Forum Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Mercedes-Benz S-Klasse 350cdi: DAS BESTE ODER NICHTS? In een Autoblad las ik eens: "Wie zich een auto als de S kan permitteren, hoeft zich geen zorgen te maken over de eindbestemming. Die heeft hij in meerdere opzichten al lang bereikt!". Maar... uitzonderingen bevestigen de regel. Mijn S is van het bouwjaar 2009, ik ben 1e eigenaar, en het betreft een up-date van het voorlaatste Mercedes S model en kreeg o.a. Led-achterlichten. Het betreft een full-options S, nieuwprijs destijds 145.000 euro. Zoals u en mij wordt voorgehouden is Led-verlichting niet alleen veel zichtbaarder, maar gaat het ook veel langer mee. Echter in mei 2015 kreeg ik een melding op mijn boordcomputer "markeerverlichting defect". Bij controle bleken de achter- rem- achteruitrij- en de mistlichten allemaal te functioneren, maar als ik mijn S aan de kant van een weg zou willen parkeren, u kent dat wel, bij parkeren werkt bij veel auto’s de richtingaanwijzer als keuzeschakelaar, zou die (markeer)verlichting niet werken.
Omdat mijn S sowieso voor een servicebeurt en APK naar de dealer (vreemd woord eigenlijk) moest, heb ik het probleem gemeld. Bij het ophalen van mijn S op 7 mei 2015 bleek de service te zijn uitgevoerd, maar telefonisch werd mij vooraf al doorgegeven dat er een hele nieuwe achterlicht unit nodig was om het probleem van de defecte markeerverlichting ongedaan te maken. Sterker nog... om die reden was de APK keuring niet als uitgevoerd gemeld. De unit zou inmiddels zijn besteld. Welnu, ik had toestemming gegeven die unit te bestellen want ik wil dat mijn S in perfecte staat is, maar je krijgt er wel een raar gevoel van zeker nu ik onomwonden aan de servicemanager van mijn dealer meldde dat ik het noodzakelijkerwijs moeten aankopen en doen monteren van een hele nieuwe achterlicht unit een beetje overdreven vind, nu vastgesteld kan worden dat het maar om een aantal LED/lampjes ging. Ja, kreeg ik te horen, ik had volkomen gelijk maar het kon niet anders.
Een aantal dagen later, op 11 mei 2015, heb ik de unit laten plaatsen en de rekening van 463,62 euro betaald (de unit kost 324,25, het plaatsen met gebruik van hulpmaterialen 58,91 + 80,46 BTW).
Zoals ik hiervoor al schreef, uitzonderingen bevestigen de regel, dus schreef ik Mercedes Nederland vooraf 9 mei 2015 het volgende e-mail bericht.
Geachte heer, mevrouw,
Betreft kenteken 00-000-00 Mercedes S 350 cdi.
Zie foto's; een deel van de ledverlichting rechts is uitgevallen.
Volgens de Mercedesdealer moet er een geheel nieuwe RECHTERunit worden geplaatst, kosten ongeveer 400 euro.
Hoe verhoudt zich dit met de door Mercedes tot uiting gebrachte:
levensduur van ledverlichting i.s.m.
Das Beste oder nichts ?
Waarom kan een deel van de ledverlichting niet worden vervangen; led is de goedkoopste en duurzaamste verlichting, behalve kennelijk bij een S klasse.
Daarop kreeg ik 13 mei 2015 het volgende antwoord:
Geachte heer,
Hartelijk bedankt voor uw e-mail aan Mercedes-Benz.
Naar aanleiding van uw klacht omtrent de ledlampen hebben wij uw dealervestiging gevraagd een coulance aanvraag voor u te doen bij de importeur. Deze is door Mercedes-Benz bekenen en helaas is uw coulance aanvraag afgewezen op grond van enkele criteria.
Deze criteria hebben betrekking op de leeftijd en kilometerstand van het voertuig, de aard en omvang van de schade alsmede of het voertuig conform Mercedes-Benz richtlijnen onderhouden werd.
Helaas, kunnen wij verder niets meer voor u doen. Mercedes-Benz zal niet tegemoetkomen in de kosten.
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons bereiken op het servicenummer 00800 9 777 7777, of per email cs.nld@cac.Mercedes-benz.com.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Richard Pil
Klantenservice Nederland
00800 9 777 7777 (Gratis internationaal nummer)
020/7219 100 (Nationaal tarief)
Mercedes-Benz Customer Assistance Center Maastricht N.V. Gelissendomein 5, 6229 GK Maastricht , Netherlands. Register No.: K.v.K. Limburg 33014909
Dus niet alleen gaat Mercedes Nederland niet zorgvuldig om met een gemeld probleem maar beledigt Mercedes haar klant ook nog eens, immers er wordt gesteld:
Deze criteria hebben betrekking op de leeftijd en kilometerstand van het voertuig, de aard en omvang van de schade alsmede of het voertuig conform Mercedes-Benz richtlijnen onderhouden werd.
Zoals hiervoor gezegd is de S van bouwjaar 2009, ben ik 1e eigenaar sinds 2009, en had mijn S toen (mei 2015) 92.220 km op de teller staan en is altijd bij Mercedes onderhouden, zoals Mercedes natuurlijk heel goed weet want zij hebben alle gegevens in een database. Bovendien is er nog nimmer sprake geweest van schade.
Als ik maar een piepje of geluidje hoor, of een display melding ontvang, meld ik mij bij een Mercedes werkplaats en laat direct repareren wat of noodzakelijk of preventief is.
In 2016 had ik maanden lang problemen met mijn navigatie die telkens uitviel en dat is heel vervelend als je op weg bent naar Genève of elders. Ik heb 2 dealers geraadpleegd. De navigatie heeft een update gehad, wat niet hielp. Toen is de antenne op het dak vervangen, kosten meer dan 500 euro. Op dit moment werkt de navigatie grotendeels wel, maar valt toch af en toe nog weg en meestal op de meest ongelukkige momenten. Ik heb dus tegenwoordig altijd actuele kaarten bij me.
In 2017 zijn de pompen van beide multi-contourstoelen lek en worden inmiddels vervangen; kosten: meer dan 1200 euro. Ik weeg 76 kg en mijn echtgenote 65; dus het is niet zo dat de stoelen overmatig belast worden. Het blijken onbetrouwbare onderdelen.
De verlichting op het dashboard van de verlichtingsschakelaar is uitgevallen; de Mercedes monteurs kunnen geen nieuwe lampjes plaatsen, er moeten een hele nieuwe schakelaar in, kosten meer dan 350 euro. Dat doe ik dus niet want ik heb een Intelligent Lightsystem, dus ik hoef die schakelaar niet te zien.
Maar laat ik afsluiten:
De kreet: Das Beste Oder Nichts, kan Mercedes wat mij betreft beter niet meer gebruiken.
Ik koop nooit meer een S. Ik heb helemaal geen bezwaar tegen kosten betalen i.v.m. onderhoud, maar bovengenoemde kosten hebben niets met onderhoud te maken.
Ervaring met onderhoud: Zie mijn verhaal
Antwoord: Als kind opgegroeid met de ster. Later vele Mercedessen gereden waaronder de laatste 2 S-klasse. 320 CDI en daarna S55 AMG welke mijn sportiefste MB was. Pracht blok die 8 cilinder! Helaas bleek hier ook vaker de servo-schliesung uit te vallen welke een zeer hardnekkig probleem bleek. Uiteindelijk geef je dat maar op. 'Das beste' könnte bitte mal besser sein. Ook de service: al moet ik daarbij zeggen dat ik bij meerdere niederlassungen in Duitsland altijd goed ben geholpen. Bij de vraag waarom dat dat in Nederland niet zo zou kunnen antwoordde een chef werkplaats droogjes met een knipoog: 'vielleicht sind wit besser'.
Antwoord: Het onderhoud en de service is in Duitsland veel beter en goedkoper dan in Nederland. Heb al mijn Mercedesen in onderhoud gehad bij Peters in Itterbeck, een uitstekend bedrijf met altijd een gratis vervangende auto.
Antwoord: Kan ik volledig beamen! Jarenlang verschillende Mercedes modellen in onderhoud gehad bij Siebertz in Heinsberg. Vriendelijk, hoffelijk, vakkundig en goedkoper dan in NL.
Inderdaad altijd gratis goed vervangend vervoer, in het begin zelfs inclusief brandstof! Later werd vriendelijk gevraagd bij inleveren eerst te tanken wat natuurlijk erg redelijk is.
Ervaring met Mercedes-Benz S-Klasse S320 CDi: De trekkracht valt soms weg. Bij een steile helling komt de auto nauwelijks naar boven. Moet veel moeite doen om de top te bereiken. Ik heb de EGR vervangen, want dit was het probleem volgens de dealer, maar het probleem is nog steeds hetzelfde gebleven. weet iemand waar het aan ligt?
En nog iets: het stuur en de auto van binnen trilt. Ik heb geprobeerd te balanceren en uitlijnen, maar zonder succes. De auto blijft trillen, wat de comfort ook ver onder de maat brengt.
Kan iemand dit verklaren?
Antwoord: Slang van het turbohuis zit los.
Ervaring met Mercedes-Benz S-Klasse S500: Ik heb de auto gekocht met 85.000 km. Na 112.000 km te hebben gereden ging de versnellingsbak kapot. Ondanks de 2-jaren Mercedes garantie moest ik zelf nog 2500 euro bijbetalen. Ook een paar zakenrelaties zaten met het zelfde probleem ,maar die konden uit coulance in nederland euro 9500 betalen.
Past u ook op met de banden, want niet alle goede merken kunnen erop.
Ervaring met verkoop: De mercedes heb ik bij mercedes lueck in bochum gekocht,met 2 jaren jonge sterren
Ervaring met Mercedes-Benz S-Klasse: Veel kleine en dure electronische storingen. Kan niet bij een auto in dit segment.
Ervaring met Mercedes-Benz S-Klasse S350: Comfortabel, redelijk (wind) geruisloos, goede wegligging en motor (vooral in de S stand er plezierig stevig en snel reagerend, in de C stand voor rustiger rijden en langzame hartslag).
Na 60.000 km en 4 jaren kapotte audio tuner! Omdat het een verhuisde auto uit Zwitserland betreft geen coulance (ook al gaf de garage ruimhartig korting). Verder geheel probleemloos.
Heel erg goede draaicirkel en makkelijk parkeren en wenden dankzij bijna dwars plaatsbare voorwielen. Indrukwekkend. Heerlijke auto.
Ervaring met verkoop: In Zwitserland in 2006 2de hands gekocht. Prima service en prijs.
Antwoord: Nu een paar duizend km verder gaat opeens (na een beurt en het wegwerken van enkele krasjes op de deuren) ook het raam van het li achterportier niet meer open. Heerlijk auto. Maar word niet echt vrolijk door dit soort kwaliteitsproblemen bij het Mercedes topmodel. Herinnert me behoorlijk aan de problemen die ik in 2002 had met het nieuwe model E.
Geen aanrader. Auto verkocht.
Ervaring met Mercedes-Benz S-Klasse 350 cdi: Heel fijne en mooie auto, niks geen last van dat raam of tankinhoud klotst.
Ervaring met Mercedes-Benz S-Klasse 320cdi: Gedurende 1 jaar (niet langer ivm met veel problemen) de S 320cdi verlengde versie gereden. Rijden met de luchtvering echt super.
Alleen lekkage oliepomp (ligt midden in de V van het blok) ong. 1000 euro, luchtvering lekt ong. 1000 euro per stuk. ABS communicatie storing (gooit de halve auto plat incl. stuurbekrachtiging, turbo) knap gevaarlijk dus. Kan zo nog wel even doorgaan. Dit voor een Mercedes van ong. 130.000 euro.
Degelijkheid inmiddels ver te zoeken, maar kosten zijn ver boven gemiddeld.
Ervaring met onderhoud: Niet de eerste Mercedes met veel problemen ondanks zeer goed onderhoud.