Mercedes-Benz
Mercedes-Benz prominent aanwezig op Techno Classica
Sinds de eerste motorontwikkeling door Gottlieb Daimler in 1883 is er altijd naar gestreefd om motoren efficiënter te maken en het verbruik te verminderen. Dit streven duurt tot op de dag van vandaag voort, zoals blijkt uit ontwikkelingen als de BlueTEC-technologie en de DiesOtto-motor in het studiemodel F 700, die de voordelen van benzine- en dieselmotoren op een unieke wijze in zich verenigt.

Mercedes-Benz biedt tijdens de Techno Classica een overzicht van de motorontwikkeling in historisch perspectief. Dat gebeurt aan de hand van zeven viercilindermotoren, van de Mercedes Simplex uit 1904, die een vermogen van 32 pk haalde uit een cilinderinhoud van 5,3 liter bij een verbruik van ruim 20 liter benzine per 100 km, via de 136 kW/185 pk sterke 2,3 liter 16-kleppenmotor uit de Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 uit 1985, die 11,6 liter verbruikte, tot aan de innovatieve S 300 BlueTEC Hybrid, die in 2010 op de markt komt. Naast de 150 kW/204 pk sterke 2,2 liter dieselmotor beschikt deze versie ook over een 15 kW/20 pk sterke hybridemodule.
Ook de historie van de SL-Klasse wordt belicht aan de hand van zes verschillende modellen. De oudste is de Mercedes-Benz 300 SL roadster uit 1958, de open uitvoering van het legendarische 300 SL 'vleugeldeur'-model. Ook de latere versies, zoals de 'Pagode', de R 107-reeks, de R 129-reeks en de eerste en nieuwste recente uitvoering uit de R 230-serie worden gepresenteerd.
