6 april 2020
 

Mercedes-Benz

Naam Mercedes bestaat 120 jaar

Autozine
6 april 2020 | 120 jaar geleden groeide de naam van een 11-jarig meisje uit tot een begrip in de auto-industrie toen de naam werd gekoppeld aan 's werelds eerste luxe automerk. Op 2 april 1900 besloot Daimler-Motoren-Gesellschaft zijn auto's Mercédès te noemen, naar de dochter van Emil Jellinek. De Oostenrijkse zakenman, die in Nice woonde, verkocht auto's van Daimler en schreef ze in voor race-evenementen. De eerste auto die deze melodieuze Spaanse naam droeg (de Mercedes 35 pk) baarde al in maart 1901 opzien tijdens de raceweek in Nice. Dit was niet alleen te danken aan de technologie maar ook aan het elegante design. De Mercedes 35 pk wordt beschouwd als het archetype van de moderne auto en is met zijn vooruitstrevende voertuigarchitectuur model gaan staan voor de gehele auto-industrie.
Profile
Info

De gebogen 'Mercédès'-belettering sierde voortaan de grilles van de Daimler-personenwagens. De naam werd als merk geregistreerd op 23 juni 1902 en wettelijk beschermd op 26 september 1902. Sindsdien is de merknaam, die na de fusie van de bedrijven van Daimler en Benz in juni 1926 werd veranderd in Mercedes-Benz, zowel een uiting van als een commitment aan luxe en innovatie.

Mercedes-Benz

Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler: "Onze zoektocht naar de perfecte uiting van luxe en de passie voor innovatie is onze merkidentiteit. Het vormt de basis voor het aanhoudende succes van ons merk. Ons design combineert coole technologie en een emotionele expressie tot een begerenswaardige experience, zoals bij de nieuwe compacte GLA en progressieve EQC".

Tot op de dag van vandaag is Mercedes-Benz het enige automerk dat een vrouwelijke naam draagt. "Vrouwen als Mercédès Jellinek en Bertha Benz hebben vanaf het begin het succesverhaal van Mercedes-Benz gevormd", aldus Bettina Fetzer, Hoofd Marketing bij Mercedes-Benz AG. "Met ons initiatief She's Mercedes, dat in 2015 werd uitgerold, bouwen we voort op deze traditie voor onze vele vrouwelijke klanten over de hele wereld. Ook in de toekomst zal Mercedes-Benz duurzaamheid en luxe op een fascinerende manier combineren."

Sinds 2016 is Mercedes-Benz het meest waardevolle luxe automerk ter wereld en het is het enige Europese merk in de top 10 van de ranglijst 'Best Global Brands 2019' van het gerenommeerde Amerikaanse merkadviesbureau Interbrand.

Mercedes EQV nu te bestellenMercedes EQV nu te bestellen
3 juli 2020
Mercedes ontwikkelt elektrische tubroMercedes ontwikkelt elektrische tubro
17 juni 2020
Mercedes vervoert grondstof per treinMercedes vervoert grondstof per trein
4 juni 2020
Mercedes vernieuwt E-Coupe en E-CabrioMercedes vernieuwt E-Coupe en E-Cabrio
27 mei 2020