10 april 2024
Mercedes-Benz EQS
Nieuws

Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz past EQS aan voor modeljaar 2024

10 april 2024 - Sinds de introductie heeft Mercedes-Benz de EQS en zijn soortgenoten continu doorontwikkeld. Onafhankelijk van modelupdates en sneller dan voorheen zijn er innovaties in de seriemodellen van de EQS, EQE, EQS SUV en EQE SUV verwerkt. Met talrijke productupgrades heeft het merk op suggesties van de markt en klanten gereageerd. De EQS krijgt nu voor het modeljaar 2024 een uitgebreid updatepakket. Het elektrische topmodel wordt geleverd met tot 82 km meer actieradius, een nieuwe grille met chroomapplicaties, een staande Mercedes-ster op de motorkap en meer comfort achterin. De vernieuwde EQS kan vanaf eind april 2024 worden besteld. Ondanks de verbeterde standaarduitrusting blijven de basisprijzen ongewijzigd.

Dankzij een verhoogde accucapaciteit van 108,4 naar 118 kWh wordt de maximale actieradius van de EQS 450 4MATIC (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 20,9-17,0 kWh/100 km) verhoogd van 717 naar 782 km. De EQS 450+ doorbreekt met een actieradius van 735 tot 803 km zelfs de grens van 800 km. (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 19,9-16,3 kWh/100 km;). Ook is de EQS 350 (WLTP: energieverbruik gecombineerd: 16,5 -19,4 kWh/100 km) toegevoegd aan het gamma. Het instapmodel heeft een actieradius van 642 tot 683 km.

Mercedes-Benz EQS

Mercedes-Benz heeft het trekgewicht voor de EQS en EQE Limousines met 4MATIC verhoogd van 750 naar 1.700 kg. Daarmee bereiken ze een vergelijkbaar niveau als de SUV-derivaten. Klanten kunnen nu bijvoorbeeld ook een paardentrailer trekken.

Een andere technische maatregel: door het hoge aandeel recuperatie in het dagelijks gebruik worden de remschijven minder vaak gebruikt dan in modellen met verbrandingsmotor. Voortaan wordt het remsysteem onderhouden door een speciale functie die van tijd tot tijd automatisch de remblokken tegen de schijven aandrukt.

Nieuwe grille

Het kenmerk van de Mercedes-EQ modellen is de diepzwarte grille (Black Panel), die aansluit op de koplampen. De designers hebben dit onderscheidende gezicht nu verfijnd voor de EQS: het elektrische vlaggenschip is in de Electric Art Line standaard voorzien van een nieuwe grille met chroomapplicaties. De verchroomde en verzonken lamellen vormen een contrast met de diepzwarte omgeving. Deze grille wordt gecombineerd met een staande ster op de motorkap en verenigt de EQ-uitstraling met het Mercedes-Benz symbool.

De luchtuitstroomopeningen op de B-stijlen hebben nu een rand van gegalvaniseerd chroom. Het extra kussen achterin heeft een bies van nappaleder gekregen.

Comfort achterin

EQS-modellen die zijn uitgerust met het optionele comfortpakket plus achter met executivestoelen hebben nu een speciale schuine voetensteun aan de rechterkant. Deze is tussen de rails van de voorstoel geplaatst en verhoogt het comfort voor de achterpassagier.

Eveneens nieuw in dit pakket zijn de naar voren neerklapbare voorpassagiersstoel en de tot 38 graden verstelbare achterbankleuning. Dit zorgt voor meer ruimte. Het optionele pakket omvat ook stoelverwarming plus en nek- en schouderverwarming achter alsmede pneumatisch verstelbare zittingdiepte. Aan de achterkant van de voorstoelen is een verlicht sierdeel geïntegreerd.

Mercedes-Benz EQS

Het stoelenpakket achter is al enige tijd standaard. Met een druk op de knop is de hoek van de rugleuning te verstellen van 27 tot 36 graden. De gelaagde uitstraling van de stoelbekleding benadrukt het individuele karakter van de stoel. Een dik gevoerde rugleuning en de van de zijwangen losgemaakte bekleding beloven meer zitcomfort.

Automatische rijstrookwissel

Met de functie 'automatische rijstrookwissel' biedt Mercedes-Benz nu ook in Europa een doorontwikkeling van rijassistentiesystemen op het gebied van SAE Level 2. De automatische rijstrookwissel wordt ondersteund op snelwegen met twee structureel gescheiden rijstroken met een snelheidslimiet van 140 km/h. In de EQS van modeljaar 2024 is deze functie af fabriek ingebouwd.

De automatische rijstrookwissel is onderdeel van de actieve afstandsassistent DISTRONIC met actieve stuurassistent. Bij een langzamere voorligger kan het voertuig zelf de rijstrookwissel initiëren binnen een snelheidsbereik van 80 tot 140 km/h. Als de radars voldoende ruimte detecteren en rijstrookmarkeringen worden herkend, kan het voertuig de langzamere voorligger volledig automatisch inhalen. De voorwaarden: het moet gaan om een snelweg met ten minste twee rijstroken met een snelheidslimiet en het voertuig moet zijn uitgerust met MBUX navigatie. Het systeem heeft geen verdere actie van de bestuurder nodig om de automatische rijstrookwissel uit te voeren. De verantwoordelijkheid voor het besturen van het voertuig blijft bij de bestuurder liggen.

De rijstrookwissel moet daarom voortdurend worden gemonitord. Mercedes-Benz biedt de automatische rijstrookwissel al voor sommige modelseries in de VS en Canada aan.