Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren vanaf 2003
De lange, vloeiende lijnen van de motorkap, de luchtsleuven in de spatborden, de opmerkelijke uitlaatpijpen aan de zijkant en, niet in de laatste plaats, de vleugeldeuren verwijzen naar de legendarische SLR-modellen uit de jaren vijftig. Deze elementen zijn gecombineerd met de dubbele koplampen, die sinds 1995 kenmerkend zijn voor een aantal Mercedes-Benz-modellen, en de pijlvormige neus, die is afgeleid van de kampioensauto uit de Formule 1, evenals de markante tweelaags spoiler in de voorbumper. Deze ziet er niet alleen spectaculair uit, maar is ook belangrijk voor de aerodynamica en de koeling van de motor.
Ook aan de zijkant toont de SLR een krachtige lijn met de lange motorkap, de schuin geplaatste voorruit, de grote wielen en de compacte achterpartij. De luchtsleuven in de spatborden zijn niet alleen kenmerkend voor de SLR-traditie, maar zorgen ook voor ventilatie in de motorruimte, net zoals bij de raceautos in 1955. De achterpartij onderscheidt zich van de klassieke SLR: niet meer schuin aflopend, maar op dezelfde hoogte doorlopend. Dat geeft niet alleen meer bagageruimte, maar vergroot ook de neerwaartse druk en zorgt daardoor voor een betere wegligging. Ook de zeskanaals diffusor in de achterbumper speelt hierbij een belangrijke rol.
Het interieur straalt luxe en functionaliteit uit. De diepe zetels bieden steun en comfort, terwijl het multifunctionele stuurwiel met schakelfunctie helpt om de SLR te allen tijde onder controle te houden. In het interieur is gebruik gemaakt van materialen als aluminium, carbon en soepel "Silver Arrow"-leer, speciaal ontwikkeld voor de nieuwe supersportwagen.
