16 februari 2022
Mercedes-Benz EQE
Nieuws

Mercedes-AMG EQE

Mercedes-AMG introduceert EQE 43 en 53

16 februari 2022 - Mercedes-AMG breidt het aanbod uit met nieuwe elektrische performance-modellen. Nieuw in het gamma zijn de beide Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+. Ze zijn gebaseerd op de Mercedes-architectuur van de luxe en hogere klasse (EVA2). AMG-specifieke oplossingen, vooral op het gebied van aandrijving, onderstel, remmen, sound, exterieur- en interieurdesign en uitrustingen, beloven een dynamische en emotionele AMG-rijervaring.
AutoCoach

Beide nieuwe Mercedes-AMG EQE-modellen bieden een prestatiegericht aandrijfconcept met twee elektromotoren. De krachtige elektrische aandrijflijn (eATS), met een motor op de voor- en achteras, maakt bovendien een volledig variabele vierwielaandrijving mogelijk die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op de weg overbrengt. Het vermogen varieert van 350 kW (476 pk) in de EQE 43 4MATIC tot 505 kW (687 pk) in de EQE 53 4MATIC+ met optioneel AMG DYNAMIC PLUS-pakket en boostfunctie. Het maximumkoppel varieert van 858 tot 1.000 Nm.

Mercedes-Benz EQE

De elektromotoren van de EQE 43 4MATIC zijn voorzien van een AMG-specifieke afstemming en regeling. De EQE 53 4MATIC+ maakt gebruik van AMG-specifieke elektromotoren met aangepaste wikkelingen en lamineringen, sterkere stromen en een specifieke omvormer. Dit maakt hogere motortoerentallen en nog meer vermogen mogelijk, wat vooral merkbaar is bij het accelereren en op topsnelheid. De elektromotor op de achteras is krachtig dankzij zijn zes fasen-ontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen. De stator met trekwikkeling zorgt voor een sterk magnetisch veld.

Daarbij komt nog het zeer belastbare thermoconcept, dat herhaalde acceleratiemanoeuvres met gelijkblijvend hoge prestaties mogelijk maakt. Het middelpunt van het ontwerp is de zogeheten waterlans in de as van de rotor die voor de koeling zorgt. Andere AMG-specifieke koelelementen in het koelcircuit zijn speciale ribben op de stator en de naaldvormige pin-fin-structuur op de omvormer die is vervaardigd van keramiek. Daarnaast is er de transmissieolie-warmtewisselaar: naast koeling wordt de olie bij een koude start voorverwarmd om de efficiëntie te verhogen.

De nieuwe Mercedes-AMG EQE-modellen zijn uitgerust met een 328V aandrijfaccu die vervaardigd is met behulp van de nieuwste lithium-ion-technologie. Hij heeft een bruikbare energie-inhoud van 90,6 kWh en bestaat uit tien modules met in totaal 360 pouch cellen. Het accumanagementsysteem in de EQE 53 heeft ook een specifieke AMG-afstemming. Bij de rijprogramma's 'Sport' en 'Sport+' ligt de nadruk op het leveren van prestaties, in het rijprogramma 'Comfort' op de actieradius. Nieuw is de mogelijkheid om het accumanagementsysteem over-the-air te updaten voor continue verbeteringen tijdens de levensduur. De EQE 53 4MATIC+ beschikt tevens over een AMG-specifieke kabelboom die is aangepast aan het hogere prestatieniveau. In de celchemie is een grote stap voorwaarts gezet op het gebied van duurzaamheid: het kobaltgehalte is teruggebracht tot 10 procent. Het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1.

Een ander voordeel van de nieuwe accugeneratie zijn de korte laadtijden. Het energieopslagsysteem kan bij snellaadstations tot 170 kW met gelijkstroom laden. In dat geval kan onder ideale omstandigheden stroom voor 180 km (WLTP) in 15 minuten worden geladen. Dankzij de boordlader kan de geëlektrificeerde AMG comfortabel thuis of bij openbare laadstations met 11 kW of optioneel 22 kW via wisselstroom worden geladen. In Japan wordt ook bidirectioneel laden mogelijk, oftewel laden in beide richtingen. Bovendien zijn er intelligente laadprogramma's die afhankelijk van de locatie automatisch kunnen worden geactiveerd. Functies zoals accubesparend laden maken het proces nog efficiënter.

Efficiënt thermomanagement draagt ​​ook bij aan het verkorten van laadtijden. Als de navigatie met Electric Intelligence is geactiveerd, wordt de accu tijdens het rijden voorverwarmd of gekoeld om bij het laadpunt de optimale temperatuur voor snelladen te bereiken. Het gewenste temperatuurbereik van de accu wordt bereikt met behulp van het koelcircuit en een geïntegreerde PTC (Positive Temperature Coefficient) boosterverwarming.

Het ontwerp van de accu is erop gericht om de optimale temperatuur van de accu onder alle bedrijfsomstandigheden te garanderen. De aluminium extrusies van het accuframe hebben gedefinieerde holtes waar het koelmiddel doorheen stroomt. Al met al zorgt het intelligente temperatuur- en laadmanagement ervoor dat hoge laadstromen gedurende lange tijd kunnen worden gehandhaafd.

De accu onderscheidt zich ook door zijn levensduur. De ECO Charging-functie levert hier een belangrijke bijdrage aan: de intelligente regeling vermindert de belasting van de accu tijdens het laden en vertraagt zo het natuurlijke verouderingsproces van de accu. Klanten kunnen ook profiteren van de 'laadonderbreking'-functie: het laadproces kan op vrij te kiezen tijdstippen worden gepauzeerd, zodat bijvoorbeeld op een later tijdstip goedkopere dalstroom kan worden gebruikt. Het accucertificaat staat garant voor de lange levensduur van de HV-accu's en is geldig tot 10 jaar of 250.000 km.

De accu kan ook worden opgeladen door middel van energieterugwinning met behulp van recuperatie. Het recuperatievermogen kan oplopen tot 260 kW. De bestuurder kan het recuperatieniveau via de stuurschakelpaddles in drie stappen aanpassen en krijgt daarbij op de situatie toegesneden ondersteuning van de ECO assistent. Hierbij zijn rijden met één pedaal en gecombineerd remmen tot stilstand mogelijk in de recuperatiestanden D en D-. In D-Auto wordt een vertraging tot 5 m/s² bereikt, waarvan 3 m/s² door recuperatie (2 m/s² via het high-performance AMG-remsysteem). Met behulp van de optionele DRIVE PILOT wordt bij een gedetecteerde voorligger automatisch afgeremd tot deze tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.

De kracht van de motoren wordt op de weg overgebracht door de standaard volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC (EQE 43) of 4MATIC+ (EQE 53. Anders dan voorheen staat de '+' in 4MATIC+ niet alleen voor de volledig variabele vierwielaandrijving waarover de EQE 43 en EQE 53 beschikken, maar ook voor de extra prestaties en dynamiek die de EQE 53 biedt. In beide uitvoeringen verdeelt het systeem het aandrijfkoppel afhankelijk van de rijsituatie continu over de voor- en achteras. In vergelijking met een mechanische vierwielaandrijving zorgt het EV-specifieke systeem voor een aanzienlijk snellere reactie. Het koppel wordt 160 keer per seconde gecontroleerd en indien nodig aangepast. De koppelverdeling is afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma: in 'Comfort' ligt de nadruk op maximale efficiëntie, terwijl in 'Sport' en 'Sport+' het koppel meer naar achteren wordt gestuurd voor een grotere dwarsdynamiek.

Het AMG RIDE CONTROL+-onderstel met luchtvering en adaptief verstelbare demping is gebaseerd op een vierarmige vooras en een multilink achteras. Beide zijn geoptimaliseerd met AMG-specifieke wieldraagarmen, veerpoten en stabilisatorstangen met een hogere stijfheid. De basiskenmerken komen overeen met het onderstel van de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé, maar de set-up is aangepast voor de AMG EQE. De achterasdrager is met de carrosserie verbonden met behulp van lagers die 50 procent stijver zijn en een kleinere lagerspeling, om een nog directer wegcontact te realiseren. De AMG-engineers hebben alle componenten specifiek afgestemd op de speciale eisen van de AMG-klanten. Dit geldt zowel voor het rijcomfort als voor de rijdynamiek.

De adaptief verstelbare demping maakt gebruik van twee zogeheten drukbegrenzingskleppen. Met deze traploos regelbare kleppen, die zich buiten de demper bevinden, kan de dempingskracht nauwkeuriger aan de verschillende rijomstandigheden en rijprogramma's worden aangepast. De ene klep regelt de reboundfase, oftewel de kracht die optreedt wanneer het wiel terugveert; de andere klep regelt de compressiefase wanneer het wiel wordt samengedrukt. De rebound- en compressiefase worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Deze technologie maakt het mogelijk om enerzijds het comfort te verhogen, maar anderzijds ook om de rijdynamiek sportiever te maken.

De regeleenheid van de onderstelregeling analyseert gegevens - waaronder gegevens van de acceleratie- en wielsensoren - om de dempingskracht voor elk wiel in een paar milliseconden aan de situatie aan te passen. De AMG-ontwikkelaars zijn erin geslaagd om de spreiding tussen sportiviteit en comfort aanzienlijk te vergroten, onder andere door de spreiding tussen de minimale en maximale dempingskrachtkarakteristiek te vergroten en door nog meer flexibiliteit in de karakteristiekmapping aan te brengen. Door het gebruik van de twee regelkleppen is de demper in staat de dempingskracht over het volledige bereik van wieltrillingen aan te passen. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppen reageert de demper snel en gevoelig op veranderende weg- en rijomstandigheden.

De efficiëntie komt ook tot uiting in de intelligente niveauregeling, die een betere aerodynamica en een lager stroomverbruik mogelijk maakt. In de rijprogramma's 'S' en 'S+' rijden de Mercedes-AMG EQE-modellen al vanaf 0 km/h naar het lage niveau (-15 mm). In rijprogramma 'C' vindt de snelheidsafhankelijke regeling plaats met verlaging vanaf 120 km/h en verhoging vanaf 80 km/h.

Het hoge rijdynamische potentieel wordt ook versterkt door de speciale banden, die specifiek zijn afgestemd op de karakteristiek van de volledig elektrische AMG Performance-modellen. Een voorbeeld zijn de MICHELIN Pilot Sport EV-banden die zijn ontwikkeld voor sportwagens met elektrische aandrijving.

Beide Mercedes-AMG EQE-modellen zijn standaard uitgerust met achterasbesturing. De stuurhoek tot 3,6 graden draagt bij aan een wendbaar rijgedrag. De interactie tussen de voor- en achterasbesturing is zo ontworpen dat in de stad of op provinciale wegen een wendbare respons met weinig stuurkracht wordt bereikt. Bij snelheden onder 60 km/h sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Dit maakt de Mercedes-AMG EQE dynamisch, soepel en wendbaar. Het effect is vooral merkbaar bij het nemen van een bocht, het snel van richting wisselen en het manoeuvreren op lage snelheid. Bij snelheden boven 60 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. De daaruit voortvloeiende virtueel verlengde wielbasis biedt meer rijstabiliteit en rijveiligheid bij hoge snelheden en bij van rijstrook wisselen of plotselinge uitwijkmanoeuvres.

De bestuurder kan de rijeigenschappen met een druk op de knop aanpassen aan de situatie of aan de eigen voorkeuren. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual'. De programma's bestrijken een breed spectrum van hoog comfort tot uitgesproken sportiviteit. Belangrijke parameters zoals aandrijf- en vermogenskarakteristiek, onderstelinstellingen, AMG DYNAMICS met onder andere de stuurkoppelkarakteristiek en AMG SOUND EXPERIENCE worden aangepast aan de hand van het gekozen rijprogramma. Het maximale aandrijfvermogen kan in het rijprogramma 'Sport+' of in alle rijprogramma's via kickdown worden opgeroepen. In de andere rijprogramma's (behalve 'Sport+') wordt het maximumvermogen aangepast om de efficiëntie te verhogen en het verbruik te verlagen.

Bovendien kan de bestuurder via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's de basisafstelling van het onderstel vooraf selecteren. Met een druk op de knop varieert het rijgedrag bijvoorbeeld van maximale dynamiek in 'Sport+' tot ontspannen cruisen in 'Comfort'. Daarnaast kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma's met een speciale knop in drie stappen worden aangepast.

Mercedes-Benz EQE

Afhankelijk van het rijprogramma activeert de centrale regeleenheid van de aandrijving automatisch verschillende derating- en koelstrategieën: in 'Sport' en 'Sport+' wordt het koelsysteem eerder geactiveerd en wordt de koelcapaciteit verhoogd om het geleverde vermogen langer te behouden. De bestuurder heeft de mogelijkheid om het rijplezier - bijvoorbeeld op circuits - te vergroten met de ESP OFF-functie.

Het AMG-remsysteem met remklauwen met zes zuigers en remschijven van 415 x 33 mm op de vooras levert vertragingswaarden bij een hoge stabiliteit en duurzaamheid. De achteras is voorzien van remklauwen met één zuiger en remschijven van 378 x 22 mm. Het optionele high-performance keramische AMG-composietremsysteem maakt gebruik van grotere remschijven van 440 x 40 mm op de vooras (alleen in combinatie met 21 inch velgen). Een andere uitrusting is de intelligente rembekrachtiger i-Booster. Deze zorgt ervoor dat het remsysteem de elektrische recuperatie efficiënt combineert met het hydraulische remsysteem. Voor een authentieke rijbeleving is de i-Booster speciaal afgestemd op het typische AMG-pedaalgevoel en het AMG-remsysteem.

Met hun one bow-lijnen en cab forward-fastbackdesign onderscheiden de nieuwe Mercedes-AMG EQE-modellen zich duidelijk van modellen met een verbrandingsmotor. De designfilosofie komt tot uiting in royaal gemodelleerde oppervlakken, gereduceerde voegen en naadloze overgangen. Ook het exterieurdesign kenmerkt zich door karakteristieke AMG-elementen.

Het front wordt gekenmerkt door de AMG-specifieke Black Panel-grille met verticale lamellen in chroom, geïntegreerde Mercedes-Benz ster en opschrift 'AMG'. De standaard DIGITAL LIGHT-koplampen hebben een speciale AMG-projectie bij het openen en afsluiten van de auto. De karakteristieke vormentaal wordt voortgezet in de voorbumper in carrosseriekleur. Een fraai contrast daarmee vormt de voorskirt met AMG-typische A-wing in hoogglanzend zwart met chroomsierelement. Dezelfde look kenmerkt de frontsplitter in hoogglanzend zwart met chroomsierelement alsmede flics en vinnen aan de optische luchtinlaten. Daarnaast zijn er links en rechts luchtroosters in hoogglanzend zwart voor het zogeheten AIR CURTAIN-effect. AMG-instaplijsten in hoogglanzend zwart, de achterskirt in carrosseriekleur met aerodynamisch geoptimaliseerde diffusor en de grotere achterspoiler ronden het dynamische uiterlijk af. De maatregelen verbeteren de rijdynamiek en de efficiëntie: de opwaartse druk achter wordt verminderd zonder dat de luchtweerstand noemenswaardig verandert. Alle lichtmetalen AMG-velgen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd.

Ook het interieur wordt gedomineerd door stijlbepalende AMG-elementen. Hier bieden de nieuwe modellen een sportieve ambiance, onder andere met AMG-stoelen met individueel dessin en speciale stoelbekledingen in lederlook ARTICO met microvezel MICROCUT en rode siernaden. Als alternatief is optioneel stoelbekleding in nappaleder leverbaar, eveneens met AMG-specifiek dessin. Bovendien bevinden zich op de rugleuningen van de voorstoelen AMG-badges en in reliëf aangebrachte AMG-emblemen in de voorste hoofdsteunen.

Tal van andere details onderstrepen de exclusieve stijl van het interieur:

  • Dashboard en bovenkant van de portieren in lederlook ARTICO spacegrijs met NEOTEX-nerf en rode siernaden
  • Middendeel van de portieren en overgang van de middenconsole naar het dashboard uitgevoerd in microvezel MICROCUT zwart met rode siernaden
  • AMG Performance-stuurwiel in nappaleder, met afgevlakte onderzijde, geperforeerd greepgedeelte met zilverkleurige aluminium paddles voor de instelling van verschillende recuperatiestanden, naast de standaard AMG-stuurwieltoetsen
  • AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en instaplijsten met opschrift 'AMG' (verlicht met verwisselbare cover)

Het AMG Performance-stuurwiel met zijn dubbelspaaks design en naadloos geïntegreerde toetsen combineert visuele stabiliteit met elegantie. De stuurwielrand, die aan de onderzijde is afgevlakt en bekleed is met nappaleder, kan als optie worden verwarmd. De standaard AMG-stuurwieltoetsen maken indruk met scherpe displays. Hiermee kunnen belangrijke rijfuncties en de rijprogramma's worden bediend zonder de handen van het stuurwiel te hoeven halen. Tal van parameters kunnen direct worden geselecteerd. De menu's op de linker stuurwieltoets kunnen individueel worden aangevuld, verwisseld of verkleind. Daarvoor is in het multimedia-touchdisplay of in het optionele Hyperscreen een lijst met meer dan 15 informatie- en instelmogelijkheden als directe keuze voor de stuurwieltoetsen.

Beide nieuwe uitvoeringen kunnen optioneel worden uitgerust met het innovatieve MBUX Hyperscreen. Deze grote, gebogen displayunit strekt zich uit van A-stijl tot A-stijl. Drie schermen gaan schuil achter een glazen afdekking en lijken samen te smelten tot één scherm. Met adaptieve software past MBUX zich volledig aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zogeheten zero layer worden de belangrijkste toepassingen altijd afhankelijk van de situatie en contextueel op het hoogste niveau in het gezichtsveld weergegeven.

In Europa en China is dynamische inhoud ook tijdens het rijden op het voorpassagiersdisplay toegestaan. Het onbeperkt bekijken van films, tekstberichten of presentaties, plus surfen op het internet zijn dus mogelijk. De zogenaamde 'blanking-functie' voorkomt dat de bestuurder wordt afgeleid door de getoonde inhoud. Maar ook zonder dynamische inhoud blijft het voorpassagiersdisplay een aantrekkelijke blikvanger met een nieuwe, AMG-specifieke screensaver.

Bij de navigatie met Electric Intelligence zegt de naam alles. Het systeem plant namelijk op basis van tal van factoren de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadstops, en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Electric Intelligence plant vooraf een snelle en comfortabele route inclusief laadstops op basis van tal van factoren, zoals de berekende energiebehoefte. Het systeem neemt alle relevante gegevens mee in de berekening, van topografie en route tot rijsnelheid en verwarmings- en koelingsbehoefte.

Met Electric Intelligence reageren de nieuwe AMG EQE-modellen bovendien dynamisch op de verkeerssituatie op de geplande route. De AMG registreert files en wegwerkzaamheden, maar ook veranderingen in de energiebehoefte. Voor zijn berekeningen gebruikt het systeem informatie uit de cloud, die het combineert met onboard gegevens.

De geplande route kan individueel worden bewerkt. De bestuurder kan bijvoorbeeld de extra reserve op de bestemming en bij het laadstation instellen (SoC, State of Charge) - 10 procent SoC is standaard. Als de functie 'Laden op bestemming' is geselecteerd, kan de ingestelde reserve worden onderschreden totdat de bestemming is bereikt. MBUX geeft aan of de beschikbare accucapaciteit voldoende is om zonder laden terug te rijden naar het beginpunt.

Als de bestemming of het laadstation niet kan worden bereikt met de ingestelde instellingen, informeert MBUX de bestuurder tijdig dankzij de 'Actieve actieradiusbewaking' met een verzoek om de ECO-rijfuncties te activeren.

De accu bevindt zich in een crashbeschermd gedeelte in de voertuigbodem, ingebed in de carrosseriestructuur inclusief een geëxtrudeerd aluminium profiel aan de zijkant. Tijdens de extrusie wordt een verwarmd blok metaal door de matrijzen geduwd en verandert zo in een 'eindeloos' stuk, dat vervolgens op maat wordt gesneden. Dit maakt zeer complexe profielen mogelijk die precies op de eisen zijn afgestemd. De behuizing met energie-absorberende structuren aan de voor- en zijkant en een stijve, dubbelwandige bodemplaat zorgen voor extra bescherming van de modules. Bovendien is er een afzonderlijk veiligheidssysteem met meerdere niveaus voor het dagelijks gebruik. Dit omvat bijvoorbeeld een temperatuur-, spannings- of isolatiebewaking. Als er een storing optreedt, wordt de accu uitgeschakeld. Ook crashbewaking bij stilstand (tijdens het laden met gelijkstroom) is standaard.

De onderdelen van de EQE wegen meer dan 80 kg en zijn voor een deel gemaakt van grondstofbesparende materialen (recyclaten en hernieuwbare grondstoffen). Voor de vloerbekleding wordt een nieuw garen van geregenereerd nylon gebruikt. 1 ton van dit garen bespaart meer dan 6,5 ton CO2 in vergelijking met nieuw materiaal. Het staal voor de carrosserie bestaat voor 80 procent uit secundair staal dat grotendeels uit gerecycled staalschroot wordt gewonnen

Na gebruik in de auto kunnen de accu's een tweede leven krijgen: bijvoorbeeld in een energieopslagsysteem van Mercedes-Benz Energy. Samen met zijn partners heeft de onderneming al drie grootschalige opslagsystemen met in totaal circa 50 MWh aan energie uit auto-accusystemen op het Duitse elektriciteitsnet aangesloten. Het eerste 2nd-life opslagsysteem werd in oktober 2016 in Lünen, Westfalen, aan het net gekoppeld.

AutoCoach