Mercedes-Benz Vision One-Eleven
Mercedes-Benz toont Vision One-Eleven
De Mercedes-Benz Vision One-Eleven is geïnspireerd op de traditie van de legendarische experimentele C111-voertuigen uit de jaren zestig en zeventig, waarmee revolutionaire wankel- en turbodieselmotoren werden getest. Het waren ook prototypen voor het testen van carrosserieën op polymeerbasis. De extreem (aero)dynamische sportwagens met middenmotor worden beschouwd als designiconen van hun tijd, niet in de laatste plaats vanwege hun kenmerkende vleugeldeuren en opvallende oranje-zwarte lak.
Het exterieur: one-bow-design in zijn meest atletische vorm
Bij de carrosserie van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven staat de uitvoering van het one-bow-design centraal. Van de lage voorzijde tot de gespierde schouderpartij loopt het in een vloeiende boog die het slechts 1.170 mm hoge voertuigsilhouet een sculpturale uitstraling geeft. Het design harmonieert met de dieporanje lak met een vleugje koper. Het is een onmiskenbare verwijzing naar de kenmerkende kleur van de C111 zonder deze één-op-één over te nemen. De kleur van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven is aanzienlijk krachtiger dan die van de C111 en verandert ook mee met het licht.
Andere opvallende kenmerken van het zijaanzicht zijn de verzonken vleugeldeuren en de zijruiten, die van buitenaf ondoorzichtig zijn en worden gecamoufleerd door een korrelig patroon. Een ander voorbeeld zijn de grote wielen die naadloos in de wielkasten zijn geïntegreerd onder volumineuze vleugels. Het velgdesign bevat krachtig gestructureerde elementen die doen denken aan de wikkelingen van een elektromotor; een duidelijke indicatie van de volledig elektrische aandrijflijn van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven.
Een ander opvallend contrast is ontstaan door de zeer lage, matzwarte voor- en achterskirts. De twee diep uitgesneden aerodynamische elementen zijn visueel verbonden door twee lamelprofielen in dezelfde kleur die langs de flanken onder de instaplijsten lopen. Deze profielen zijn voorzien van doorboringen die van achteren blauw verlicht zijn. De functionele aerodynamische elementen dienen ook als een designreferentie naar de C111, die aan de onderkant van zijn carrosserie zwart is gelakt. De donkere 'kiellijn' van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven wekt een indruk van een naadloze overgang tussen het voertuig en de grond eronder.
Frontdesign: historische referenties
Ook aan de voorzijde doet de Vision One-Eleven sterk denken aan de C111. Op detailniveau zijn er echter ook verschillen. Een opvallend voorbeeld is de kenmerkende voorzijde, die bij beide voertuigen bestaat uit een laagliggend rechthoekig element met afgeronde uiteinden links en rechts. Bij de C111 is dit een gesloten kunststof element met een honingraatstructuur, voorzien van ronde mistlampen. Het corresponderende onderdeel op de Vision One-Eleven lijkt op het eerste gezicht erg op dat van de C111. Bij nader inzien is het echter een hightech paneel met een flexibel extern display in 3D-pixellook. Het interpreteert de karakteristieke ronde lichten van de C111 in gedigitaliseerde vorm en kan ook boodschappen overbrengen aan andere weggebruikers.
In tegenstelling tot de C111 heeft de Mercedes-Benz Vision One-Eleven een U-vormige en sterk geprofileerde voorskirt. Boven de smalle lichtband vertonen de voorvader en afstammeling nog meer overeenkomsten, met name de zwarte luchtinlaten op de motorkap.
Achterdesign: aerodynamische kenmerken en digitale elementen
De achterzijde van de Vision One-Eleven wordt gedomineerd door een krachtig geprofileerde diffusor. De breedte erboven overspant een display dat de vorm van zijn tegenhanger aan de voorzijde weerspiegelt. De rode achterlichten hebben dezelfde pixelstructuur. Net als bij de lamelprofielen langs de zijkanten zijn ook aan de achterzijde blauwe lichteffecten zichtbaar. De wielen zijn aan de binnenkant voorzien van ronde verlichtingselementen.
Interieurdesign
Binnenin presenteert de Mercedes-Benz Vision One-Eleven het eerste sportwageninterieur met een loungeconcept. Het weerspiegelt de paradigmaverschuiving van zelfrijdende sportwagens naar autonoom rijdende elektrische voertuigen binnen het supersportwagensegment en verenigt twee totaal verschillende denkwijzen. In de racemodus met de rugleuning rechtop en het compacte, op de bestuurder gerichte touchscreen wordt het interieur dat van een minimalistische rijmachine. Omgekeerd zijn de stoelen in de loungemodus volledig geïntegreerd in de interieursculptuur, die de instaplijsten, middentunnel en bagageruimte tot één geheel laat samensmelten.
Zo ontstaat een geheel nieuw concept. In tegenstelling tot eerdere sportwagens met middenmotor profiteert hij van de compacte proporties van elektromotoren om het interieur naar achteren te vergroten. Het interieur nodigt dan ook uit om de tijd te nemen en te ontspannen; een geheel nieuwe benadering voor de sportwagen van de toekomst.
Het interieurdesign van de Vision One-Eleven weerspiegelt toekomstige luxe op basis van een progressief kleurenconcept en bijzondere materiaalcombinaties. De contrasterende kleuren en materialen trekken op het eerste gezicht de aandacht: grote oppervlakken zoals het dashboard zijn bekleed met witte stof met een honingraatstructuur in technische uitstraling. Het materiaal is gemaakt van 100 procent gerecycled polyester. Andere elementen, zoals de armleuningen en de hoedenplank onder de grote achterruit, zijn bekleed met feloranje leder. Hierdoor ontstaat een vloeiende overgang van interieur naar bagageruimte. Het duurzaam verwerkte leder is gelooid met koffiebonenschillen. Gepolijst aluminium in de stuurwielspaken en ingelegde banden over de armleuningen onderstrepen de technische look & feel. Hetzelfde geldt voor de rem- en gaspedalen, die beide zijn gemaakt van gepolijst aluminium en op de vloer zijn gemonteerd.
Voor het overige is de interieuruitrusting van de Mercedes-Benz Vision One-Eleven tot een minimum teruggebracht. Net als bij het exterieur was het ook hier zaak om het aantal extra voorzieningen tot een absoluut minimum te beperken. De stoelen zijn goede voorbeelden omdat ze niet het klassieke formaat volgen. In plaats daarvan zijn de zitkussens vlak in de vloer geïntegreerd. Dit creëert de indruk van en kuipstoel in een Formule 1-racewagen. De oranje vierpuntsgordel en de hoogglanzend gepolijste gesp versterken het sportieve karakter.
Toch combineren de stoelen dit sportieve gevoel met luxueus comfort doordat, anders dan bij een Formule 1- racewagen, de hoek van de rugleuning kan worden versteld. De zilverglanzende bekleding met ruitpatroon is een andere blikvanger die de eersteklas ambiance in het interieur onderstreept. Tussen de stoelen bevindt zich een compacte middenconsole, vrijstaand in de ruimte als een kunstwerk.
Het enige zeer complexe kenmerk in het interieur is het met leder beklede stuurwiel, dat is uitgerust met verschillende functionele bedieningselementen en ultramoderne touch-elementen. Dit wordt gecompleteerd door een compact touchscreen met een display dat aan de zijkant van het stuurwiel is gemonteerd en naar de bestuurder is gericht. Het toont alle relevante en vereiste voertuiginformatie.
Fusie van analoog en digitaal
Het contrast met het moderne interieur wordt geleverd door het slanke pixeldisplay dat over de gehele breedte van het dashboard loopt en de vorm van de lichtbanden voor en achter weergeeft. Ook hier is de pixelstructuur met opzet grof, waardoor de weergegeven informatie, zoals de actuele snelheid, er opvallend stoer uitziet. Het 3D-pixeldisplay toont bovendien digitale kunstwerken als een grof gerasterde stroom QR-codes in de stijl van 'vroege digitale' lichtkranten. Dit wordt gedaan met behulp van glazen pixels die afhankelijk van de kijkhoek een wisselend kleurverloop laten zien. Het bijbehorende echte beeld verschijnt vervolgens haarscherp op het highres display naast het stuurwiel.
De combinatie van sterk verschillende weergaven van hetzelfde beeld belichaamt een nieuwe interpretatie van het MBUX Hyperscreen met een focus op flexibele interfaces. De in de Mercedes-Benz Vision One-Eleven toegepaste technologie versterkt de toenemende versmelting van fysiek en digitaal.
Experimentele ruimtelijke user interface
Mercedes-Benz onderzoekt de voordelen van AR al sinds de introductie van de F015 conceptcar in 2015. De AR UI in dit nieuwe voertuig presenteert een visie op de toekomst op twee niveaus: de informatie op het dashboard en de informatie geplaatst in de omgeving binnen en buiten het voertuig. Dit markeert de volgende stap van een screengebaseerde user interface met de intuïtieve zero-layer-technologie van Mercedes-Benz naar een AR-user interface die zero-layer-elementen rond de gebruiker in de ruimte rangschikt. Elementen zijn onder meer modules, 3D-iconen en de navigatiekaart. De bedieningsinterface rond het dashboard en het stuurwiel is ook uitgebreid met extra gecontextualiseerde informatie die is gekoppeld aan echte objecten zoals toetsen of schakelaars.
De 180 graden AR-weergave omvat de wereld buiten het virtuele prototype, waardoor het voertuig moeiteloos versmelt met zijn omgeving en de bestuurder centraal staat. Kaartelementen worden in de omgeving geprojecteerd, die wordt verrijkt met extra informatie zoals interessante plaatsen of verborgen gevaren zoals wegwerkzaamheden voorbij een bocht. Met deze röntgenweergave verbetert het systeem het situationele bewustzijn door onbelangrijke details weg te laten en zo een overzichtelijk beeld van relevante input te creëren. Elementen die het zicht van de bestuurder belemmeren, zoals de A-stijl, portieren of zelfs de motorkap, lijken dan 'transparant'. De designers en experts van Mercedes-Benz werkten samen met de technische specialisten van Magic Leap om de AR-ervaring in de Vision One-Eleven te ontwikkelen en te verfijnen met behulp van de Magic Leap 2 AR-bril.
Elektrische aandrijflijn
De Vision One-Eleven beschikt over een axiale fluxmotor van YASA. Mercedes-Benz ontwikkelt deze technologie samen met YASA tot grootschalige productierijpheid voor de volgende generatie elektrische aandrijvingen. YASA is een Britse elektromotorspecialist gevestigd in Oxford en sinds juli 2021 een volle dochteronderneming van Mercedes-Benz AG. De onderneming heeft daarmee toegang gekregen tot een unieke toekomstige technologie die het potentieel heeft om elektromobiliteit naar een nieuw prestatieniveau te tillen.
Naast de vermogens- en koppeldichtheid is een ander groot voordeel het smalle pakket met kleinere afmetingen en een lager gewicht. Het gewicht van een axiale fluxmotor is slechts een derde van dat van de huidige elektromotoren met hetzelfde vermogen. Tegelijkertijd heeft hij slechts een derde van de ruimte nodig die wordt ingenomen door een radiale fluxmotor. Dit opent volledig nieuwe mogelijkheden voor engineers en nieuwe vrijheden bij het ontwerpen van een elektrisch voertuig, zoals de Vision One-Eleven aantoont.
De toekomstige generatie axiale fluxmotoren van YASA zal worden geproduceerd in de Mercedes-Benz fabriek in Berlijn-Marienfelde. De daar geproduceerde motoren gaan de kern vormen van de toekomstige aandrijflijn voor het performance-segment.