6 mei 2024
Mercedes-Benz CLE Coupe
Nieuws

Mercedes-AMG CLE 53

Mercedes-AMG introduceert CLE 53

6 mei 2024 - Met de nieuwe CLE 53 4MATIC+ Cabriolet biedt Mercedes-AMG nu naast de SLRoadster een tweede sportief model voor open rijden aan. De 3,0 literzescilinder lijnmotor met dubbele turbo heeft een vermogen van 330 kW (449 pk)dankzij de uitlaatgasturbo en extra elektrische compressor. De motor heeft eenmaximumkoppel van 560 Nm (600 Nm in overboost gedurende maximaal 10 seconden).De geïntegreerde startdynamo levert kortstondig een extra boostvermogenvan 17 kW (23 pk) en een koppel van 205 Nm. Hij voedt ook het 48V-boordsysteem.Andere technische kenmerken van het nieuwe model zijn de AMG SPEEDSHIFT TCT9G-transmissie, de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance4MATIC+ en de actieve achterasbesturing.

Het exterieurdesign van de CLE 53 4MATIC+ Cabriolet valt op door zijnAMG-specifieke designkenmerken. De AMG-specifieke A-vormige grille en desmalle, scherp gesneden LED-koplampen creëren een uitstraling diekenmerkend is voor het merk. DIGITAL LIGHT-koplampen met en zonderprojectiefunctie zijn als optie leverbaar. Ze zijn voorzien van ellipsvormigedagrijverlichting en blauwe verlichting aan de onderkant van de koplampen, watde dynamische uitstraling versterkt. De voorskirt is in het midden verhoogd ineen A-vorm ('A-wing'). Dit zorgt voor een grote luchtinlaat en luchtstroom. Ditgeldt ook voor de buitenste luchtinlaten met twee dwarslamellen.

Mercedes-Benz CLE Coupe

Elegant gevormde randen structureren het zijaanzicht. De bredere voor- enachterspatschermen, de grote spoorbreedte (+58 mm voor, +75 mm achter tenopzichte van het Mercedes-Benz model) en de 19 inch velgen geven de nieuwe AMGCabriolet een krachtige uitstraling. Optioneel zijn er ook 20 inch velgenleverbaar.

De achterzijde wordt gekenmerkt door vloeiende oppervlakken, naadlozeovergangen en tweedelige LED-achterlichten met driedimensionale lichtunits. Deachterlichten zijn met elkaar verbonden door een donkerrood designelement datde breedte van de achterzijde benadrukt. Andere opvallende elementen zijn deronde dubbele uitlaatsierstukken die op harmonieuze wijze zijngeïntegreerd in de achterskirt. De spoilerrand op de achterklep isstandaard carrosseriekleurig, maar optioneel ook leverbaar in zwart alsonderdeel van het AMG-optiekpakket.

Het optionele AMG-optiekpakket voegt extra sportieve accenten toe. Het omvatflics op de voor- en achterskirt, een spoilerrand op de achterklep inhoogglanzend zwart en een diffusorpaneel tussen de uitlaatsierstukken. De CLEkan verder worden geïndividualiseerd met twee AMG-nightpakketten enAMG-carbonpakketten.

Interieur

In het oog springende interieurkenmerken zijn het vrijstaande 12,3 inchvolledig digitale bestuurdersdisplay en het 11,9 inch op de bestuurder gerichtecentrale display in portretformaat. Het display kan onder een hoek van 15 tot40 graden worden gekanteld om afleidende lichtreflecties te voorkomen als dekap is geopend. Een ander kenmerk is de optionele dynamische sfeerverlichtingmet 64 kleuren, waarbij lichtstroken lopen van de cockpit over de portieren enachterste zijwanden tot achter de achterbank.

Om te voorkomen dat de lederen stoelen in de zomer te sterk opwarmen,beschikken ze over een speciale coating die de infrarode golven van de zonweerkaatst. Deze eigenschap houdt het leder tot 12 graden koeler in directzonlicht dan het onbehandelde standaardleder. Ook als de kap gesloten is, warmthet interieur minder op dankzij de koele stoelbekleding.

Een ander kenmerk zijn de integraalstoelen in lederlook ARTICO en microvezelMICROCUT zwart met AMG-specifiek dessin en rode contrastsiernaden. Zecombineren een sportieve uitstraling met zijdelingse ondersteuning. Andereinterieurkenmerken zijn rode veiligheidsgordels en sierdelen in glanzendcarbon. Optioneel zijn tal van lederen en nappalederen bekledingen leverbaar.Als wordt gekozen voor nappaleder, is het AMG-embleem in reliëf in devoorste hoofdsteunen aangebracht.

AMG Performance-stoelen zijn als optie leverbaar. Deze worden vooralgekenmerkt door sterk gecontoureerde zijwangen, die een nog betere zijdelingseondersteuning bieden. Verticale openingen voegen visuele accenten toe en zorgenvoor een betere ventilatie van de rug. Als ze zijn bekleed met nappaleder, zijnde stoelen ook geaccentueerd in een contrasterende kleur.

Mercedes-Benz CLE Coupe

Via het bestuurdersdisplay kan de klant kiezen uit de weergavestijlen'Klassiek', 'Sport' en 'Supersport'. De 'Supersport' modus is bijzonder, meteen centrale ronde toerenteller en op de bestuurder gerichte horizontaledisplays die links en rechts van de toerenteller zijn geplaatst en eenruimtelijke indruk van diepte creëren. Via het AMG-menu heeft debestuurder toegang tot diverse speciale displays, zoals motorgegevens,schakelaanduiding, warming-up, set-up, G-Force meter en racetimer. Ook hetcentrale display benadrukt het dynamische karakter van het model metindividuele AMG-displays, zoals de visualisatie van de rijprogramma's oftelemetriegegevens.

Zescilinder lijnmotor

De nieuwe CLE 53 4MATIC+ maakt gebruik van een sterk verbeterde versie vaneen bestaande 3,0 liter M 256 zes-in-lijn turbomotor. Deze versie van dekrachtige motor, die nu M 256M heet, heeft geoptimaliseerde verbrandingskamersmet nieuw ontworpen in- en uitlaatkanalen, nieuwe zuigerveren, geoptimaliseerdeinspuiting en nieuwe uitlaatgasturbo. Dit resulteert in een hoger koppel van560 Nm in continu bedrijf en 600 Nm in de overboost-modus gedurende maximaal 10seconden.

Belangrijker dan het absolute koppel is echter de verbeterde koppelopbouw ende verbeterde respons van de motor. Dit wordt mogelijk gemaakt door de eveneensverbeterde extra elektrische compressor. Hij kan nu over een langere periodebijna continu worden ingezet. Bestuurders merken dit volgens AMG vooral in hetmiddelste toerenbereik. Daardoor kon de uitlaatgasturbo groter wordenuitgevoerd voor hogere piekprestaties.

Tegelijkertijd profiteren klanten van de relatieve efficiëntie van demotor. Die is verbeterd, vooral bij vollast. Ook de nieuwe geïntegreerdestartdynamo (ISG) van de tweede generatie draagt bij aan de efficiëntie.Deze is nu geïntegreerd in de transmissiebehuizing. Als centraal onderdeelvan het 48V-boordnet fungeert de ISG niet alleen als elektrische generator,maar neemt hij ook hybride functies over. Daartoe behoren een kortstondigeboost met 17 kW (23 pk) aan vermogen en 205 Nm koppel, recuperatie, schakelentussen belastingpunten, 'zeilen' (uitrollen) en het bijna onmerkbaar opnieuwstarten van de motor bij de start-stopfunctie.

De elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h kan met het optionele AMGDriver's Package worden verhoogd tot 270 km/h. Het AMG-remsysteem is afgestemdop het vermogen en de prestaties van de CLE 53 4MATIC+. Op de vooras wordengeperforeerde en inwendig geventileerde remschijven met een diameter van 370 x36 mm en vaste remklauwen met vier zuigers en opschrift 'AMG' gemonteerd. Op deachteras beschikt het model over inwendig geventileerde remschijven met eendiameter van 360 x 26 mm en zwevende remklauwen met éénzuiger.

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie

De 3,0 liter lijnmotor is gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT TCT9G-transmissie, die belooft korte schakeltijden, snelle reacties, detussengasfunctie en meervoudig terugschakelen. Op- en terugschakelen wordtonmiddellijk uitgevoerd. Dynamische acceleratiemanoeuvres en aangepasteschakeltijden zijn mogelijk, maar ook een brandstofbesparende rijstijl,afhankelijk van het gekozen rijprogramma. De AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissiekan handmatig worden geschakeld met de gegalvaniseerde stuurschakelpaddleslinks en rechts achter het stuurwiel.

Vierwielaandrijving

De volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ claimttractie voor dynamisch rijplezier en een zekere mate van rijveiligheid onderalle omstandigheden, zowel op droog wegdek als op een natte of gladdeondergrond. De overgang van achterwielaandrijving naar vierwielaandrijving enomgekeerd vindt continu plaats, omdat de regeling is geïntegreerd in devolledige voertuigsysteemarchitectuur. De krachtverdeling wordtgedifferentieerd toegepast. Bij rustig rijden, waarbij vierwielaandrijving nietnodig is, wordt de vooras volledig ontkoppeld. Dit verhoogt deefficiëntie. Vanaf de stand ESP Sport is het rijgedrag meer op deachterwielen gericht. En in de driftmodus worden bij de nieuwe CLE 53 4MATIC+Cabriolet over het gehele snelheidsbereik uitsluitend de achterwielenaangedreven.

Mercedes-Benz CLE Coupe

AMG RIDE CONTROL-onderstel

Het in Affalterbach ontwikkelde AMG RIDE CONTROL-onderstel claimt meerwendbaarheid, een neutraler bochtgedrag en een betere tractie. De demping opelk wiel past zich aan de rijsituatie en het wegdek aan. Dit gebeurt snel ennauwkeurig met behulp van aparte kleppen voor de trek- en compressierichtingenin de dempers. Bovendien kan de demperkarakteristiek vooraf worden geselecteerdin drie niveaus: 'Comfort', 'Sport' en 'Sport+', waardoor een onderscheidmogelijk is tussen hoog langeafstandscomfort en sportieve rijdynamiek.

AMG-parameterstuurbekrachtiging

Ook de lay-out van de stuurinrichting draagt bij aan dynamiek en comfort. DeCLE 53 4MATIC+ Cabriolet heeft een drietraps AMG-parameterstuurbekrachtigingdie zich aanpast aan het gekozen rijprogramma. Bij het manoeuvreren en parkerenis weinig inspanning vereist. Bij hogere snelheden krijgt de bestuurder meerfeedback via de aangepaste stuurkarakteristiek, vooral in deonderstelafstellingen 'Sport' en 'Sport+'.

De standaard achterasbesturing werkt met een maximale stuurhoek van 2,5graden. Tot deze hoek draaien de achterwielen in tegengestelde richting van devoorwielen bij snelheden tot 100 km/h (variabel en afhankelijk van de AMGDYNAMICS-instelling). Dit leidt tot een virtuele verkorting van de wielbasis enresulteert in gemakkelijker manoeuvreren, minder stuurwerk en een groterewendbaarheid. De draaicirkel is kleiner bij het afslaan of inparkeren. Bijsnelheden boven de 100 km/h (variabel en afhankelijk van de AMGDYNAMICS-instelling) draaien de achterwielen parallel aan de voorwielen - toteen hoek van maximaal 0,7 graden. De virtuele verlenging van de wielbasis heefteen positief effect op de rijstabiliteit: de zijwaartse krachten worden snelleropgebouwd bij het veranderen van richting, waardoor het voertuig directer opstuurcommando's reageert. Het reactiegedrag van de achterasbesturing isafhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT rijprogramma.

Uitrusting

Het hoge dagelijks comfort voor open rijden het hele jaar door wordtgewaarborgd door onder andere het elektrische windscherm AIRCAP en dehoofdruimteverwarming AIRSCARF. Beide systemen werden doorontwikkeld en zijnstandaard. Ze maken open rijden bij lage buitentemperaturen nog comfortabeler.AIRCAP bestaat uit twee elementen. De windlamel op de voorruit leidt deluchtstroom over de hoofden van de inzittenden heen. Hij klapt uit met een drukop de knop en zorgt er samen met het automatische windscherm achter deachterste hoofdsteunen voor dat turbulentie nog efficiënter wordtgereduceerd. AIRSCARF omhult de nek en schouders van de voorste inzittenden metnog warmere lucht dan in voorgaande modellen - zelfs bij ongunstigewindomstandigheden.

De standaard akoestische stoffen kap draagt er eveneens toe bij dat men hethele jaar door met de CLE 53 4MATIC+ Cabriolet kan rijden. De kap is leverbaarin zwart, rood of grijs. De meerlaagse structuur met uitgebreide isolatie zorgtvoor een uitstekende bescherming tegen de elementen in alle seizoenen. Hetvermindert ook wind- en rijgeluiden. De kap opent en sluit binnen 20 secondentot een snelheid van 60 km/h. Voor het eerst is de kap volledig elektrischbediend, waardoor dit proces nog stiller verloopt dan voorheen. De standaardvolledig elektrische rollo scheidt de opgevouwen kap automatisch van de restvan de bagageruimte.

De gerichte versteviging van de carrosserie claimt een hoge mate vanstructurele veiligheid, zelfs zonder een stabiliserend vast dak. Er is ook eensysteem voor bescherming bij het over de kop slaan aanwezig, dat in combinatiemet de stevige A-stijlen voor een overlevingsruimte creëert in geval vaneen dreigend over de kop slaan. Daarnaast bieden de veiligheidssystemen de bestmogelijke bescherming bij een ongeval. Daartoe behoren met name de standaardelf airbags. Nieuw zijn de middenairbag tussen de inzittenden op de eerstezitrij en hoofdairbags voor de achterpassagiers. Eveneens standaard is hetPRE-SAFE®-systeem, dat zowel de inzittenden als het voertuig zelfvoorbereidt op een dreigende botsing.