11 december 2019
 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz test geautomatiseerde taxi

Autozine
11 december 2019 | Het gezamenlijke project van Bosch en Mercedes-Benz om geautomatiseerd rijden in de stad te ontwikkelen is een nieuwe fase ingegaan. Het pilotproject voor een app-gebaseerde taxiservice met geautomatiseerd rijdende Mercedes-Benz S-Klasse modellen is nu gestart in San José in Silicon Valley (Amerika). De zelfrijdende auto's pendelen onder toezicht van een bestuurder tussen West-San José en het centrum van de Californische metropool, over de hoofdweg San Carlos Street/Stevens Creek Boulevard. De service zal in eerste instantie beschikbaar zijn voor een selecte groep gebruikers. Zij kunnen met een door Daimler Mobility AG ontwikkelde app vanaf een bepaald ophaalpunt een rit met de geautomatiseerde S-Klasse naar hun eindbestemming boeken. Mercedes-Benz en Bosch hopen dat deze proef waardevolle inzichten zal opleveren met betrekking tot de verdere ontwikkeling van hun geautomatiseerde rijsysteem naar SAE Level 4/5 . De partners verwachten ook meer inzicht te krijgen in de manier waarop zelfrijdende auto's kunnen worden geïntegreerd in een intermodaal mobiliteitssysteem dat bijvoorbeeld ook openbaar vervoer en het carsharing omvat.
Vandebron
 
Info

Medio 2017 was San José de eerste Amerikaanse stad die particuliere bedrijven uitnodigde om geautomatiseerd rijden in de praktijk te testen en de toenemende uitdagingen van het wegverkeer te analyseren. Vooral in druk stadsverkeer zouden zelfrijdende auto's met hun permanente 360°-zicht de verkeersveiligheid aanzienlijk kunnen verhogen en door hun gelijkmatige rijgedrag de doorstroming van het verkeer kunnen verbeteren.

Mercedes-Benz

"We willen meer ervaring opdoen met de wijze waarop geautomatiseerde voertuigen kunnen bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid, het verminderen van verkeersopstoppingen alsmede het beter beschikbaar en duurzamer maken van mobiliteit. Het project van Mercedes-Benz en Bosch sluit aan bij de omvangrijke 'smart city'-doelstellingen van San José. Het zal ons ook helpen om richtlijnen te ontwikkelen voor de omgang met nieuwe technologieën en om ons voor te bereiden op het verkeerssysteem van de toekomst", aldus Dolan Beckel, directeur voor stedebouwkundige innovatie van de stad San José.

"Om van geautomatiseerd rijden een dagelijkse realiteit te maken, moet de technologie betrouwbaar en veilig functioneren. En hiervoor zijn tests nodig, zoals ons pilotproject in San José", aldus dr. Michael Fausten, hoofd ontwikkeling geautomatiseerd rijden in de stad bij Robert Bosch GmbH.

"Het zijn niet alleen de geautomatiseerde voertuigen die zich moeten bewijzen. Het moet ook duidelijk worden of ze in de stedelijke mobiliteitspuzzel passen. We kunnen beide zaken in San José testen", aldus dr. Uwe Keller, hoofd autonoom rijden bij Mercedes-Benz AG.

Van augustus tot en met november hebben vertegenwoordigers van het project zich bij medewerkers van de stad San José gevoegd om het project met verschillende maatschappelijke organisaties te bespreken. Tijdens zeven bijeenkomsten met vertegenwoordigers van buurtverenigingen en bedrijven die zijn gevestigd in het gebied, zette het team de projectdoelen uiteen, demonstreerde het de voertuigtechnologie, legde het uit hoe het project is opgezet met betrekking tot de veiligheid en nam het suggesties voor toekomstige toepassingen in overweging.

Mercedes-Benz en Bosch werken al zo'n tweeënhalf jaar samen aan oplossingen voor geautomatiseerd rijden in de stad. Hun gemeenschappelijke doel is een rijsysteem naar SAE Level 4/5 voor volledig automatische en bestuurderloze voertuigen, inclusief de software voor voertuigmanagement. De focus ligt echter niet op prototypes, maar op een productierijp systeem dat in verschillende voertuigtypen en -modellen kan worden geïntegreerd. Bij de ontwikkeling van software voor de controle van de voertuigbewegingen vertrouwen de partners bewust niet alleen op kunstmatige intelligentie en het verzamelen van testkilometers. De engineers maken ook gebruik van simulaties en speciaal ontworpen testtrajecten om het soort rijsituaties te kunnen analyseren dat slechts zeer zelden voorkomen in het verkeer. Hiervoor kunnen de engineers in het test- en technologiecentrum Immendingen in Duitsland ook gebruikmaken van een speciaal voor geautomatiseerd rijden ontworpen testterrein van 100.000 vierkante meter. Daar kunnen complexe verkeerssituaties uiterst nauwkeurig en net zo vaak als nodig is worden gereproduceerd. Voor Mercedes-Benz en Bosch staan gedegenheid en veiligheid voorop. Bovendien wordt niet alleen tests uitgevoerd met de weg- en weersomstandigheden in de VS. Een deel van het team is gevestigd in Sunnyvale, een stad in Silicon Valley gelegen tussen San José en San Francisco, terwijl een ander deel van het team in de regio Stuttgart werkt.

Waar ze ook werken, de medewerkers van Mercedes-Benz en Bosch zitten altijd in dezelfde ruimte. Dit zorgt voor korte besluitvormingslijnen en een snelle uitwisseling tussen de verschillende disciplines. Bovendien kunnen medewerkers op elk moment een beroep doen op de kennis en expertise van hun collega's van het moederbedrijf. Hier kan de knowhow van Bosch op het gebied van sensoren, regeleenheden en stuur- en rembedieningssystemen tot complete subsystemen in auto's, naadloos worden aangevuld met de jarenlange ervaring van Mercedes-Benz op het gebied van systeemintegratie en voertuigbouw. De taakverdeling binnen het project is op vergelijkbare wijze tot stand gekomen. Het is de taak van de engineers van Mercedes-Benz om het gezamenlijk ontwikkelde rijsysteem gereed te maken voor plaatsing in het voertuig, ook is het merk verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van de benodigde testvoertuigen, testterreinen en testvloten. Bosch ontwikkelt en produceert de door de alliantie geïdentificeerde componenten voor geautomatiseerd rijden in de stad.

Speciaal voor hun pilotproject voor de geautomatiseerde taxidienst hebben Mercedes-Benz en Bosch nog een partner aan boord gehaald: Daimler Mobility AG ontwikkelt en test een vlootplatform voor inzet gedurende de pilotfase. Zo kunnen potentiële ride-hailing partners de zelfrijdende (Mercedes-Benz) voertuigen naadloos in hun services integreren. Het platform beheert zowel zelfrijdende als door personen bestuurde voertuigen en omvat ook exploitatie en onderhoud. Een app-gebaseerde mobiliteitsservice met door de bestuurder bestuurde Mercedes-Benz-voertuigen is al in het najaar van 2019 gestart in de San Francisco Bay Area en wordt ook aangeboden in de Duitse hoofdstad Berlijn.

UnitedConsumers
Mercedes Museum nu digitaal te bezoekenMercedes Museum nu digitaal te bezoeken
30 maart 2020
Mercedes C111 bestaat 50 jaarMercedes C111 bestaat 50 jaar
23 maart 2020
Mercedes breidt MBUX uitMercedes breidt MBUX uit
13 maart 2020
Mercedes 190 Evo II bestaat 30 jaarMercedes 190 Evo II bestaat 30 jaar
12 maart 2020