20 juni 2023
Mercedes-Benz E-Klasse Estate
Nieuws

Mercedes-Benz E-Klasse Estate

Mercedes onthult nieuwe E-Klasse Estate

20 juni 2023 - Mercedes-Benz onthult de nieuwe E-Klasse Estate (214 serie). Het design is veranderd: de daklijn is dynamischer vormgegeven in vergelijking met zijn voorganger en tegelijkertijd scoort de nieuwe E-Klasse Estate op het gebied van functionaliteit en laadruimte. In combinatie met de schuin geplaatste achterruit resulteert dit in een progressieve uitstraling.

Net als de sedan zet de Estate niet alleen de lange modelhistorie van de klassieke E-Klasse voort, maar slaat hij met zijn nieuwe design ook een brug naar de trendsetters van Mercedes-EQ. Evenwichtige proporties maken deel uit van het uiterlijk van een traditionele estate. Ze worden gedefinieerd door de korte overhang voor, de lange motorkap met powerdomes, de langere wielbasis en de evenwichtige overhang achter.

Mercedes-Benz E-Klasse Estate

Een Black Panel-achtig oppervlak verbindt de grille met de koplampen. Dit inzetstuk in hoogglanzend zwart doet visueel denken aan de Mercedes-EQ modellen. De driedimensionaal vormgegeven grille oog progressief of klassiek, afhankelijk van de gekozen uitrustingslijn. Voor alle Lines (Avantgarde, Exclusive en AMG Line) is optioneel een via lichtbanden van achteren verlichte chroomrand van de grille leverbaar. De nieuwe E-Klasse Estate is standaard uitgerust met led-koplampen. Als optie is DIGITAL LIGHT leverbaar zonder en met projectiefunctie. Alle koplampvarianten bieden een uniek dag- en nachtdesign. Als typisch kenmerk van het merk hebben de dagrijverlichtingsunits de vorm van een wenkbrauw.

Chroomelementen en de progressief vormgegeven, tweedelige achterlichten kenmerken het design van de achterkant. Dankzij de grote opening kan de laadruimte op verschillende manieren worden gebruikt. Het designteam heeft de achterlichten opnieuw vormgegeven, zowel qua contour als qua binnenwerk. Het stermotief maakt het dag- en nachtdesign van de achterlichten uniek. De twee lichtsecties in de zijkanten en de achterklep zijn visueel met elkaar verbonden. Dit benadrukt de breedte van de achterzijde nog meer. De reflectoren zijn verplaatst naar de bumper. Hierdoor kon de laadruimteopening bijzonder groot worden, wat enerzijds de gebruikswaarde verhoogt en anderzijds het voertuig aan de achterzijde nog breder doet lijken.

Ruimte

In vergelijking met zijn voorganger is de E-Klasse Estate 28 mm breder geworden. Hierdoor hebben de achterpassagiers meer ruimte: de elleboogruimte achter bedraagt 1.519 mm; 25 mm meer dan voorheen. De wielbasis is met 22 mm toegenomen tot 2.961 mm. Hierdoor profiteren de passagiers op de achterbank van meer knieruimte (84 mm; plus 9 mm) en beenruimte (934 mm; plus 15 mm).

De laadruimte kan worden uitgebreid van 615 liter tot maximaal 1.830 liter. In de plug-in hybrid is de laadruimte 460-1.675 liter en ook daar is de laadvloer vlak. De achterbankleuning kan in een 40:20:40-verhouding worden gedeeld en neergeklapt. De bediening vindt plaats met twee drukknoppen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. De E-Klasse Estate is standaard uitgerust met de EASY PACK-achterklep. De achterklep opent en sluit op handige wijze met een druk op de knop: met de knop op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep. De bagageafdekking (rollo) en het scheidingsnet (beide standaard) zijn tweedelig. Ze hebben elk hun eigen cassette.

MBUX Superscreen

Als de E-Klasse Estate is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Het bestuurdersdisplay is optisch daarvan losgekoppeld en bevindt zich in het blikveld van de bestuurder. De modellen zonder voorpassagiersdisplay hebben een groot sierdeel dat doorloopt tot in het midden. Visueel los daarvan lijkt het centrale display te zweven boven het holle oppervlak van dit sierdeel.

De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Dit creëert een royaal gevoel van ruimte. Een ogenschijnlijk vrij zwevend bedieningspaneel in het bovenste deel van de portierpanelen sluit optisch aan op het uiterlijk van de glasoppervlakken van de displays.

De middenconsole is ontworpen als een homogene eenheid en gaat in een rechte lijn over in het onderste gedeelte van het dashboard. Aan de voorzijde is een opbergvak met deksel en bekerhouders geïntegreerd in het driedimensionaal gevormde sierdeel. In het achterste deel van de middenconsole bevindt zich een zacht beklede armsteun.

Het middendeel van het portier gaat naadloos over in de armleuning met een concave vorm. Het voorste gedeelte is ontworpen als een metalen hightech element. Het dient als hand- en sluitgreep en bevat de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere highlight is het vrij zwevende bedieningspaneel met de portieropener en de bediening van de stoelfuncties. De contouren van zitting en rugleuning vloeien elegant van binnen naar buiten, en lijken dankzij hun gelaagdheid boven de zitting te zweven. Verticale inspringende lijnen volgen de contouren en worden naar boven toe breder.

Plug-in hybrid direct leverbaar bij de introductie

De verbrandingsmotoren zijn vier- en zescilinders uit de huidige modulaire motorenfamilie van Mercedes-Benz, FAME genaamd (Family of Modular Engines). Naast turbolading beschikken zowel de diesel- als benzinemotor over intelligente ondersteuning door een geïntegreerde startdynamo (ISG). Het zijn dus mild hybrids. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor verhoogd van 15 tot 17 kW en het boostkoppel tot 205 Nm. Meer mild hybrids volgen in een later stadium.

Al bij de introductie is met de E300 e (gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP): 0,9-0,6 l/100 km, gewogen COâ''-emissie gecombineerd (WLTP): 20-13 g/km, gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP): 21,4-19,1 kWh/100 km) ook een plug-in hybrid beschikbaar: Met een elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) en een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km (WLTP) kan dit model in veel gevallen en op veel dagen volledig elektrisch rijden, zonder inschakeling van de benzinemotor. Meer plug-in hybrids met dieselmotoren zullen volgen.

Luchtgeveerde achteras standaard, AIRMATIC optioneel leverbaar

Het rijgedrag van de nieuwe E-Klasse Estate is grotendeels te danken aan de geleiding van de voorwielen door vier draagarmen per wiel. Bij de achteras zorgt een onafhankelijke multilink achterwielophanging met vijf draagarmen voor een uitstekende wielgeleiding en een al even indrukwekkende rechtuitstabiliteit. Bij beide assen zijn de veren en dempers gecombineerd in een enkele veerpoot en zijn ze niet betrokken bij de wielgeleiding, waardoor de vering met een navenante gevoeligheid reageert. Het subframe voor en de asdrager achter zorgen ervoor dat de ophanging en de carrosserie worden ontkoppeld, wat de overdracht van trillingen en geluid tegengaat. De mild hybrids zijn standaard uitgerust met het AGILITY CONTROL-onderstel met stalen vere, selectief dempingssysteem en luchtgeveerde achteras.

Als optie is de nieuwe E-Klasse Estate leverbaar met het AIRMATIC-onderstel met luchtvering rondom en ADS+ traploos verstelbare demping. Het AIRMATIC-onderstel met luchtvering en adaptieve ADS+ dempers reageert zeer gevoelig. De niveauregeling rondom maakt deel uit van AIRMATIC. Deze houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig, maar past deze indien nodig ook aan.

Mercedes-Benz E-Klasse Estate

Entertainment

De rekenfuncties van domeinen die voorheen gescheiden waren, vinden plaats in één processor. De displays en het MBUX infotainmentsysteem delen zo een nieuwe, zeer krachtige centrale boordcomputer. Deze koppeling verbetert de prestaties, omdat de gegevens aanzienlijk sneller kunnen worden verzonden.

De nieuwe E-Klasse Estate krijgt het entertainmentpakket MBUX entertainment plus. Het omvat Mercedes me connect-services en een datapakket van een externe provider. Afhankelijk van het land wordt een communicatiemodule gebruikt met 5G als transmissietechnologie. De mobiele telefoonstandaard 5G maakt veel hogere datasnelheden mogelijk dan LTE/UMTS5.

Digitale voertuigsleutel beschikbaar voor iPhone en Apple Watch

Met de digitale voertuigsleutel kan de E-Klasse Estate door de bestuurder met een geschikt apparaat worden gestart en vergrendeld. Ook key sharing is mogelijk: via verschillende digitale kanalen kunnen familieleden of vrienden worden uitgenodigd om de E-Klasse Estate te gebruiken. Daarbij kan de eigenaar van het voertuig verschillende rechten toekennen, waarbij alleen toegang tot het voertuig wordt verleend of ook toestemming wordt gegeven om te rijden. Het voertuig kan meerdere gebruikers tegelijk herkennen en de digitale voertuigsleutel kan door maximaal zestien personen worden gedeeld.

In de landen waar Mercedes me connect-services beschikbaar zijn, maakt de voorbereiding voor de digitale voertuigsleutel deel uit van het KEYLESS GO-comfortpakket8. Deze uitrustingscombinatie is in de nieuwe E-Klasse Estate leverbaar vanaf het premium pakket.

Meer comfort in het dagelijks verkeer: de routines

Mercedes-Benz werkt aan het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), zodat het voertuig leert welke comfortsystemen de inzittenden regelmatig gebruiken. Onder identieke omstandigheden is het de bedoeling dat AI dergelijke functies automatiseert. Het resultaat is een gepersonaliseerde ervaring. Mercedes-Benz gebruikt de term 'routine' voor deze innovatie, waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is.

Bij de introductie van de nieuwe E-Klasse Estate kunnen klanten gebruik maken van templates voor standaardroutines. Ze hebben ook de mogelijkheid om zelf routines aan te maken. Daarbij kunnen de inzittenden verschillende functies en voorwaarden aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: "Schakel de stoelverwarming in en zet de sfeerverlichting op warm oranje als de temperatuur in het interieur lager is dan 12 °C".

Tal van rijassistentiesystemen, waarvan sommige zijn doorontwikkeld

Tot de rijassistentiesystemen waarmee de E-Klasse Estate standaard is uitgerust behoren ATTENTION ASSIST, de actieve remassistent, de actieve spoorassistent, het parkeerpakket met achteruitrijcamera en de snelheidslimietassistent. De status en activiteit van de rijassistentiesystemen worden als schermvullend beeld weergegeven in de assistentiemodus van het bestuurdersdisplay.

Het rijassistentiepakket plus wordt ook als optie aangeboden, bijvoorbeeld als onderdeel van het premium pakket. Het pakket bestaat onder meer uit de actieve stuurassistent, die helpt bij het aanhouden van de rijstrook. Behalve op snelwegen kan de E-Klasse Estate nu ook in stadsverkeer en op provinciale wegen automatisch optrekken na tot stilstand te zijn gekomen. Ook nieuw: als de actieve stuurassistent niet meer beschikbaar is omdat de rijstrookmarkeringen niet goed zichtbaar zijn, signaleert hij dit aan de bestuurder met een vibrerend stuurwiel.

Het veiligheidsconcept van de E-Klasse Estate is gebaseerd op een carrosserie met een bijzonder stijve passagierscel en specifiek vervormbare crashstructuren. De veiligheidssystemen, bijvoorbeeld de veiligheidsgordels en de airbags, zijn hier specifiek op afgestemd. Bij een ongeval kunnen ze zo worden geactiveerd dat hun beschermende werking voor de inzittenden wordt aangepast aan de situatie.

Naast de airbags voor de bestuurder en voorpassagier is ook een kneebag aan de bestuurderszijde standaard. Deze kan de benen beschermen tegen contact met de stuurkolom of het dashboard bij een ernstige frontale botsing. De standaard windowbags kunnen het risico van een botsing van het hoofd met de zijruit of indringende voorwerpen verminderen. Bij een ernstige frontale botsing strekt de windowbag aan de kant van de botsing zich van de A- tot de C-stijl uit als een gordijn over de voor- en achterzijruiten. Als over de kop slaan wordt gedetecteerd, kunnen de windowbags aan beide zijden worden geactiveerd. Naast het hoofdbeschermingssysteem kunnen de sidebags bij een ernstige botsing van opzij ook de borstkas bedekken, ook op de buitenste achterzitplaatsen (optie).

Grondstofbesparende materialen

Tal van onderdelen van de E-Klasse Estate zijn deels gemaakt van grondstofbesparende materialen (recyclaten en hernieuwbare grondstoffen). Voor de basisstoelen van de E-Klasse Estate wordt bekleding gebruikt van ongeverfde alpacawol in combinatie met een gerecycled materiaal. In het schuim van de stoelen worden voor het eerst gecertificeerde gerecyclede grondstoffen gebruikt volgens de 'massabalansbenadering', en hun eigenschappen verschillen niet van die van grondstoffen die uit ruwe olie worden geproduceerd. Op deze manier kan de behoefte aan fossiele grondstoffen worden verminderd, terwijl de productkwaliteit behouden blijft.