Mercedes-Benz
Mercedes ontwikkelt actief gordelslot
Het innovatieve systeem verbetert niet alleen de veiligheid maar ook het comfort. Het vastklikken van de gordel gaat gemakkelijker omdat het verlichte gordelslot 70 millimeter omhoog komt nadat het achterportier is geopend. Het gebruiksgemak moet meer mensen ertoe aanzetten de gordels daadwerkelijk om te doen. Vooral in de nieuwe markten laten passagiers het dragen van deze levensreddende voorziening nog te vaak achterwege.
Daarnaast maakt het systeem deel uit van de "Pre-Safe" veiligheidsmaatregelen waarmee Mercedes-Benz zijn modellen uitrust. De "Pre-Safe" elektronica evalueert informatie en kan bij typische gevaarsituaties preventieve maatregelen nemen om de inzittenden te beschermen. Als aanvulling op de pyrotechnische gordelspanners trekt het systeem het gordelslot van de achterpassagiers bij een kritieke rijsituaties razendsnel 40 millimeter omlaag. Daardoor wordt de gordel tot 80 millimeter strakker om het lichaam getrokken.
Bij de ontwikkeling van het actieve gordelslot maakte Mercedes-Benz gebruik van 'virtuele mensen'. Met computerdummies is beter dan bij crashtest-dummies te simuleren wat er met de inzittenden gebeurt tijdens een ongeval.