL LIGHT met optionele projectiefuncties
De nieuwe GLC Coupé is standaard voorzien van led-koplampen. Als optie is DIGITAL LIGHT leverbaar. Het licht wordt gegenereerd door een matrix van lichtgevende diodes (leds) in de koplampunit die individueel kan worden aangestuurd. Dit maakt afhankelijk van de omstandigheden een gerichte en dynamische verdeling en regeling van het licht mogelijk.
DIGITAL LIGHT is als optie leverbaar met projectiefunctie. Dit biedt extra veiligheid voor de bestuurder en maakt communicatie met andere weggebruikers mogelijk. Het kan bijvoorbeeld het rijden veiliger maken door hulplijnen, symbolen en animaties te projecteren. De technologie markeert voetgangers in de gevarenzone met een spotlightfunctie en verduidelijkt hun positie met geprojecteerde richtingspunten. Er wordt een waarschuwingssymbool getoond wanneer bestuurders op opritten van snelwegen of straten met eenrichtingsvekeer in tegengestelde richting rijden. Hetzelfde waarschuwingssymbool verschijnt voor het doorrijden bij rode verkeerslichten of stopborden.
Offroad
Net als voorheen is de nieuwe GLC Coupé ook geschikt voor rijden in ruw terrein en heeft hij diverse nieuwe uitrustingen en systemen die op dat gebruik zijn gericht. Tot de standaarduitrusting behoren het rijprogramma 'Offroad' en DSR (Downhill Speed Regulation). De plug-in hybrids maken het mogelijk om volledig elektrisch te rijden in het terrein. Doordat het volledige koppel van de elektromotor van 440 Nm beschikbaar is vanaf de eerste motoromwenteling, is het vermogen altijd goed te doseren. Omdat de elektromotor bovendien alleen energie verbruikt als het voertuig daadwerkelijk in beweging is, zal de vermogensbehoefte bij normale offroad-snelheden laag zijn.
Het technologiepakket (optie) met AIRMATIC luchtvering inclusief niveauregeling en actieve achterasbesturing biedt ook comfortvoordelen in het terrein. Zo maakt AIRMATIC een grote bodemvrijheid in het terrein mogelijk, ongeacht de belading, en een lange veerweg voor optimale tractie. De achterasbesturing vergroot de wendbaarheid in het terrein nog verder.
Aanhanger
Nieuw bij de GLC Coupé: het aanhangwagenmenu en de aanhangwagenrouteplanner: in het centrale display kunnen routes worden gepland die geschikt zijn voor het rijden met de vooraf gedefinieerde aanhangwagen. Daarbij wordt onder meer rekening gehouden met toegestane breedtes en hoogtes langs de route. Zodra de aanhangwagen is aangekoppeld en de elektrische verbinding tot stand is gebracht, vraagt de routeplanner de bestuurder om input via MBUX. Hangt er een kleine aanhangwagen achter het voertuig? Of een grotere, zoals een caravan of paardentrailer? Of een fietsdrager?
De verbeterde aanhangwagenassistent (optie) in de nieuwe GLC Coupé maakt manoeuvreren met een aanhangwagen gemakkelijker. Het systeem regelt automatisch de stuurhoek van het trekkende voertuig tot een snelheid van 5 km/h en op een helling tot 15 procent. Het is ook geïntegreerd in MBUX. Naast het stabiliseren van de combinatie bij het achteruitrijden kan het systeem voor het eerst ook assisteren in door de bestuurder bepaalde bochten met een hoek tot 90°. De assistent bestuurt het trekkende voertuig automatisch en houdt de gekozen hoek aan. Dit maakt een nauwkeurigere positionering van de aanhangwagen mogelijk. De bestuurder kan ook de functie 'rechtuit trekken' kiezen wanneer de aanhangwagen de gewenste rijrichting heeft bereikt en rechtuit moet rijden. Het gehele manoeuvreerproces kan worden gevolgd vanuit verschillende cameraperspectieven op het centrale display. Dynamische hulplijnen geven het traject en de breedte van het voertuig weer.