19 september 2018
Feedback
Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-AMG A35

Mercedes-AMG introduceert A35

Autozine
19 september 2018 | Mercedes-Benzine presenteert een volledig nieuw instapmodel in de wereld van AMG: de A35. Het model is gebaseerd op het nieuwe Mercedes-Benz voorwielaandrijvingsplatform en wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde 2,0 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 225 kW/306 pk. De rijprestaties op sportwagenniveau (acceleratie van 0-100 km/h in 4,7 seconden) en het specifieke design versterken eveneens de band met de sportieve-familie. De nieuwe Mercedes-AMG A35 4MATIC beleeft op 2 oktober 2018 zijn wereldpremière tijdens de Autosalon Parijs. Vanaf oktober 2018 kan de auto worden besteld, de marktintroductie begint in januari 2019 in West-Europa.
 

Het krachtige exterieurdesign verrijkt de vormentaal van de A-Klasse met karakteristieke AMG-elementen. Optische kenmerken aan de voorzijde zijn de grille met dubbele lamel, de AMG Line-voorskirt met flics aan de luchtinlaten, een frontsplitter en sierelementen in zilverchroom op de lamellen in de buitenste luchtinlaten. Aan de zijkant springen de aerodynamisch geoptimaliseerde 18 inch dubbelspaaks lichtmetalen velgen en de dorpelverbreders van de AMG Line in het oog. Aan de achterzijde domineert de achterskirt met nieuwe diffusorinzet, de spoilerrand op het dak en de twee ronde uitlaatsierstukken het beeld.

Mercedes-Benz A-Klasse

Het interieur van de A35 4MATIC volgt de Entry Performance-filosofie van Mercedes-AMG met stoelbekleding in lederlook ARTICO met microvezel DINAMICA in zwart met rode contrastsiernaden en rode veiligheidsgordels of lederlook ARTICO in zwart/digitaalgrijs. Een rode rand aan het sierdeel van microvezel DINAMICA en de luchtuitstroomopeningen met rode ringen zorgen voor extra accenten.

MBUX vervangt ook in de nieuwe A35 4MATIC de tot dusver gebruikte COMAND-systemen en zorgt voor een nog intensievere verbinding tussen auto, bestuurder en passagiers. Bij de klokken is er keuze tussen drie AMG-weergavestijlen. Bijzonder is de Supersport-modus met een centrale ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken. Via het AMG-menu kan de bestuurder hier diverse weergaven oproepen, zoals warm-up, set-up, g-force en motorgegevens.

Ook het multimediadisplay met touchscreen benadrukt met individuele AMG-weergaven als de visualisering van de rijprogramma's, AMG TRACK PACE en telemetriegegevens de dynamische karakteristiek. De AMG-specifieke middenconsole in pianolaklook inclusief standaard touchpad bevat extra schakelaars waarmee de functies ESP, handmatige transmissiemodus en adaptief verstelbare demping kunnen worden bediend. In combinatie met het als optie leverbare lederpakket is de rand uitgevoerd in zilverchroom.

Mercedes-Benz A-Klasse

Vanzelfsprekend is ook de A35 4MATIC voorzien van de spraakbediening, die met het trefwoord 'Hey Mercedes' geactiveerd wordt. MBUX herkent en begrijpt dankzij kunstmatige intelligentie nagenoeg alle zinnen uit het infotainmentsegment en de voertuigbediening, ook wanneer ze indirect worden gesproken.

Gerichte maatregelen voor versteviging aan de voortrein van de carrosserie vormen de basis voor het precieze instuurgedrag en de spoorvastheid van de onderstelcomponenten, ook bij zware belasting. Een geschroefde aluminium plaat onder de motor vergroot de torsiestijfheid van de voortrein. Twee extra diagonale balken aan de voorzijde van de bodemplaat zorgen eveneens voor het verminderen van de torsie en het vergroten de stijfheid.

De 2,0-liter turbomotor is een nieuwe ontwikkeling en is gebaseerd op de M260-viercilindermotor van de nieuwe A-Klasse. De krukkast van hoogsterk en licht drukgegoten aluminium reduceert het voertuiggewicht op plaatsen die beslissend zijn voor de rijdynamiek. Voor de drukopbouw wordt gebruik gemaakt van een twin-scroll-turbocompressor. De cilinders zijn opgedeeld in twee cilindergroepen, elk verbonden met een van de toevoeren van de twin-scroll-turbine. De cilindergroepen werden bepaald op basis van de ontstekingsvolgorde. Daaruit resulteert nog een voordeel van de twin-scroll-technologie, die de wederzijdse negatieve beïnvloeding van de afzonderlijke cilinders bij een verandering van de druk minimaliseert. Daardoor vermindert ook de tegendruk van de uitlaatgassen en worden de veranderingen van de druk en de efficiëntiegraad van de motor verbeterd.

Mercedes-Benz A-Klasse

Zo lang het ESP is ingeschakeld, bevindt het 4MATIC-systeem zich in de modus 'Comfort'. Zodra de bestuurder via de toets 'ESP SPORT Handling' of 'ESP OFF' kiest, schakelt het 4MATIC-systeem over naar de 'Sport'-modus voor een nog soepeler handling en een grensbereik dat verder naar boven schuift. De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual' maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk. Daarbij worden relevante parameters zoals de respons van motor en transmissie veranderd.

  • Het nieuwe rijprogramma 'Slippery' is optimaal afgestemd op een glad wegdek, met gereduceerd vermogen en een vlakke koppelcurve. Slepende versnellingswisselingen, eerder opschakelen en het ECO start-stopsysteem ondersteunen het rijgedrag dat is gericht op stabiliteit.
  • Het rijprogramma 'Comfort' staat voor comfortabel en zuinig rijden, onder andere door zeer vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op comfort, het ECO start-stopsysteem is ingeschakeld.
  • De rijprogramma's 'Sport' en 'Sport+' worden gekenmerkt door souplesse en rijplezier met een sportieve karakteristiek van de motor en de transmissie. Het klankbeeld van de turbomotor wordt markanter. Het ECO start-stopsysteem is uitgeschakeld. 'Sport+' is met tussengas bij het terugschakelen en de gedeeltelijke uitschakeling van de cilinders voor een kortstondig en exact gedefinieerde vermindering van de ontsteking en injectie bij volgas bijzonder emotioneel.
  • Het 'Individual'-rijprogramma biedt de mogelijkheid, de afzonderlijke parameters naar eigen voorkeur uit te kiezen en op te slaan. Bovendien is hierbij in de aandrijvingsstanden 'Reduced' en 'Moderate' ook volledig elektrisch rijden mogelijk.

Als nieuw element in het kader van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's beschikt de nieuwe A35 4MATIC over AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van het ESP uit met ingrepen voor meer souplesse, afhankelijk van de wensen van de bestuurder. Bij het dynamisch nemen van bochten zorgt een kortstondige remingreep aan het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht voor een gedefinieerd giermoment om de hoogteas. De uitlaat is standaard voorzien van een automatisch geregelde uitlaatklep. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma wordt het geluid hierbij gemoduleerd van uitgebalanceerd tot krachtig.

De verschillende karakteristieken van AMG DYNAMICS worden aangeduid met de begrippen 'Basic' en 'Advanced'. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze van de rijprogramma's het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool met de betreffende toevoeging weergegeven.

Mercedes-Benz A-Klasse
  • 'Basic' hoort bij de rijprogramma's 'Slippery' en 'Comfort'. De A35 4MATIC heeft hierbij een zeer stabiel rijgedrag met hoge gierdemping.
  • 'Advanced' wordt geactiveerd in de programma's 'Sport' en 'Sport+'. De A35 4MATIC blijft neutraal uitgebalanceerd. De geringere gierdemping, een kleinere uitslag van het stuurwiel en de toegenomen souplesse ondersteunen dynamische manoeuvres als bijvoorbeeld het rijden op bochtige binnenwegen.
  • In het programma 'Individual' kan de bestuurder de AMG DYNAMICS-niveaus zelf vastleggen.

Met de als optie leverbare adaptief verstelbare demping kan de bestuurder kiezen uit drie afzonderlijke onderstelregelingen. De bandbreedte loopt daarbij uiteen van comfortabel tot sportief georiënteerd. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskracht afhankelijk van de rijstituatie op elk wiel aan het wegdek en de rijsituatie aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld.

Het high-performance remsysteem zorgt voor een stabiele vertraging en korte remwegen. In zijn afmetingen is het identiek aan de A45 4MATIC. Aan de vooras zijn nieuw ontwikkelde vaste monoblok-remzadels met vier zuigers en 350 millimeter grote remschijven gemonteerd. De achteras is voorzien van vuistzadels met één zuiger en 330 millimeter grote remschijven. De schijven zijn inwendig geventileerd en geperforeerd om de warmte beter af te voeren en remfading, ook bij extreme belasting, te voorkomen. De zilverkleurige remklauwen zijn voorzien van een zwart opschrift 'AMG'.

De snelheidsafhankelijke, elektromechanische sportparameterbesturing ondersteunt met zijn directe instuurkarakteristiek een sportief rijgedrag. De stuurinrichting is uitgevoerd met een speciale tandheugel met variabele verhouding en twee kenvelden: afhankelijk van welk rijprogramma de bestuurder gekozen heeft, zorgt dit voor een sportief-straf of een meer comfortabel stuurgevoel. De starre bevestiging in de integraaldrager verbindt de besturing nog beter met de carrosserie en verbetert zo de nauwkeurigheid.

Mercedes-Benz A-Klasse

Voor de nieuwe A35 4MATIC is als optie ook AMG TRACK PACE leverbaar. De virtuele raceingenieur maakt deel uit van het MBUX multimediasysteem en legt bij het rijden op het circuit permanent meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens, zoals bijvoorbeeld snelheid en acceleratie vast. Daarbij komen de weergave van ronde- en sectortijden en de respectievelijke afwijking van de referentietijd. Omdat bepaalde elementen van de weergave in rood of groen oplichten, kan de bestuurder vanuit een ooghoek zonder het aflezen van cijfers herkennen of hij op het moment sneller of langzamer dan de beste tijd is.

In aansluiting op de snelle ronden kan de bestuurder aan de hand van de gegevens zijn rijprestaties analyseren en indien nodig verbeteren. Bovendien kunnen acceleratie en vertraging (bijvoorbeeld 0-100 km/h, ¼ mijl, 100-0 km/h) worden gemeten en opgeslagen. Dankzij een nieuw ontwikkeld algoritme, dat de positie van de auto zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, herkent AMG TRACK PACE zelfs wanneer de baan verlaten of afgesneden wordt. Naast de GPS-gegevens worden daarbij de aanwezige sensoren (acceleratie, gyroscoop, stuurhoek, wielomwentelingen) gebruikt.

De weergave van de gegevens vindt plaats via het multimediadisplay, het combi-instrument en het als optie leverbare head-up display. Bekende circuits als bijvoorbeeld de Nürburgring of Spa-Francorchamps zijn al opgeslagen. Daarnaast is het ook mogelijk0 eigen circuits vast te leggen. Bij de kaartweergave kan worden overgeschakeld van 2D naar 3D. Ook kunnen kaarten online worden geactualiseerd.

De Augmented Reality-functie van MBUX maakt het bovendien mogelijk, dat op het multimediadisplay of het als optie leverbare head-up display de ideale lijn van een opgeslagen circuit wordt geprojecteerd, zodat de bestuurder als met een virtuele instructeur zijn rondetijden kan verbeteren.