Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz onthult nieuwe C-klasse
Met een lengte van 4581 millimeter is de sedan 55 millimeter langer dan zijn voorganger. De breedte van de carrosserie nam met 42 millimeter toe tot 1770 millimeter, de wielbasis werd met 45 millimeter vergroot tot 2760 millimeter. Deze afmetingen vormen de basis voor een ruim bemeten interieur en daardoor meer comfort.

Voor het eerst bij een sedan van Mercedes wordt de grille gebruikt om de modelvarianten van elkaar te onderscheiden. Drie horizontale louvres en een grote Mercedes-ster in het midden vormen bij het model Avantgarde het traditionele kenmerk van sportieve Mercedes-modellen. Bij het model Elegance heeft Mercedes-Benz gebruik gemaakt van een grille met driedimensionale louvres, voorzien van een glanzende lak. Hiermee worden andere typische kenmerken als comfort en luxe onderstreept. Het model Classic is wat terughoudender en traditioneler, maar biedt dezelfde innovaties als de andere twee modelvarianten.
Comfort en dynamiek
"Agility control" onder deze aanduiding schaart Mercedes-Benz alle nieuwe ontwikkelingen die ten goede komen aan het comfort en de dynamiek tijdens het rijden. Dit pakket omvat de Agility control wielophanging, die de kracht van de schokdempers regelt op basis van de rijsituatie. Wanneer er normaal wordt gereden met geringe impulsen van de schokdempers, wordt de dempingskracht automatisch verminderd voor een merkbare verbetering van het rijcomfort, Wanneer er een dynamischer rijgedrag wordt geregistreerd, wordt de dempingskracht juist naar de maximale waarde gebracht zodat de auto effectief gestabiliseerd wordt.
"Adaptive brake" is eveneens een nieuwe ontwikkeling. Deze is gebaseerd op de technologie van de S-Klasse en biedt extra ondersteuningsfuncties voor meer veiligheid en comfort, zoals "Start-Off Assist" voor het wegrijden op hellingen, het preventief voorbereiden van het remsysteem in gevaarlijke situaties en een functie om de remschijven bij nat weer te drogen.

Motoren
Mercedes-Benz heeft in het bijzonder aandacht besteed aan de doorontwikkeling van de viercilindermotoren. Bij de benzinemotoren nam het vermogen bij het instapmodel, de C 180 Kompressor, toe van 105 kW/143 pk tot 115 kW/156 pk, terwijl het maximum koppel met 4,5 procent steeg van 220 tot 230 Nm. De motor van de C 200 Kompressor ontwikkelt 15 kW/20 pk meer dan voorheen. Het vermogen bedraagt nu 135 kW/184 pk en het maximum koppel van 250 Nm wordt bereikt bij 2800 omw./min. Deze gewijzigde motoren zorgen bij de viercilindermodellen voor betere prestaties en een gunstiger brandstofverbruik. Bij de acceleratie van 0-100 km/u is de C 200 Kompressor een halve seconde sneller dan zijn voorganger. De C 180 Kompressor verbruikt 0,3 liter per 100 kilometer minder dan voorheen, terwijl het gemiddelde verbruik van de C 200 Kompressor met 0,5 liter per 100 kilometer is afgenomen.
Ook bij de dieselmotoren lag de nadruk op de doorontwikkeling van de viercilinderversies. De technici in Stuttgart hebben verbeteringen doorgevoerd aan de motor, de turbocompressor en de common-rail-inspuiting, waarbij meer dan 90 onderdelen werden gewijzigd. Dankzij deze verbeteringen heeft de nieuwe C 200 CDI elf procent meer vermogen dan het voorgaande model: 100 kW/136 pk, ten opzichte van de 90 kW/122 pk van de vorige generatie. De C 220 CDI levert een maximum vermogen van 125 kW/170 pk (eerder 110 kW/150 pk) en een koppel van 400 Nm, beschikbaar vanaf 2000 omw./min., zo'n 18 procent meer dan voorheen. Het brandstofverbruik is met 0,3 liter per 100 kilometer teruggebracht. Volgens de New European Driving Cycle (NEDC) kunnen de C 200 CDI en de C 220 CDI een afstand van 100 kilometer afleggen op 6,1 liter diesel.
De V6-motoren in de C-Klasse zijn ongewijzigd gebleven, met een keuze uit drie benzinemotoren met vermogens van 150 kW/204 pk, 170 kW/231 pk en 200 kW/272 pk. De zescilindermotor van de nieuwe C 320 CDI is goed voor een vermogen van 165 kW/224 pk. Alle uitvoeringen van de nieuwe C-Klasse met uitzondering van de C 350 zijn standaard voorzien van een zesversnellingsbak met "Agility control"-schakeling. Het topmodel C 350 wordt standaard geleverd met 7G-Tronic. Deze is als optie ook op de andere zescilinderuitvoeringen van de C-Klasse leverbaar.

Display
Het centraal geplaatste kleurendisplay maakt deel uit van het nieuwe bedieningsconcept dat de nieuwe C-Klasse heeft overgenomen van de luxe Mercedes-Benz-modellen. Het belangrijkste voordeel is de snelle toegang tot veelgebruikte functies, waardoor de bestuurder niets opnieuw hoeft in te stellen, kan vasthouden aan vertrouwde gewoontes en zich onmiddellijk thuisvoelt.