Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)
Nieuwe motoren voor nieuwe Mercedes-Benz S-klasse
De nieuwe achtcilindermotor is het topmodel van de nieuwe generatie V-motoren van Mercedes-Benz. De krachtbron is voorzien van vier kleppen per cilinder, variabel verstelbare nokkenassen aan in- en uitlaatzijde, een tweetraps variabel inlaatspruitstuk dat tevens is voorzien van tumble kleppen in de inlaatkanalen. Daarmee behoort de motor tot de krachtigste en zuinigste in zijn cilinderinhoud-klasse. Ook het maximum koppel is ten opzichte van het voorgaande model duidelijk gestegen. Het koppel van 530 Nm is beschikbaar over een breed toerenbereik van 2.800 tot 4.800 omw./min. Voor de acceleratie van 0-100 km/u heeft de S-Klasse met achtcilindermotor 5,4 seconden nodig, duidelijk sneller dan de 6,3 seconden van het voorgaande model. Toch bleef het brandstofverbruik (gecombineerd) volgens NEFZ-norm met 11,7 tot 11,9 liter per 100 km gelijk.

Ook de beide zescilindermotoren van de S-Klasse zijn nieuw ontwikkeld. De S 350 is voorzien van een 200 kW/272 pk sterke V6-motor die sinds medio 2004 in productie is. Vergeleken met de tot dusver gebruikte V6-benzinemotor in de S-Klasse is de nieuwe krachtbron goed voor prestaties die zo'n elf procent hoger liggen en een brandstofbesparing van een liter per 100 kilometer. Het gecombineerde verbruik volgens NEFZ-norm varieert van 10,1 tot 10,3 liter per 100 kilometer. De nieuwe S 350 accelereert in 7,3 seconden van 0-100 km/u en is daarmee 0,3 seconden sneller dan zijn voorganger.
Vanaf het eerste kwartaal van volgend jaar wordt het motorenprogramma van de nieuwe S-Klasse gecompleteerd door een nieuwe 173 kW/235 pk sterke V6-dieselmotor. Deze krachtbron vervangt de zescilinder lijnmotor in de huidige S 320 CDI en levert prestaties die zo'n 15 procent beter zijn. Het maximum koppel is toegenomen van 500 tot 540 Nm en is beschikbaar tussen de 1.600 en 2.800 omw./min. De motor beschikt over CDI-technologie van de derde generatie met onder andere nauwkeurigere en snellere Piezo-injectoren en een maximale inspuitdruk van 1.600 bar. Het door Mercedes-Benz ontwikkelde onderhoudsvrije diesel partikelfilter behoort in Nederland tot de standaarduitrusting van de nieuwe S 320 CDI.

Vanaf begin volgend jaar is ook het nieuwe topmodel van de S-Klasse leverbaar, de S 600. Dankzij een verder ontwikkelde twaalfcilinder biturbomotor is het topmodel goed voor een vermogen van 380 kW/517 pk, 12kW/17 pk meer dan voorheen. Het maximum koppel is toegenomen van 800 tot 830 Nm. Mercedes-Benz levert de V6- en V8-uitvoeringen van de nieuwe S-Klasse standaard met de wereldwijd zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC.