Mercedes-Benz C-Klasse (2014 - 2021)
Charmeur
Wat de geheel nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse zo verleidelijk maakt is niet het uiterlijk. Natuurlijk, de auto ziet er een stuk beter uit dan de vorige generatie. Geheel in stijl met de nieuwe E en S-Klasse heeft de C-Klasse een kenmerkende uitstraling die elegantie met organische lijnen combineert. Zeker bij de parelmoerwitte testauto komt dat lijnenspel prachtig uit!
Het is echter binnenin waar de C-Klasse als geen ander weet te charmeren. Tot voor kort waren het alleen de duurdere Mercedes-modellen die de inzittenden omarmden in een cocon van leder, chroom en hout. Ook de C-Klasse geeft nu dat zelfde bevoorrechte gevoel. Dit is het type auto waarin menigeen bij voorkeur zo veel mogelijk tijd door zou willen brengen; en dat is precies zoals het hoort bij een zakenauto! Dankzij de toegenomen wielbasis (+8 cm) is de binnenruimte flink toegenomen, met name achterin biedt de C-Klasse nu de (been)ruimte die voorheen ontbrak.
Uitrusting
Het blijft niet bij uiterlijk vertoon alleen. De C-Klasse is voortaan uit te rusten met alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die ook beschikbaar zijn op de grotere modellen. De C-Klasse is zelfs als eerste leverbaar met een aanvulling op de bestaande druk/draaiknop ("Comand controller") om het audio-, navigatie- en communicatiesysteem mee te bedienen. De C-Klasse is ook te voorzien van een "touch pad". Deze biedt handschriftherkenning als extra functie. Per saldo levert dit geen extra mogelijkheden, maar wel meer keuze voor de bestuurder.
Optioneel is een hoogwaardig audiosysteem van "Burmester" leverbaar. Het is voor het eerst dat deze grootheid uit de hifi-wereld zich richt op een auto in deze prijsklasse. Voorheen was een audiosysteem van Burmester al bijna duurder dan een hele C-Klasse. Het verschil in geluidskwaliteit is dan ook meteen duidelijk: de extreme helderheid en het bijna griezelige realisme waar Burmester om bekend staat ontbreken. De meerwaarde boven het standaard audiosysteem is echter onmiskenbaar, waarmee dit wel degelijk een aanwinst is.
Een andere waardevolle optie is het "head-up display", waarmee belangrijke gegevens zoals de snelheid en instructies van het navigatiesysteem in het blikveld van de bestuurder worden geprojecteerd. Dit werkt in de praktijk zo prettig dat de traditionele klokken geheel overbodig lijken.
Benzine
Wat de C-Klasse uniek maakt binnen het aanbod van Mercedes-Benz, zijn de bescheiden motoren tegenover de weldadige uitrusting. Dat geldt met name voor de "C200". Deze viercilinder 2.0 liter benzinemotor heeft op z'n zachtst gezegd een uitgesproken karakter. Om te beginnen is de C200 zo stil dat deze letterlijk onhoorbaar is. Alleen een blik op de toerenteller leert dat de motor daadwerkelijk is gestart. Opnieuw dringt de gelijkenis met de grotere modellen van Mercedes-Benz zich daarom op.
Bij lage toeren is echter nauwelijks vermogen beschikbaar en daarom voelt de C200 ronduit traag. De sprinttijd van bijvoorbeeld 100 naar 120 km/u in de zesde versnelling moet niet met een stopwatch, maar met een kalender gemeten worden. Tegelijkertijd toont de krachtbron een enorme souplesse: ook bij een (zeer) laag toerental stribbelt de motor nooit tegen.
Wanneer echter wordt teruggeschakeld en het toerental boven de 4.000 tpm komt, blijkt de C200 juist levendig, snel en zelfs agressief te zijn. Het voordeel van deze keuze is dat de bestuurder in de regel wordt uitgenodigd om zuinig te rijden, maar dat de auto altijd voldoende reserve heeft wanneer dat nodig is. Vanwege dit tweeslachtige karakter is de C200 zeker geen auto om ongezien uit de folder aan te schaffen.
Diesel
De nieuwe C-Klasse is ook leverbaar als hybride. Mercedes kiest hierbij voor een veel gevraagde, maar nog weinig aangeboden combinatie, namelijk een dieselmotor met een elektromotor. Omdat een dieselmotor veel meer trekkracht heeft dan een benzinemotor, is het lastig om de overgang van de dieselmotor naar de elektromotor soepel te laten verlopen.
Mercedes-Benz heeft dit probleem deels opgelost door de elektromotor voornamelijk in te zetten als hulpmotor. Technisch gezien is de "C300 BlueTec Hybrid" in staat om enkele kilometers geheel elektrisch te rijden, maar in de praktijk is de dieselmotor vrijwel altijd actief.
Het door Mercedes-Benz opgegeven verbruik van 3.6 liter per 100 km is mede daarom nauwelijks te realiseren (testverbruik: 6.2 liter per 100 km). Hier staat tegenover dat de prestaties uitstekend zijn. Dankzij de elektrische hulpmotor is de 2.1 liter diesel veel sterker, zonder dat het verbruik veel hoger ligt; het is echter geen zuinigheidswonder.
Naast de moderne hybride, is ook een oude vertrouwde 2.0 liter viercilinder diesel leverbaar. Deze heeft in de praktijk een stillere, verfijndere loop dan de hybride. Alhoewel het prestatieniveau ontegenzeglijk lager ligt, geldt dat ook voor het verbruik én het geluid. Wie kalm met de verkeersstroom meerijdt, verbruikt hoogstens 5.0 liter per 100 km.
Weggedrag
Ondanks de forse buitenmaten voelt de C-Klasse absoluut niet als een grote auto. Ook in de stad is deze 4.7 meter lange sedan opvallend makkelijk handelbaar. Geheel volgens de traditie van het merk, maakt de standaard C-Klasse een uitgelezen keuze voor comfort. Daarbij is de afstand tussen de bestuurder en het mechaniek zeer groot. De auto doet het werk, de bestuurder geeft slechts instructies en vertrouwt blind op de techniek. Dat laatste is niet onterecht, de wegligging is namelijk uitstekend.
Wie meer gevoel wenst met de auto, kiest voor het sportonderstel. Dit is 15 mm verlaagd en veel stugger. Nu zweeft de C-Klasse niet, maar zijn zowel oneffenheden in het wegdek als de werking van het mechaniek goed voelbaar. Dit geeft de bestuurder veel meer gevoel met de auto, waardoor het rijplezier toeneemt.
Wie nog een stap verder wil gaan, kan kiezen voor het adaptieve onderstel ("AirMatic"). Middels "Agility Control" kan de bestuurder vervolgens kiezen voor een comfortabel, normaal of sportief karakter. De meerwaarde zit in het feit dat de mate van comfort hoger is dan bij het comfortabele onderstel, terwijl de auto juist nog scherper reageert dan de sportieve versie. Zo weet de C-Klasse de bestuurder steeds weer te charmeren.
Conclusie
Mercedes-Benz introduceert de geheel nieuwe C-Klasse. Meer dan ooit weet de C-Klasse te verleiden met verfijnde materialen en moderne elektronica, waarmee het "Mercedes"-gevoel prominenter aanwezig is.
Het aanbod van motoren is breder geworden. De "C200" benzinemotor is altijd stil en comfortabel, maar kan zich ook van een sportieve kant tonen wanneer dat gevraagd wordt. De "C300 BlueTec Hybrid" combineert een dieselmotor met een elektromotor om tot betere prestaties te komen, zonder dat het verbruik disproportioneel toeneemt. De "C200 CDi" (diesel) zal de best verkochte uitvoering worden, omdat deze de beste combinatie van goede prestaties met een laag verbruik biedt.
Ook als het gaat om rijeigenschappen is het vooral de mate van verfijning waarmee de nieuwe C-Klasse een grote stap vooruit maakt. Dankzij "Agility Control" kan de bestuurder voortaan kiezen voor een uitgesproken comfortabel of sportief karakter. Daarmee is de C-Klasse nog veelzijdiger geworden, om een nog grotere groep kopers te kunnen charmeren.
- Bevoorrecht gevoel
- Stil en comfortabel
- Moderne, bruikbare techniek
- Alleen bijzonder met (kostbare) opties