Mercedes-Benz
Daimler Chrysler test brandstofcel
Het Japanse ministerie van transport heeft toestemming verleend om met een auto aangedreven door brandstofceltechnologie aan het wegverkeer deel te nemen. Inmiddels zijn er in de regio rondom Tokio al vijf waterstof-tankstations geopend. Dr. Andreas Truckenbrodt, verantwoordelijk voor alternatieve aandrijvingsconcepten bij DaimlerChrysler, verklaart: "Het Japanse demonstratieproject betekent een belangrijke stap vooruit bij het marktrijp maken van de brandstofceltechnologie en voor het gebruik van waterstof als een brandstof voor de toekomst".
DaimlerChrysler geldt al sinds een aantal jaren als een belangrijke speler op het gebied van ontwikkeling en toepassing van de brandstofceltechnologie. Op 7 oktober 2002 werd de eerste in serie geproduceerde brandstofcelauto gepresenteerd, de Mercedes-Benz A-Klasse "F-Cell". Deze serie omvat zestig auto's die in het kader van diverse internationale projecten door klanten worden getest. Eerdere initiatieven van DaimlerChrysler ten aanzien van alternatieve aandrijvingsconcepten gaan terug tot de presentatie van de eerste NECAR (New Electric Car) in 1994. "Deze innovatieve technologieen kunnen echter alleen een succes worden door nauwe samenwerking tussen autofabrikanten enerzijds en de politiek, de olieindustrie en de energiesector anderzijds", zo zegt Dr. Andreas Truckenbrodt van DaimlerChrysler.
De Mercedes-Benz A-Klasse "F-Cell" rijdt op gecomprimeerd waterstofgas en heeft een actieradius van ongeveer 150 km. De elektromotor levert een vermogen van 65 kW en een koppel van 210 Nm. De auto accelereert in circa 16 seconden van 0 naar 100 km per uur en haalt een topsnelheid van ongeveer 140 km per uur. De motor loopt uitermate stil en heeft geen uitstoot van schadelijke stoffen. Bovendien biedt de A-Klasse "F-Cell" dezelfde binnenruimte als de overige A-Klasse-modellen.
