Mercedes-Benz
Airbag viert 25e verjaardag
De ontwikkeling van airbags begon in 1967 en was op veel gebieden pionierswerk. Het idee van de luchtkussens bestond al sinds begin jaren vijftig, maar de technische mogelijkheden ontbraken toen nog. Mercedes-technici kwamen zowel met oplossingen voor de activeringssensoren als voor de gasgenerator, die de luchtzak in slechts 30 milliseconden opblaast. Zij ontwikkelden ook de scheurvaste airbagzak, verbeterden de manier waarop deze wordt opgeblazen en slaagden erin het geheel in een stuurwiel onder te brengen.
Na meer dan 250 botsproeven, 2.500 tests en meer dan zeven miljoen testkilometers beleefde de airbag in december 1980 zijn wereldpremiere in de S-Klasse, samen met de eveneens nieuwe gordelspanners. Al in 1991 was zo'n 28 procent van alle Mercedes-personenautos van een bestuurdersairbag voorzien. Sinds oktober 1992 is het luchtkussen standaard in alle auto's van Mercedes-Benz. Na de wereldpremiere van de bestuurdersairbag volgde in 1988 de passagiersairbag voorin en in 1995 bood Mercedes-Benz als een van de eerste automerken zijairbags aan. In 1998 volgden de windowbags en adaptieve airbags, die afhankelijk van de botskracht in twee fasen in werking treden.
Toekomstbeeld: de airbag van morgen werkt al voor de botsing Mercedes-technici werken aan een beschermingssysteem, dat zich automatisch aanpast aan het ongeval en aan de inzittenden. Moderne radartechniek en sensoren kunnen dan bijvoorbeeld inschatten hoe zwaar een botsing zal zijn. De airbags in het Pre-Safe-systeem kunnen dan al voor de botsing in werking treden en langzaam steeds groter worden. Als bestuurder en voorpassagier hun gegevens in de boordcomputer invoeren (leeftijd, geslacht, lengte en gewicht), kunnen de airbags zelfs met individuele kenmerken rekening houden.