Mercedes-Benz
Mercedes-Benz start She's Mercedes platform
Met de verkoop- en marketingstrategie 'Best Customer Experience' die deel uitmaakt van de groeistrategie 'Mercedes-Benz 2020', heeft het merk sinds 2013 nieuwe mogelijkheden in kaart gebracht om kopers aan te spreken. De focus is gericht op mensen, hun lifestyle en hun verlangens. Het beste voorbeeld daarvan is 'Mercedes me'; de uitgebreide, gepersonaliseerde toegangspoort tot de wereld van Mercedes-Benz.

'She's Mercedes' vormt de kern van een initiatief waarmee Mercedes-Benz in de toekomst vrouwen op een meer doelgerichte manier wil aanspreken om zo het aandeel van vrouwelijke kopers tegen 2020 significant te doen stijgen. Volgens allerlei studies vormen vrouwen momenteel 's werelds snelst groeiende en meest invloedrijke consumentengroep. In de VS bijvoorbeeld beïnvloeden vrouwen 80 procent van alle aankoopbeslissingen. Ook bij de aankoop van auto's staan vrouwen in de voorste gelederen, volgens informatie van de Amerikaanse Alliance of Automobile Manufacturers. 60 Procent van de nieuwe auto's in de VS wordt bijvoorbeeld gekocht door vrouwen. In Duitsland bedraagt het aandeel vrouwen onder de kopers van nieuwe auto's 32,2 procent. In de VS hebben meer vrouwen dan mannen een rijbewijs. Volgens een studie van de Boston Consulting Group (BCG) hebben ze echter andere aankoopvoorkeuren: vrouwen stellen bijvoorbeeld heel veel belang in producten en services die hen tijd besparen. Ze geven de voorkeur aan merken die beantwoorden aan hun bijzondere wensen en die hun leven gevoelsmatig verrijken. En daarvoor zijn ze bereid meer geld te betalen dan mannen. Meer dan 80 procent van alle uitgaven die wereldwijd aan luxe artikelen besteed worden, is volgens BCG beïnvloed door vrouwen.
Centraal bij 'She's Mercedes' staat de dialoog. Het gaat om een inspiratieplatform voor beide partijen. Mercedes-Benz creëert een netwerk waarin vrouwen meningen kunnen uitwisselen, nieuwe ideeën kunnen ontwikkelen en nieuwe contacten kunnen leggen. Tegelijkertijd presenteert Mercedes-Benz aan hen de wereld van het merk met de ster en raakt de fabrikant beter op de hoogte van wat vrouwen nodig hebben en wat ze willen op het gebied van mobiliteit. Daartoe worden netwerkdiners en andere formats voor exclusieve evenementen georganiseerd.

Behalve dat alles wordt deze maand de nieuwe website 'She's Mercedes' gelanceerd op de website Mercedes.me/she. Die biedt informatie, verhalen en portretten van sterke vrouwen plus details en data van geplande evenementen. Wat inhoud betreft is de website sterk verstrengeld met het nieuwe internationale magazine 'She's Mercedes' dat deze maand gelanceerd wordt. Ook daarin zal de focus gericht zijn op thema's als business, lifestyle, de balans tussen werk en leven, producten, design en mode.
Parallel met 'She's Mercedes' heeft Mercedes-Benz een compleet nieuw model ontwikkeld van de car configurator. Doel is om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken de auto van hun keuze samen te stellen. In de afgelopen twintig jaar is het aantal modelseries toegenomen van acht tot twintig. Bovendien bestaan er tal van carrosserievarianten per modelserie. Ook de motorenkeuze is enorm toegenomen, net als mogelijke uitrustingspakketten en opties.

De nieuwe lifestyle configurator, waarvan de ontwikkeling sterk gelinkt is aan 'She's Mercedes', komt automatisch met suggesties voor individueel geconfigureerde auto's, volgens het principe 'Laat me zien hoe je leeft en ik laat je je ideale mobiele partner zien'. De klant creëert eerst een persoonlijk profiel van zijn of haar leefwereld. Op illustratieve wijze wordt de klant vervolgens langs allerlei aspecten van het leven geleid, zoals architectuur, muziek, literatuur, reizen, sport, leven en eten & drinken. In ieder segment beantwoorden de klanten vragen over hun persoonlijke smaak. Zoals 'Wat voor soort architectuur boeit u?', 'In welke sport bent u geïnteresseerd?' of 'Hoe zou u de stijl van het interieur van uw huis omschrijven?' Voor de antwoorden drukken ze op een toepasselijk icoontje. Een computerprogramma berekent vervolgens welke modellen en uitvoeringen bij hun leefwereld passen en presenteert uiteindelijk vijf verschillende auto's. Het programma houdt er ook rekening mee of de klant de lifestyle configurator via een mobiele telefoon of een pc raadpleegt. Voor elk model dat wordt voorgesteld, wordt een aparte code aangemaakt en indien gewenst kan de klant details in de conventionele car configurator aanpassen of verder verfijnen.
De lifestyle configurator gaat aan het einde van dit jaar in Duitsland online. Begin 2016 wordt hij vervolgens wereldwijd beschikbaar op de nationale Mercedes-Benz websites als alternatief voor de klassieke car configurator.
