22 februari 2018
 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz opent Factory 56

Autozine
22 februari 2018 | Mercedes-Benz Cars presenteert zijn 'Factory 56'. Op 20 februari werd de eerste steen gelegd voor de nieuwe montagehal, waarbij belangrijke politici en vooraanstaande mensen uit het bedrijfsleven bijeenkwamen bij de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen. Naast Markus Schäfer namen dr. Nicole Hoffmeister-Kraut (de Duitse minister van Economie, Werk & Woningbouw van de deelstaat Baden-Württemberg), dr. Bernd Vöhringer (burgemeester van de stad Sindelfingen), Michael Bauer (sitemanager van de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen en hoofd productie) en Ergun Lümali (voorzitter van de ondernemingsraad van de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen) deel aan de ceremonie.
 

Dr. Nicole Hoffmeister-Kraut benadrukte dat het leggen van de eerste steen tevens een belangrijk fundament is voor een goede toekomst voor Baden-Württemberg als locatie voor autoproductie: "De 'Factory 56' laat twee wereldwijde megatrends samenkomen die met name voor onze deelstaat bijzonder belangrijk zijn: de digitalisering van de productie en de automodellen van de toekomst." Baden-Württemberg kan zijn reputatie als premiumlocatie voor de industrie op de lange termijn en zijn welvarendheid als deelstaat alleen veiligstellen als de fabrikanten met de juiste antwoorden komen voor zowel de productie als de mobiliteit van de toekomst, zo zei ze. De deelstaat heeft daarbij de taak om innovatie te stimuleren.

Mercedes-Benz

De 'Factory 56' wordt in 2020 in gebruik genomen. Er zullen personenauto's en elektroauto's uit de hogere middenklasse en het topsegment alsmede robotaxi's worden geproduceerd. Hiertoe behoren onder andere de nieuwe generatie S-Klasse en de eerste elektroauto van het product- en technologiemerk EQ 'made in Sindelfingen'. Voor de aanleg van het fabrieksterrein werd 700.000 m3 grond verplaatst. Het grondoppervlak bedraagt 220.000 m2. Dit staat gelijk aan circa dertig voetbalvelden. Voor de staalconstructie wordt circa 6.400 ton staal gebruikt - bijna evenveel als indertijd voor de Eiffeltoren in Parijs.

Het productieconcept van de 'Factory 56' creëert nieuwe standaards binnen Daimler. Dit omvat mens-machine-samenwerking en digitaal ondersteunde processen op het gebied van werkplanning, logistiek en kwaliteitswaarborging. De fabriek is niet alleen op consequente wijze gedigitaliseerd volgens Industry 4.0, hij is tevens verbonden met andere fabrieken in het wereldwijde productienetwerk.

De 360°-koppeling in de gehele waardeketen is een essentieel onderdeel van de leveranciers via de ontwikkelingsafdeling, de designafdeling en de productie tot de klanten. In de toekomst zullen de geproduceerde auto's bijvoorbeeld vanaf de band autonoom naar het laadstation rijden. Via 'digitale voorpret' in de Mercedes me-app en online kunnen klanten die een nieuwe auto kopen de productie van hun auto volgen, wat het wachten op de aflevering een stuk leuker maakt.

In de montagehal zelf worden Industry 4.0-technologieën toegepast. Bestuurderloze transportsystemen met productmanden verrichten logistieke taken in het montageproces en waarborgen dat medewerkers langs de montageband tijdig de benodigde materialen krijgen. Innovatieve Radio Frequency Identification-technologieën (RFID) zijn geïntegreerd in de 'Factory 56'. Componenten en auto's kunnen zodoende digitaal worden gevolgd en aan elkaar worden gekoppeld.

Kunstmatige intelligentie, big data-analyses en preventief onderhoud zorgen voor een hoge mate van transparantie en ondersteuning bij de productieplanning, controle en kwaliteitswaarborging. Door middel van de analyse van bestaande productiegegevens kunnen voorspellingen van mogelijke defecten of benodigd onderhoud worden gedaan.

De mens staat centraal bij alle activiteiten in de 'Factory 56'. De medewerkers werken op ergonomisch geoptimaliseerde werkplekken en worden door digitale tools optimaal ondersteund bij hun werkzaamheden. De focus ligt op het gebruik van intelligente, flexibele technologie. Een nieuw type werkplanning zorgt voor flexibele en moderne werktijdmodellen. De pauzeruimtes zijn ingericht volgens de nieuwste normen - ze beschikken bijvoorbeeld over een pantry, verschillende zitmeubels en een informatiescherm.

De 'Factory 56' kenmerkt zich door modulaire bouwstructuren, de constructie is zowel energiezuinig als milieuvriendelijk en daarmee duurzaam. De productielocatie maakt gebruik van hernieuwbare energie en de CO2-productie, het watergebruik en de afvalhoeveelheid zijn aanzienlijk gereduceerd.

Op het dak van 'Factory 56' staat een zonnecellensysteem dat op duurzame wijze opgewekte elektriciteit aan de productielijn ter beschikking stelt. Dit zorgt voor een jaarlijkse reductie van 5.000 MWh elektriciteit. Een elektroauto van het product- en technologiemerk EQ, bijvoorbeeld de elektrische SUV EQC, zou met deze hoeveelheid 72.000 keer per jaar opgeladen kunnen worden. Dat staat gelijk aan circa 36 miljoen kilometer per jaar. De CO2-emissie in de 'Factory 56' zal 75 procent lager zijn dan bij de huidige S-Klasse productie in Sindelfingen.

De constructie van de montagehal is bijzonder lichtdoorlatend. De Blue Sky-architectuur zorgt voor een plezierige werkomgeving voor de medewerkers met veel daglicht. Daarnaast kan in de zomer de temperatuur in de hal op 7 graden onder de buitentemperatuur worden ingesteld.