28 oktober 2016
 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz bouwt eerste EQ-model

Autozine
28 oktober 2016 | Mercedes-Benz zet de volgende stap bij de invoering van het elektro-offensief: het eerste serieproductiemodel van het nieuwe label EQ zal tegen het eind van dit decennium in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen geproduceerd worden. Het productiemodel is gebaseerd op de EQ-showcar die in september op de Autosalon van Parijs werd gepresenteerd. Het label EQ is een elementair onderdeel van de bedrijfsstrategie voor toekomstige mobiliteit gebundeld onder de term CASE. De vier letters staan voor de vier strategische pijlers connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijving (Electric), die intelligent verbonden worden.
 

Mercedes-Benz Cars plant om in 2025 meer dan tien volledig elektrische voertuigen in het aanbod te hebben. De nieuwe elektro-auto's kunnen gebouwd worden binnen het bestaande wereldwijde productienetwerk met fabrieken op vier continenten. "Binnen onze productie werken we intensief aan de uitvoering van ons elektro-offensief. In dat kader wordt de productie van elektro-auto's in alle fabrieken van Mercedes-Benz Cars bekeken. In Bremen hebben we al vergaande voorbereiding getroffen. Over het algemeen hebben we onze nieuwe productieorganisatie zo flexibel gemaakt, dat we snel kunnen inspringen op een toenemende vraag van klanten", meldt Markus Schäfer, lid Divisional Board van Mercedes-Benz Cars, Production en Supply Chain Management.

Mercedes-Benz

Het productportfolio van de fabriek in Bremen bestaat uit tien verschillende modellen. Naast voertuigen met conventionele verbrandingsmotoren, rollen ook plug-in hybrides van de C-klasse en de GLC van de productielijn. Daarnaast zal ook de GLC F-CELL, het wereldwijd eerste waterstofmodel met plug-in-technologie, in Bremen gebouwd worden. Met de bevestiging voor de nieuwe elektro-SUV van het EQ-merk, dekken auto's 'made in Bremen' in de toekomst het hele portfolio van intelligente aandrijving en technieken af.

De accu voor de nieuwe elektro-auto wordt ontwikkeld door Daimler-dochteronderneming ACCUMOTIVE en geproduceerd in Kamenz (Saksen). Binnen de ondernemingsstrategie CASE wordt de productie momenteel uitgebreid met een investering van 500 miljoen euro. In Kamenz ontstaat daarmee een van de modernste en grootste accufabrieken van Europa. Voortaan worden in Kamenz lithium-ion-accu's geproduceerd voor alle geëlektrificeerde modellen van Mercedes-Benz en smart - van plug-in hybrid tot volledige elektrische modellen. Er worden daarnaast ook accu's voor de vaste Mercedes-Benz energieopslagunits alsmede 48-voltsystemen geproduceerd. In totaal investeert Daimler ruim een half miljard euro in de opbouw van een wereldwijd productienetwerk voor accusystemen.

De Mercedes-Benz fabriek in Bremen is de grootste private werkgever in de regio met meer dan 12.500 werknemers. Momenteel worden er tien verschillende modellen geproduceerd: de Limousine, Estate, Coupé en Cabriolet van de C-Klasse, de Coupé en Cabriolet van de E-Klasse, de SUV's GLC en GLC Coupé alsmede de twee Roadsters SLC en SL. In 2015 werd de fabriek uitgeroepen tot 'Factory of the Year' in de categorie grootschalige productie. Als hoofdfabriek voor de C-Klasse stuurt Bremen de wereldwijde productie van het model met de hoogste productieaantallen van Mercedes-Benz aan in Tuscaloosa (VS), Peking (China) en East London (Zuid Afrika). Ook de productie van de GLC wordt vanuit Bremen als hoofdproductielocatie aangestuurd.

Mercedes-Benz Cars Operations is verantwoordelijk voor de productie van personenauto's op 28 locaties wereldwijd als onderdeel van een efficiënt productienetwerk met ongeveer 78.000 werknemers. Daartoe behoren ook de centrale functies voor planning, technologie, logistiek en kwaliteit. Afgelopen jaar produceerde Mercedes-Benz Cars meer dan 2 miljoen Mercedes-Benz en smart personenauto's, waarmee het vijfde productierecord op rij werd genoteerd. Het netwerk is gebaseerd op de voertuigplatforms voor voorwielaandrijving (compacte auto's) en achterwielaandrijving (waaronder de S-Klasse, E-Klasse en C-Klasse), alsmede SUV- en sportwagenplatforms. Verder zijn er productielocaties voor de aandrijflijnen (motoren, transmissies, assen en componenten). Elk van deze architectuur-productienetwerken is gegroepeerd rond een hoofdfabriek die dient als Center of Competence voor de opstart van nieuwe producten, technologieën en kwaliteitsbewaking.

De dagelijkse focus ligt op het continu verbeteren en verfijnen van geavanceerde productiemethoden, die ervoor zorgen dat toekomstige hightech auto's geproduceerd kunnen worden op een manier die efficiënt, flexibel en milieuvriendelijk is en conform de Mercedes-Benz kwaliteitsstandaard. Dit alles draait om werknemers en hun expertise, wiens werk systematisch wordt ondersteund door een ergonomische werkplek en intelligente automatisering. Naast eigen fabrieken zet Mercedes-Benz in het kader van de groeistrategie toenemend in op samenwerkingsverbanden en de capaciteit van contractpartners.

CASE - deze letters zullen de toekomst van Mercedes-Benz vormen. Ze staan voor de strategische pijlers connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijving (Electric), die intelligent verbonden worden. Tegenwoordig speelt Mercedes-Benz Cars al een rol op alle vier gebieden. Alle activiteiten op connectiviteitsgebied zijn gericht op het digitale merk Mercedes me, waarbij klanten toegang hebben tot een uitgebreide en gepersonaliseerde reeks van services via app, website en direct vanuit de auto.