Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)
Nieuwe Mercedes S-klasse krijgt BAS Plus en PreSafe
Dankzij het anticiperende Brake Assist Plus kan het aantal kop-staartbotsingen significant worden verminderd. Tests met honderd automobilisten in de rijsimulator van DaimlerChrysler Research wezen uit dat met het nieuwe systeem het aantal ongevallen daalde van gemiddeld 44 naar 11 procent. Bovendien maakte de combinatie van het nieuwe Brake Assist Plus en PreSafe een betere inzittendenbescherming mogelijk. Mercedes-Benz is na Lexus de tweede autofabrikant die een dergelijk uitgebreid veiligheidssysteem aanbiedt dat in werking treedt als er slechts een ongeval dreigt plaats te vinden.

Het anticiperende Brake Assist Plus (BAS Plus) gebruikt twee radarsystemen om het verkeer voor de auto te scannen. De Distronic radar (77 GHz) is aangevuld met een nieuw ontwikkelde korteafstandsradar (24 GHz), die onder een hoek van 80 graden de ruimte onmiddellijk voor de auto in de gaten houdt. De radars hebben een bereik van 150 meter, waardoor voorliggers op tijd worden opgemerkt. Als niet langer sprake is van een veilige tussenafstand, wordt met behulp van de radargegevens de noodzakelijke rembekrachtiging berekend die nodig is om een ongeval te vermijden. Zodra het rempedaal wordt ingetrapt, is deze remkracht dan meteen paraat, waardoor het remeffect optimaal is en het ongevalrisico afneemt.
Het preventieve PreSafe veiligheidssysteem voor inzittenden, dat door Mercedes-Benz verbeterd is, treedt automatisch in werking als de remkrachten boven een bepaald niveau komen. Als aanvulling op de reeds bekende PreSafe functies, zoals het voorspannen van de veiligheidsgordels en het in ideale zitpositie zetten van de stoelen, krijgt de toekomstige S-Klasse ook nieuw ontwikkelde multicontour voorstoelen met luchtkussens in de zittingen en leuningen die bij ongevaldreiging automatisch worden opgepompt. Deze luchtkussens bieden beschermenden ondersteuning aan de inzittenden en houden hen beter op hun plek. Ook de afstand tot de portierpanelen wordt hierdoor groter. Hierdoor kunnen de zijairbags nog beter hun werk doen. Verder worden ook de individuele achterstoelen voorzien van opblaasbare PreSafe kussens in de rugleuningen.

Mercedes-Benz integreert toekomstig ook de zijramen in het preventieve beschermingssysteem. Als er kans is op een ongeval sluiten geopende ramen automatisch, zodat de windowbags gedurende een botsing of koprol zoveel mogelijk bescherming kunnen bieden. Bovendien verminderen de gesloten ramen het risico op binnendringen van voorwerpen of dat inzittenden of ledematen uit de auto worden geslingerd.