Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain
Mercedes-Benz introduceert E-Klasse All-Terrain
Vergeleken met de conventionele E-Klasse Estate is de All-Terrain alleen hoger. De lengte is vrijwel gelijk gebleven (4.950 mm). De breedte bedraagt 1.904 mm, de hoogte 1.497 mm. Hij is standaard uitgerust met 235/55 R18 banden op 8J x 18 inch velgen. Optioneel zijn velgen tot 20 inch leverbaar.
De nieuwe E-Klasse All-Terrain is 28 mm breder dan het vorige model. Dit maakt de reis comfortabeler voor de achterpassagiers, die nu 1.519 mm elleboogruimte tot hun beschikking hebben. De wielbasis is met 22 mm toegenomen tot 2.961 mm, wat zorgt voor meer knieruimte en beenruimte achterin.
De achterzijde herbergt een laadvolume van 615 tot 1.830 liter (plug-in hybrid: 460 tot 1.675 liter). De achterbankleuning kan in de verhouding 40:20:40 worden gedeeld en neergeklapt. De bediening vindt plaats met twee drukknoppen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. De standaard EASY PACK-achterklep opent en sluit gemakkelijk met één druk op de knop: via de toets op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep. De bagageafdekking (rollo) en het scheidingsnet (beide standaard) zijn tweedelig. Ze hebben elk hun eigen cassette.
Offroad-designelementen
Het meest in het oog springende kenmerk van het markante front is de grille met twee lamellen met geïntegreerde ster en Mercedes-Benz pattern. De lamellen zijn iridiumzilver. Ook de specifieke voorbumper en de optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom dragen bij aan de robuuste uitstraling.
En profil vallen de donkergrijze wielkastbekledingen in mat donkergrijs op, deze geven de All-Terrain karakter. Hetzelfde geldt voor de dorpelverbreders met sierlijst in hoogglanzend chroom.
Aan de achterzijde is de All-Terrain ook voorzien van een modelspecifieke bumper die een optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom afsluit. Een ander detail is een robuuste laaddrempelbescherming in rvs-look.
Het interieur wordt gekenmerkt door rvs AMG-sportpedalen en vloermatten met opschrift 'All-Terrain'.
Luchtvering rondom
De nieuwe E-Klasse All-Terrain is standaard uitgerust met luchtvering AIRMATIC op de voor- en achteras. Dit systeem combineert luchtgeveerde balgen met adaptieve ADS+ dempers voor een maximaal reactievermogen. De karakteristieken van de dempers worden bij elk afzonderlijk wiel automatisch aangepast, zowel in de ingaande als in de uitgaande fase. Sensortechnologie en algoritmes passen de schokdempers aan het wegdek aan, zodat de impact van bijvoorbeeld het raken van een hobbel met één band niet wordt overgedragen op de gehele as en het interieur.
De niveauregeling rondom maakt deel uit van AIRMATIC. Deze houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig, maar past deze indien nodig ook aan. Om de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik te verminderen, wordt het voertuigniveau automatisch met 15 mm verlaagd vanaf een snelheid van 120 km/h in het rijprogramma 'Comfort'.
Drie All-Terrain uitvoeringen
Direct vanaf de introductie is er keuze uit uiteenlopende aandrijfconcepten: diesel, benzine en plug-in hybrid. De verbrandingsmotoren zijn vier- en zescilinders uit de huidige modulaire motorenfamilie van Mercedes-Benz, FAME genaamd (Family of Modular Engines).
Naast turbolading beschikken zowel de diesel- als benzinemotor over intelligente ondersteuning door een geïntegreerde startdynamo (ISG). Het zijn dus mild hybrids. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor verhoogd van 15 tot 17 kW en het boostkoppel tot 205 Nm.
Met een elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) en een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km (WLTP) kunnen bestuurders van de plug-in hybrid in veel gevallen volledig elektrisch rijden, zonder inschakeling van de verbrandingsmotor. Ook in de offroad-modus op onverharde wegen. De vermogensdichtheid van de hybride tractiekop wordt bereikt door een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het piekkoppel van 440 Nm van de elektromotor is vanaf het begin beschikbaar, wat resulteert in een hoge mate van souplesse bij het optrekken vanuit stilstand en tevens voor dynamische rijprestaties zorgt. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot 140 km/h.
MBUX Superscreen
Als de E-Klasse All-Terrain is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Het bestuurdersdisplay is optisch daarvan losgekoppeld en bevindt zich in het blikveld van de bestuurder. De modellen zonder voorpassagiersdisplay hebben een groot sierdeel dat doorloopt tot in het midden. Visueel los daarvan lijkt het centrale display te zweven boven het holle oppervlak van dit sierdeel.
In het rijprogramma 'Offroad' schakelen het bestuurdersdisplay en het centrale display van de nieuwe E-Klasse All-Terrain over naar een offroad-screen. In combinatie met de 360°-camera ondersteunt een 'transparante motorkap' de bestuurder in de offroad-modus. Het centrale display toont een virtueel zicht onder de voorzijde van het voertuig. Hierdoor kunnen bestuurders obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen beter en eerder waarnemen.
De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Dit creëert een royaal gevoel van ruimte. Een ogenschijnlijk vrij zwevend bedieningspaneel in het bovenste deel van de portierpanelen sluit optisch aan op het uiterlijk van de glasoppervlakken van de displays.
De middenconsole is ontworpen als een homogene eenheid en gaat in een rechte lijn over in het onderste deel van het dashboard. Aan de voorzijde is een opbergvak met deksel en bekerhouders geïntegreerd in het driedimensionaal gevormde sierdeel. In het achterste deel van de middenconsole bevindt zich een zacht beklede armsteun.
Het middendeel van het portier loopt met een holle curve naadloos ('seamless') over in de armleuning. Het voorste gedeelte is uitgevoerd als metalen hightech element. Het dient als hand- en sluitgreep en bevat de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere highlight is het vrij zwevende bedieningspaneel met de portieropener en de bediening van de stoelfuncties.
De contouren van zitting en rugleuning vloeien elegant van binnen naar buiten en lijken door hun gelaagdheid boven de zitting te zweven. Verticale inspringende lijnen volgen de contouren en worden naar boven toe breder.
Grondstofbesparende materialen
Tal van componenten van de E-Klasse All-Terrain zijn gedeeltelijk vervaardigd met behulp van materialen die het gebruik van natuurlijke hulpbronnen verminderen (gerecyclede producten en hernieuwbare grondstoffen). De zitting van de basisstoel is bekleed met ongeverfde alpacawol gemengd met gerecycled materiaal. In het schuim van de stoelen worden voor het eerst gecertificeerde gerecyclede grondstoffen gebruikt volgens de 'massabalansbenadering'. Hun eigenschappen verschillen niet van die van grondstoffen die zijn geproduceerd uit ruwe olie. Dit vermindert het gebruik van fossiele grondstoffen, terwijl de productkwaliteit behouden blijft.