15 januari 2018
Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz onthult vernieuwde G-Klasse

Autozine
15 januari 2018 | Mercedes-Benz onthult de vernieuwde G-Klasse voor modeljaar 2018. Voortaan zorgen het nieuwe onderstel, de DYNAMIC SELECT-rijprogramma's, de 'G-Mode' en de drie 100%-sperdifferentiëlen niet alleen voor een verbeterd rijcomfort, maar ook voor meer dynamiek, op elke ondergrond.
 

Kenmerken qua uitrusting zijn onder meer led-koplampen, een keur aan rijassistentiesystemen, een hoogwaardig interieur met lederen stoelen en het nieuwe onderstel. Voor klanten die van exclusiviteit houden, zijn er opties als het exclusiefpakket interieur plus met leder op de portierpanelen.

Mercedes-Benz G-Klasse

De vernieuwde G-Klasse is 53 mm langer en 121 mm breder en heeft nu meer 'body', zowel op de weg als in het terrein. Meer dan ooit lijkt de nieuwe G-Klasse te zijn gevormd uit één geheel. Alle oppervlakken zijn stoerder en strakker qua design geworden, terwijl de afwerking naar een hoger niveau is getild. Dat resulteert bijvoorbeeld in smallere, nauwkeuriger voegen tussen de carrosseriedelen en harmonieuzere overgangen. Aanvullend vormen de wielkasten en bumpers een integraler onderdeel van de carrosserie en ogen daarmee minder als achteraf toegevoegde onderdelen.

Waar het exterieur de iconische klassieke aanblik behouden heeft, is het interieur van de G-Klasse compleet vernieuwd en gemoderniseerd, met behoud van de genen van de klassieker. Bij het instappen valt direct op dat uiterlijke designelementen ook in het interieur terugkomen. De vorm van de ronde koplampen bijvoorbeeld wordt weerspiegeld in de luchtuitstroomopeningen aan weerszijden van het dashboard. Of de vorm van de iconische richtingaanwijzers, die ook terugkomt in de luidsprekers. Andere bekende highlights van de G-Klasse zijn onder meer de handgreep voor de voorpassagier en de prominente, chromen schakelaars voor de sperdifferentiëlen.

Het vernieuwde combi-instrument is standaard voorzien van tijdloze, analoge, ronde klokken. Met andere woorden, liefhebbers van klassieke ronde meters worden in de nieuwe G-Klasse niet teleurgesteld. Net als in de nieuwe E-Klasse en S-Klasse is als optie een groot display leverbaar met virtuele klokken, direct in het zicht van de bestuurder, en een centraal display boven de middenconsole. Twee 12,3 inch displays lopen optisch in elkaar over en vormen een widescreen cockpit achter een doorlopend afdekglas. Bestuurders kunnen voor de displays kiezen uit drie verschillende weergavestijlen: 'Classic', 'Sport' en 'Progressive'. Daarnaast is het mogelijk om zelf relevante informatie op basis van persoonlijke voorkeuren te selecteren.

Dankzij haptische impulsen en extra feedback via de luidsprekers kan de bestuurder het touchpad met controller in de middenconsole gebruiken en tegelijkertijd zijn ogen op de weg houden. De sneltoetsen vóór de controller, voor veelgebruikte functies, en het als optie leverbare bedieningspaneel voor de rijassistentiesystemen boven de lichtschakelaar zijn extra mogelijkheden om gegevens in te voeren. De bestuurder zit dicht op de voorruit en heeft vanachter het stuurwiel een prima zicht rondom.

De nieuwe afmetingen van de nu grotere G-Klasse komen niet alleen de bestuurder ten goede, maar ook de passagiers op de tweede zitrij. Een overzicht van de belangrijkste afmetingen:

Mercedes-Benz G-Klasse
  • Beenruimte voorin +38 mm
  • Beenruimte achterin +150 mm
  • Schouderruimte voorin +38 mm
  • Schouderruimte achterin +27 mm
  • Elleboogruimte voorin +68 mm
  • Elleboogruimte achterin +56 mm

De achterbank kan in een verhouding van 60, 40 of 100 procent worden neergeklapt. De stoelen in de G-Klasse hebben standaard tal van comfortfuncties, zoals de memoryfunctie op de bestuurdersstoel, stoelverwarming voor en achter evenals comforthoofdsteunen voor. Het rijcomfort kan nog verder worden vergroot met actieve multicontourstoelen (optie). Deze zijn inclusief massagefunctie, stoelventilatie en snelle stoelverwarming. Eveneens inbegrepen is een elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder en voorpassagier. De zijkanten van de actieve multicontourstoelen bevatten geïntegreerde luchtkamers die op basis van de rijdynamiek traploos worden gevuld of geleegd, voor een betere zitpositie van de bestuurder en voorpassagier en voor meer zijdelingse ondersteuning in bochten. De actieve multicontourstoelen worden aanbevolen door specialisten van de Duitse 'Aktion Gesunder Rücken e.V.'.

Het nieuwe onderstel is ontstaan uit de samenwerking tussen Mercedes-Benz G GmbH en Mercedes-AMG GmbH. Het resultaat is een onafhankelijke wielophanging met dubbele wishbones vóór gecombineerd met een starre achteras. Daarbij moesten de engineers vechten voor elke millimeter, omdat een goede terreinvaardigheid mede het gevolg is van een maximale bodemvrijheid. Het verhogen van de assen is daarin bepalend, waarbij er in het motorcompartiment versterkingen zijn aangebracht voor de montage van de veerpoten voor extra robuustheid.

De onderdelen van de dubbele wishboneconstructie op de vooras zijn rechtstreeks bevestigd aan het ladderchassis, zonder gebruik te maken van een subframe. De Z-constructie bevestigingspunten van de onderste wishbone op het frame zijn zo hoog mogelijk gepositioneerd. Deze lay-out waarborgt een goede driveability buiten de gebaande paden. Speciaal voor de G-Klasse is de nieuwe vooras zo robuust ontworpen dat de offroad-prestaties en -mogelijkheden van zijn voorganger behouden zijn gebleven en zelfs gedeeltelijk zijn overtroffen.

Dankzij de onafhankelijke ophanging was het mogelijk de stijfheid van de voorste carrosseriestructuur verder te verbeteren. Een versterking voor de veerpoten, beter bekend als een veerpootbrug, verbindt nu de voorste veerpoten, wat de torsiestijfheid van het ladderchassis vergroot.

In tegenstelling tot zijn voorganger wordt de nieuwe stijve achteras nu gekoppeld aan vier draagarmen aan weerszijden plus een panhardstang. Daarmee wordt rijden op de weg nog comfortabeler. In het terrein veren de achterveren 82 mm in en 142 mm uit. Aangevuld met een bodemvrijheid van 241 mm onder de achteras garandeert dat een veilige rit, zelfs onder extreme omstandigheden.

Mercedes-Benz G-Klasse

DYNAMIC SELECT is nu leverbaar voor de G-Klasse met vijf rijprogramma's. Daarmee kunnen de rijeigenschappen via een druk op de knop in enkele seconden worden aangepast. Het systeem past daarbij de karakteristieken van motor, transmissie, onderstel, besturing en assistentiesystemen aan de wensen van de bestuurder aan. De vier rijprogramma's 'Comfort', 'Sport', 'Eco' en 'Individual' kunnen eenvoudig worden geselecteerd via de DYNAMIC SELECT-schakelaar. In de 'Eco'-stand wordt bijvoorbeeld een extra zuinige rijstijl ondersteund. In de 'Sport'-stand daarentegen worden de schakelmomenten van de automatische transmissie, de gasrespons van de motor en de parameters van de elektronische besturing en uitlaatklep aangepast. 'Individual' biedt bestuurders de mogelijkheid om hun persoonlijke voorkeuren in te stellen.

DYNAMIC SELECT biedt in combinatie met het nieuwe onderstel met het als optie leverbare adaptief dempingssysteem een keur aan mogelijkheden. Daarmee kan de bestuurder in de 'Sport'- en 'Comfort'-standen met behulp van de DYNAMIC SELECT-schakelaar ook de dempingseigenschappen aanpassen.

Een van de oorzaken van de verbeterde rijeigenschappen in het terrein is de nieuwe 'G-Mode'. De G-Klasse schakelt ongeacht het gekozen rijprogramma over naar de 'G-Mode' zodra een van de drie sperdifferentiëlen wordt geactiveerd of de LOW RANGE-terreinoverbrenging wordt ingeschakeld. Deze offroad-stand past de instelbare demping van het onderstel aan, evenals de besturing en de karakteristieken van het gaspedaal. Tegelijkertijd voorkomt het systeem ongewenste gangwisselingen en zorgt daarmee voor optimale controle en maximale terreinvaardigheid. Een klein 'G' logo licht discreet op in het combi-instrument. De 'G' verzwelgt ruw terrein zo gemakkelijk dat de bestuurder zich volop kan focussen op het centimeterwerk, zelfs in het meest ontoegankelijke terrein, en krijgt daarbij direct feedback over het gripniveau van de ondergrond.

De G-Klasse onderscheidt zich niet alleen in robuustheid en soevereiniteit in het terrein, maar ook door zijn grotere rijdynamiek en comfort op de weg. Dankzij het nieuwe voorasconcept zijn daarmee ook de onroad-prestaties van de G-Klasse aangescherpt. Op de weg is de 'G' zowel sportief als comfortabel en geeft hij de bestuurder nu meer stuurgevoel.

Om de voor de G-Klasse zo typerende scharnieren en portiergrepen te behouden, hebben de ontwikkelaars deze aangepast aan de nieuwe aluminium bouwwijze. De A- en B-stijlen zijn vervaardigd uit extra sterk staal vanwege hun dragende functie. Minder massa vertaalt zich echter geenszins door in minder stabiliteit, in tegendeel zelfs. Het was mogelijk om de torsiestijfheid van het frame, de carrosserie en de bevestigingspunten met zo'n 55 procent te vergroten, van 6.537 tot 10.162 Nm/deg. Naast verbeteringen aan de natuurlijke rijdynamiek en het comfort resulteert dat tevens in een hogere kwaliteit op het gebied van onder meer het geluidsniveau. Dat betekent aanzienlijk minder geluiden en trillingen in het interieur.

Mercedes-Benz G-Klasse

In de nieuwe G500 (gecombineerd brandstofverbruik: 11,1 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 263 g/km) zorgt een high-performance 4,0-liter V8-benzinemotor voor de krachtsexplosies. De nieuwe biturbomotor levert een vermogen van 310 kW/422 pk en een maximumkoppel van 610 Nm tussen 2000 en 4750 t/min.

Voor het overbrengen van het vermogen werd de 9GTRONIC automatische transmissie met koppelomvormer speciaal aangepast aan de vereisten van het offroad-icoon. De ontwikkelaars zijn er in geslaagd de schakel- en responstijden van de negentraps automatische transmissie te verkorten via speciaal ontwikkelde software. De lange overbrengingen maken het rijden - vooral bij lage toerentallen - niet alleen stiller en comfortabeler, maar beperken tevens het brandstofverbruik.

Standaard krijgt de G-Klasse nu een elektromechanische tandheugel-en-rondsel besturing, waardoor nu ook de montage van rijassistentiesystemen als de parkeerassistent mogelijk is. Daarnaast verbruikt de elektromechanische besturing minder energie dan een hydraulisch ondersteund systeem. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma wordt een van de drie stuurinstellingen - 'Comfort , 'Sport' of 'Offroad' - geselecteerd. Dat verzekert een comfortabel of sportief stuurgevoel op de weg, maar ook een directe en precieze feedback op onverharde wegen en in veeleisend terrein, altijd in combinatie met voldoende stuurassistentie. Kort samengevat: zo direct mogelijk, zo indirect als noodzakelijk is.