Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA ondergaat facelift voor modeljaar 2023
Op zoek naar een Mercedes-Benz GLA 250 e?
bynco heeft er 1 vanaf € 48.835,-

Daarbij komt de gemoderniseerde lichtsignatuur in de standaard led-koplampen en de led-achterlichten. Mercedes-Benz breidt het optie-aanbod uit met de nieuwe lak spectraalblauw en vier extra velgdesigns. In de basisuitvoering staat de nieuwe GLA op 17 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid. Optioneel zijn ook 18 inch tot 20 inch velgen leverbaar.

Het vrijstaande dubbele scherm is een van de blikvangers in het opgewaardeerde interieur. Het omvat nu standaard een 7 inch en een 10,25 inch beeldscherm voor respectievelijk het combi-instrument en het multimediadisplay. Twee 10,25 inch displays in widescreenlook zijn optioneel leverbaar. Het stuurwiel van de huidige generatie is standaard bekleed met leder; als alternatief is lederlook ARTICO leverbaar. Voor het eerst is ook stuurverwarming leverbaar voor de AMG Line.
Aanbodstructuur en standaarduitrusting
De nieuwe GLA is standaard uitgerust met comfortstoelen. Ze zijn bekleed met lederlook ARTICO en stof met een 3D-reliëf in zwart. Optioneel zijn ze ook leverbaar in de kleur saliegrijs. Bij de uitrustingslijn Progressive is er keuze uit drie interieurkleuren: zwart, macchiatobeige en saliegrijs. In de AMG Line is de standaard stoelbekleding van lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT nu ook leverbaar in de kleur bahiabruin. In totaal zijn er vier bekledingskleuren leverbaar voor de AMG Line: zwart, bahiabruin, saliegrijs en de nieuwe kleur red pepper gecombineerd met zwart. De stoffen bekleding van de comfortstoelen is gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal. In het geval van de bekleding lederlook ARTICO/ microvezel MICROCUT is deze verhouding 65 procent in het zitvlak en 85 procent in de onderzijde.
Mercedes-Benz heeft de standaarduitrusting van de GLA opgewaardeerd en de aanbodstructuur preciezer afgestemd op specifieke klantwensen. Zo omvat de basisuitrusting naast het lederen stuurwiel en de led-koplampen ook de grootlichtassistent, een achteruitrijcamera en het USB-pakket. Het parkeerpakket en het spiegelpakket maken ook deel uit van de standaarduitrusting. Andere functionele uitrustingen worden gebundeld in pakketten die zijn afgestemd op de wensen van klanten. Wat betreft designkenmerken als kleuren, bekledingen, sierdelen en velgen kunnen klanten hun voertuig individueel configureren.
Nieuwste generatie MBUX
De GLA beschikt nu ook over de nieuwste generatie MBUX met nieuw ontworpen weergavestijlen: waar 'Klassiek' alle relevante bestuurdersinformatie biedt, maakt 'Sportief' indruk met de dynamische toerenteller. 'Subtiel' reduceert de displays tot de essentiële inhoud. In combinatie met de drie modi Navigatie, Assistentie en Services plus de tien kleurenwerelden van de sfeerverlichting zijn er tal van individualiseringsmogelijkheden. Alle eerdere functies (zoals Media, Telefoon, Voertuig, etc.) zijn nog steeds beschikbaar. Ze kunnen gemakkelijk worden bediend via het touchscreen of de vingerpads op het stuurwiel.
Bij de herziening van het telematicasysteem stonden een nieuw design en betere prestaties centraal. Smartphones kunnen nu draadloos verbinding maken met het voertuig via Apple CarPlay of Android Auto Wireless. Voor meer connectiviteit heeft de GLA nu een extra USB-C-aansluiting en een groter USB-laadvermogen. Alle USB- aansluitingen zijn nu verlicht.
Door het activeren van online services in de Mercedes me-app is de intelligente spraakassistent beter in staat tot dialoog en leren. Het systeem leert de bestuurder kennen en onthoudt de gebruikelijke instellingen of gebruikelijke routes. Afhankelijk van de situatie stelt het dan gepersonaliseerde infotainment-, comfort- en voertuigfuncties voor - passend bij de rijsituatie. Uiteraard kan de bestuurder dit voorstel indien nodig afwijzen met de functie "Nu niet voorstellen" of permanent deactiveren met "Niet meer voorstellen". Het voertuig onthoudt deze verzoeken ook. Bepaalde acties kunnen zonder het commando "Hey Mercedes" worden geactiveerd. Daarnaast kan de spraakassistent uitleg geven over voertuigfuncties. De audiogids 'Tourguide' voegt als onderdeel van de MBUX spraakassistent van Mercedes me een spannende functie toe aan reisinformatie - aanvankelijk alleen in Duitsland. Wanneer het spraakcommando "Hey Mercedes, start Tourguide" wordt gegeven, leest MBUX interessante feiten voor over bezienswaardigheden langs de route. Het systeem reageert op de circa 3.400 bruine informatieborden langs de Duitse snelwegen.
In combinatie met de nieuwste generatie MBUX biedt het optionele Burmester audiosysteem nu Dolby Atmos audio. Hierdoor krijgt muziek volgens Mercedes-Benz meer ruimte, helderheid en diepte. Bovendien past Dolby Atmos zich aan elke afspeelomgeving aan.

Digitale extra: nieuwe minigames
Een nieuwe digitale extra doet zijn intrede in de GLA met het optionele individualiseringspakket voor de Mercedes connect-services. Een selectie van minigames, die speciaal zijn ontwikkeld voor de touchscreens en de touch control-buttons op het stuurwiel, verandert de compacte SUV in een mobiele gameconsole: wie bijvoorbeeld een laadstop heeft of wachttijd wil overbruggen, kan alleen spelen of de strijd aangaan met medepassagiers. Klassiekers zoals Sudoku, Shuffle Puck, Pairs, Match 3 en een quiz zijn momenteel aan boord.
De nieuwe GLA-modellen zetten ook een stap vooruit op het gebied van veiligheidsondersteuning. Een upgrade van het rijassistentiepakket maakt een comfortabeler bediening van de spoorassistent mogelijk dankzij de actieve besturing. Het next generation parkeerpakket ondersteunt ook parkeren in lengterichting en biedt 360 graden-visualisatie bij camera-ondersteund parkeren. Voor het eerst is ook de aanhangwagenassistent leverbaar voor de GLA. De camera vergemakkelijkt het achteruit manoeuvreren. Voorwaarde is een trekhaak met ESP-aanhangwagenstabilisatie in combinatie met het parkeerpakket met 360 graden-camera.
Geƫlektrificeerde aandrijvingen
Om het verbruik en de uitstoot te verminderen, zijn alle benzinemotoren in de nieuwe GLA geëlektrificeerd. Het motorengamma omvat viercilinders met standaard een zeven- of achttraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. De mild-hybrids zijn uitgerust met een extra 48V-boordnet voor de riemaangedreven startdynamo (RSG). De RSG verhoogt kortstondig het vermogen met 10 kW. Dit biedt ondersteuning bij het wegrijden. De RSG verhoogt ook het comfort: naast het trillings- en geluidsarme starten van de motor maakt het ook uitrollen ('zeilen') met uitgeschakelde verbrandingsmotor mogelijk. Bovendien recupereert de RSG energie tijdens het remmen en uitrollen en voorziet zo zowel het 12V-boordnet als de 48V-accu van elektrische energie.
De doorontwikkelde plug-in hybride aandrijflijn van de GLA 250e kenmerkt zich vooral door een hoger prestatieniveau. De grotere bruikbare energie-inhoud van de doorontwikkelde HV-accu zorgt ook voor een grotere elektrische actieradius. Het vermogen van de elektromotor is met 5 kW toegenomen tot 80 kW, terwijl het systeemvermogen gelijk blijft. Qua laden zijn er nog steeds drie opties beschikbaar: naast de 3,7 kW standaardoptie kan de accu nu optioneel worden geladen met wisselstroom en tot 11 kW. Verder is het mogelijk om de accu te laden met gelijkstroom en tot 22 kW. Dit verkort de laadtijden. Mercedes-Benz heeft ook de visualisatie van de hybride functies op de headunit geactualiseerd.
De 2,0 liter viercilinder dieselmotor combineert een soevereine vermogensafgifte met een relatieve efficiëntie. De motor is onder meer voorzien van een eentraps turbo met variabele turbinegeometrie. De cilinderkop en het carter zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium. De door Mercedes-Benz ontwikkelde NANOSLIDE-coating vermindert de wrijving tussen de cilinderwand en de stalen zuiger. Dit verlaagt het verbruik en de uitstoot.