Mercedes-AMG GLC Coupe
Mercedes-AMG introduceert GLC Coupe
Het silhouet met een vloeiende overgang naar de achterzijde is het belangrijkste kenmerk van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé. De koplampen sluiten aan op de bovenkant van de AMG-grille en benadrukken daarmee de breedte van het voertuig. De AMG-voorskirt in jetwingdesign met grote luchtinlaten, verticale vinnen en extra flics creëert opvallende accenten. Precieze randen op de flanken benadrukken de sportieve proporties en de krachtig gelijnde wielkasten.
De claddings in carrosseriekleur en de AMG-dorpelverbreders zijn geïntegreerd in de elegante basisvorm. De uitstraling wordt ook benadrukt door de grote spoorbreedte en de strak op de carrosserie aansluitende velgen in de maten 19, 20 of 21 inch. Diverse velgen die af fabriek worden aangeboden, zijn glansgedraaid met bicolor oppervlakken. Op de optielijst staan treeplanken die voor een geoptimaliseerde instap zorgen alsmede tal van andere pakketten.
De tweedelige achterlichten met een zwart, donkerrood verbindingselement laten de achterzijde breder ogen. De AMG-specifieke achterskirt in diffusorlook (GLC 43) of met een extra diffusorpaneel (GLC 63 S) en de twee dubbele uitlaatsierstukken (rond bij de GLC 43, trapeziumvormig bij de GLC 63 S) versterken de krachtige uitstraling.
AMG-elementen in het interieur
In het interieur zorgen de AMG-stoelen in lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT AMG met unieke graphics en dessins voor een sportieve uitstraling. Optioneel is bekleding in leder en nappaleder met een AMG-reliëflogo op de voorste hoofdsteunen leverbaar. Ook AMG Performance-stoelen zijn als optie leverbaar.
Een ander kenmerk is het standaard AMG Performance-stuurwiel in nappaleder (GLC 43) of nappaleder/microvezel MICROCUT (GLC 63 S). Het is afgevlakt aan de onderkant, geperforeerd op het greepgedeelte en voorzien van zilverkleurige aluminium stuurschakelpaddles. Met de twee ronde AMG-stuurwieltoetsen kunnen diverse rijdynamiekfuncties en de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's snel en nauwkeurig worden bediend. De sportieve sfeer wordt afgerond door AMG-sportpedalen, AMG-vloermatten en verlichte instaplijsten met opschrift 'AMG'.
Het MBUX infotainmentsysteem bevat diverse AMG-specifieke displays en functies. Hiertoe behoren onder andere de specifieke displays in het combi-instrument, in het staande centrale multimediadisplay in de middenconsole en in het optionele head-up display. De exclusieve AMG-weergavestijl 'Supersport' biedt de mogelijkheid om content weer te geven via een verticale structuur. Dit omvat een set-up menu dat de geselecteerde onderstel- of transmissie-instellingen weergeeft. De bestuurder kan ook een navigatiekaart of verbruiksgegevens in de 'Supersport'-weergavestijl laten weergeven.
Ook geïntegreerd is AMG TRACK PACE, de datalogger voor gebruik op het circuit (standaard bij de GLC 63 S, optioneel voor de GLC 43). De software registreert tien keer per seconde meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens tijdens het rijden op een circuit, zoals snelheid, acceleratie, stuurhoek en rempedaalbediening. De weergave van ronde- en sectortijden en extra training- en analysetools geven de bestuurder ook extra inzicht.
2,0 liter viercilinder elektrische uitlaatgasturbo
Het kloppend hart van de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder AMG-motor. De motor blijft trouw aan een traditie die typerend is voor het merk: hij is niet alleen volledig ontwikkeld in de fabriek in Affalterbach, maar wordt daar ook volgens de eigen kwaliteitsnormen geproduceerd volgens het principe 'One Man, One Engine'.
De motor, die intern bekend staat als M139l (de l staat voor plaatsing in lengterichting), is tot nu toe de enige seriemotor die wordt geladen met een elektrische uitlaatgasturbo via het extra 48V-boordnet, dat ook de riemaangedreven startdynamo (RSG) omvat. Het systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1 Team al jaren toepast in de hoogste klasse van de autosport. Deze nieuwe vorm van turbolading claimt een bijzonder spontane respons over het hele snelheidsbereik.
E PERFORMANCE Hybrid
In de GLC 63 S E PERFORMANCE levert de M139l-motor 350 kW (476 pk) bij 6.725 t/min. Daarmee is het de krachtigste in serie geproduceerde viercilindermotor. Het maximumkoppel van de verbrandingsmotor van 545 Nm is beschikbaar bij 5.250-5.500 t/min. Bij deze hybride wordt de 2,0 liter motor gecombineerd met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h duurt 3,5 seconden en eindigt bij een elektronisch begrensde 275 km/h.
De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor is op de achteras geplaatst, waar hij met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel is geïntegreerd in een compacte Electric Drive Unit (EDU). Experts noemen deze lay-out een P3-hybrid. De lichtgewicht high-performance accu bevindt zich ook achterin boven de achteras.
De elektromotor geeft zijn vermogen direct af aan de achteras en kan zijn vermogen daardoor directer omzetten in aandrijving, voor die extra boost bij het wegrijden, accelereren of inhalen. Zoals kenmerkend is voor deze lay-out, kan het vermogen van de elektromotor worden gebruikt met het maximumkoppel, zodat bijzonder soepel wegrijden vanuit stilstand mogelijk is. Dankzij het geïntegreerde, elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras ervaart de bestuurder bovendien direct een merkbare verbetering van de prestaties: de hybrid accelereert extreem soepel uit bochten, biedt een optimale tractie en daarmee meer rijveiligheid.
Als er slip optreedt op de achteras, wordt voor meer tractie de aandrijfkracht van de elektromotor indien nodig ook overgebracht naar de voorwielen. De mechanische verbinding van de volledig variabele vierwielaandrijving maakt dit mogelijk via de cardanas en aandrijfassen van de voorwielen. De plaatsing op de achteras verbetert de gewichts- en aslastverdeling in het voertuig.
Het AMG-concept biedt een hoge recuperatie-efficiëntie omdat het systeem slechts minimale mechanische en hydraulische verliezen van de motor en transmissie toestaat. De geautomatiseerde tweetraps transmissie op de achteras zorgt met zijn speciaal gekalibreerde overbrengingsverhouding voor een goede spreiding van het koppel in uiteenlopende situaties, van soepel wegrijden vanuit stilstand tot veilige, continue prestaties bij hogere snelheden. Een elektrische actuator schakelt bij ongeveer 140 km/h de tweede versnelling in, wat overeenkomt met het maximumtoerental van de elektromotor van circa 13.500 t/min.
AMG DYNAMICS
De AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's (vijf voor de GLC 43, acht voor de GLC 63 S) maken een scala aan voertuigkarakteristieken mogelijk, van comfortabel tot dynamisch. Nieuw binnen het AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma is het geïntegreerde rijdynamieksysteem 'AMG DYNAMICS'. Deze breidt de stabiliserende functies van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® uit met ingrepen in de stuurkarakteristiek die voor meer rijdynamiek zorgen en met extra ESP-functies. Bij dynamisch rijden in bochten zorgt een korte remingreep op het binnenste achterwiel bijvoorbeeld voor een gedefinieerd giermoment rond de verticale as, wat spontaan en nauwkeurig sturen mogelijk maakt.
De mate en effectiviteit van deze ingrepen zijn afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma, waarbij de bestuurder de set-up zelf kan bepalen in het rijprogramma 'Individual'. Het ESP® kan in drie trappen worden ingesteld. 'On' is de standaardkeuze, die een hoog veiligheidsniveau biedt dat is aangepast aan het sportieve karakter van het voertuig. Terwijl 'Sport' grotere drift hoeken mogelijk maakt, kan door de stand 'Off' te kiezen het systeem volledig worden uitgeschakeld voor een bijzonder sportief rijgedrag op afgesloten circuits.
Beide uitvoeringen zijn uitgerust met het AMG RIDE CONTROL-onderstel met stalen veren en een adaptief verstelbare demping. De basis wordt gevormd door de vooras met speciaal ontwikkelde fusees en kogelgewrichten op de veerpoten, en de achteras, die ook is voorzien van dynamisch ontworpen elastokinemetica. Hierop voortbouwend past de adaptief verstelbare demping de demping op elk afzonderlijk wiel continu aan de actuele behoefte aan - altijd rekening houdend met het vooraf ingestelde onderstelniveau, de rijstijl van de bestuurder en de toestand van het wegdek. Dit verbetert niet alleen het afrol- en rijcomfort, het zorgt ook voor meer rijveiligheid. De bestuurder heeft keuze uit drie verschillende dempingsniveaus ('Comfort', 'Sport' en 'Sport+').
Actieve rolstabilisatie
De actieve rolstabilisatie AMG ACTIVE RIDE CONTROL, optioneel voor de GLC 63 S E PERFORMANCE, levert een bijdrage aan de AMG-specifieke afstelling die voor een hoge mate van rijdynamiek zorgt. In plaats van gebruik te maken van conventionele, stijve dwarsstabilisatoren compenseert het systeem de carrosseriebewegingen op elektromechanische wijze. Om dit te bewerkstelligen, bestaan de dwarsstabilisatoren op de voor- en achteras uit twee delen. In het midden bevindt zich een elektromechanische actuator waarin een drietraps planetaire overbrenging is geïntegreerd. Als het wegdek ongelijkmatig is of als een rustige rijstijl wordt aangehouden, scheidt de actuator de stabilisatorhelften op actieve wijze van elkaar, wat het rijcomfort verhoogt. Bij dynamisch rijden, bijvoorbeeld op een bochtige weg, grijpen de helften in elkaar en worden ze tegen elkaar in gedraaid.
Het systeem vermindert niet alleen de rolbewegingen in bochten, maar zorgt ook voor een coördinatie van het stuurgedrag. Het verbetert ook het gedrag van het voertuig bij lastwisselingen. Dit systeem verhoogt tevens het rijcomfort bij rechtuit rijden omdat bijvoorbeeld bewegingen die worden veroorzaakt door oneffenheden in het wegdek aan één kant worden gecompenseerd. De bewegingen van de carrosserie kunnen zodoende op actieve wijze optimaal worden aangepast aan de rijomstandigheden.
Om aan de vermogenseisen te voldoen, is het systeem gebaseerd op een extra 48V-systeem dat deels elektrisch is. Een ander voordeel ten opzichte van conventionele hydraulische systemen is de aanzienlijk snellere respons. En dan is er nog het lagere gewicht van de componenten in vergelijking met hydraulische oplossingen.
Snelheidsafhankelijke AMG-stuurbekrachtiging
De stuurinrichting van de Mercedes-AMG GLC-modellen draagt ook bij aan een mate van dynamiek en comfort. De drietraps AMG-parameterstuurbekrachtiging heeft een variabele stuurgeometrieverhouding die zich aanpast aan het gekozen rijprogramma. Bij hoge snelheden neemt de stuurbekrachtiging af; bij lage snelheden neemt deze toe. Daardoor is er relatief weinig kracht nodig om te sturen bij lage snelheden en bij het manoeuvreren en parkeren, terwijl een optimale controle over het voertuig behouden blijft wanneer er harder wordt gereden. In de onderstelinstellingen 'Sport' en 'Sport+' krijgt de bestuurder ook meer feedback over de rijomstandigheden via het stuurwiel.
De actieve achterasbesturing is ook standaard aan boord. Deze werkt met een maximale stuurhoek van 2,5°. Tot aan dit punt draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen bij snelheden tot 100 km/h (variabel, afhankelijk van de geselecteerde AMG DYNAMICS-instelling). Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis, wat resulteert in aanzienlijk wendbaarder manoeuvreren, minder stuurwerk en meer lichtvoetigheid. De draaicirkel wordt bijvoorbeeld merkbaar kleiner bij het keren of het parkeren. Bij snelheden boven de 100 km/h (variabel, afhankelijk van de geselecteerde AMG DYNAMICS-instelling) draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, tot een hoek van maximaal 0,7°. Deze virtuele verlenging van de wielbasis heeft een positief effect op de rijstabiliteit. Het leidt bovendien tot een snellere opbouw van dwarskrachten bij het veranderen van richting en daarmee tot een directere reactie van het voertuig op stuurcommando's. Het reactiegedrag van de achterasbesturing is afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma.
Uiterlijk
Bij het AMG-nightpakket exterieur zijn de buitenspiegels, inzetstukken in de AMG-dorpelverbreders, sierlijst bovenkant portieren, ruitframes en sierlijst in de achterbumper uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Daarbij komen het warmtewerende, donkergetinte glas vanaf de B-stijl en de twee zwartverchroomde dubbele uitlaatsierstukken van de AMG-uitlaat.
Met het AMG-nightpakket exterieur II wordt donkerchroom toegevoegd: de lamellen van de grille zijn in donkerchroom uitgevoerd evenals de typeaanduidingen op de spatschermen en aan de achterzijde, inclusief de ster aan de achterzijde.
Het AMG-carbonpakket exterieur omvat elementen in hoogwaardig carbon voor de A-wing van de AMG- voorskirt, de inzetstukken van de AMG-dorpelverbreders en sierlijst in de AMG-achterskirt. Met het AMG-stylingpakket ziet de GLC 43 er nog sportiever uit: de frontsplitter in hoogglanzend zwart met flics aan de zijkanten en de achterdiffusor met diffusorplaat zijn optische verwijzingen naar de autosport. Het pakket omvat ook extra flics voor de luchtuitlaten in de achterskirt in hoogglanzend zwart.