Mercedes-Benz
Mercedes-Benz rijdt op brandstof uit stro
De auto's van de testvloot van Mercedes-Benz kunnen de komende 12 maanden met deze nieuwe brandstof afgetankt worden bij het tankstation dat hiervoor speciaal op het fabrieksterrein in Stuttgart-Untertürkheim is gebouwd. Met een hoog octaangehalte (RON) van meer dan 100 wordt een optimale effectiviteit bereikt.
Mercedes-Benz werkt al langere tijd aan de ontwikkeling van dit nieuwe product. "Werken aan duurzame mobiliteit behoort tot onze kernactiviteiten. Vooral bij biobrandstoffen van de tweede generatie zien wij qua duurzaamheid en CO2-besparing een enorm potentieel. In onze BlueDIRECT benzinemotoren kan daarom nu al zonder problemen benzine met 20 procent ethanol worden gebruikt. Dat biedt optimale condities voor hoge effectiviteit en een grote broeikasgasbesparing", aldus Peter Lueckert, directeur Engines, Powertrains and Fuel Injection bij Daimler AG.
Cellulose-ethanol is bio-ethanol van de tweede generatie dat wordt gemaakt uit landbouwafval zoals tarwestro en is dus geen bedreiging voor de voedsel- en voedingsmiddelenproductie. Hierdoor kunnen de CO2-emissies in vergelijking met de inzet van fossiele brandstof duidelijk worden gereduceerd.
"Duurzaam geproduceerde biobrandstof levert een relevante bijdrage aan de bescherming van het milieu. Daarom hebben wij er bewust voor gekozen om dit project te ondersteunen", zegt Udo Hartmann, hoofd Corporate Environmental Protection bij Daimler AG. "Wereldwijd, en dus ook in Duitsland, blijven nog grote hoeveelheden reststoffen uit de landbouw onbenut. Met cellulose-ethanol kan in ongeveer een vierde van de voor 2020 verwachte Europese benzinebehoefte worden voorzien. Dat is een belangrijke bouwsteen op weg naar duurzame mobiliteit".