15 februari 2018
Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-AMG G63

Mercedes-AMG G63 ondergaat facelift

Autozine
15 februari 2018 | De Mercedes-AMG G63 is aangepast voor modeljaar 2018. De G63 wordt gekenmerkt door een krachtige aandrijflijn, nieuw ontwikkelde AMG RIDE CONTROL wielophanging, AMG-specifieke rijstanden en het nieuwe interieur met de widescreen cockpit. De basis voor de kenmerkende AMG Driving Performance op zowel asfalt als in het terrein is de 430 kW / 585 pk sterke 4,0-liter V8 biturbomotor. De daaraan gekoppelde vierwielaandrijving stuurt een groter deel van het vermogen naar de achterwielen (40:60). Het model beschikt verder over drie sperdifferentiëlen, een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en adaptieve verstelbare demping. Andere highlights zijn een AMG-specifieke grille, brede wielkasten, opvallende side pipes en maximaal 22 inch grote wielen.
 

De AMG 4,0-liter V8 biturbomotor vervangt de 5,5-liter V8 biturbomotor waarover de vorige G63 beschikte. De nieuwe krachtbron levert een vermogen van 430 kW / 585 pk, het maximumkoppel bedraagt 850 Nm. Deze trekkracht is beschikbaar over een toerenbereik tussen 2.500 en 3.500 tpm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt 4,5 seconden. Dit dynamische prestatieniveau wordt aangehouden tot de begrensde maximumsnelheid van 220 km/u, of 240 km/u in combinatie met het AMG Driver's package.

Mercedes-Benz G-Klasse

De twee turbo's zijn niet aan de buitenzijden van de cilinderbanken geplaatst, maar in de 'V' van de cilinders. De voordelen: een compact motordesign, snelle reacties van de turbo's en lage emissies dankzij een optimale luchtstroom richting de kort op de motor geplaatste katalysatoren. De achtcilinder levert kracht en een hoog koppel bij alle toerentallen, in combinatie met een maximale efficiency voor een laag verbruik en beperkte emissies.

Voor een optimale respons is de motor voorzien van twee twin scroll-turbo's. De behuizing is opgedeeld in twee parallelle stroomkanalen. In combinatie met twee afzonderlijke uitlaatleidingen in het uitlaatspruitstuk zorgt dit er voor dat de aansturing van de uitlaatgassen richting het turbinewiel separaat kan plaatsvinden. De uitlaatgassen van de eerste en vierde cilinder van de cilinderbank worden door één leiding gevoerd, die van de tweede en de derde cilinder door de andere leiding. Het doel is te voorkomen dat de afzonderlijke cilinders tegengestelde uitwerkingen hebben op de gascyclus. Dit vermindert de uitlaatgastegendruk en het verbetert de gasdoorstroming. De resultaten: een hoger vermogen door een verbeterde cilinderlading, meer koppel bij lage toerentallen en snelle responstijden.

Andere kenmerken zijn de gemodificeerde zuigers, een verbeterde intercooling en omvangrijke software-upgrades. De directe brandstofinjectie met piëzo-injectoren, het volledig van aluminium gemaakte carter, de cilinderconstructie met vier kleppen per cilinder en krukasverstelling, lucht-/waterkoeling, het dynamomanagement, de ECO start/stop-functie en de zeilmodus zijn allemaal behouden gebleven.

Voor meer efficiency heeft Mercedes-AMG de V8-motor in de G63 voorzien van het AMG Cylinder Management cilinderdeactivatiesysteem. Onder deellast worden de cilinders twee, drie, vijf en acht uitgeschakeld, wat het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagd. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 13,2 l/100 km en de gemiddelde CO2-emissie 299 g/km.

Mercedes-Benz G-Klasse

Als de bestuurder de 'Comfort' transmissiemodus heeft geselecteerd, is de cilinderuitschakeling beschikbaar over een breed toerenbereik van 1.000 tot 3.250 tpm. Het AMG hoofdmenu in het combi-instrument informeert de bestuurder over de status van de cilinderuitschakeling en of de motor onder deellast of vollast loopt. De overschakeling van vier naar acht cilinders verloopt snel en onmerkbaar, zodat de passagiers op geen enkele manier comfortverlies ervaren.

De G63 beschikt over de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G transmissie. Deze automaat is voorzien van een modelspecifieke softwaretoepassing die voor bijzonder korte schakeltijden zorgt. De mogelijkheid om meerdere versnellingen terug te schakelen zorgt voor een spontane acceleratie, terwijl de tussengasfunctie in de 'Sport' en 'Sport Plus' rijstanden de rijervaring nog opwindender maakt. Gedefinieerde motormanipulatie laat het schakelen nog sneller verlopen.

De grote spreiding zorgt ervoor dat er keuze is uit een zeer sportieve of een zeer comfortabele en efficiënte rijervaring. In alle transmissiemodi rijdt de G63 weg in de eerste versnelling om indien gewenst voor een dynamische acceleratie vanuit stilstand te zorgen. De DIRECT SELECT hendel is voortaan aan de stuurkolom geplaatst.

De 'Manual' modus kan worden geselecteerd met een separate schakelaar. Het schakelgedrag is afhankelijk van de gekozen rijmodus en de bestuurder kan nu schakelen met behulp van de paddles aan de stuurkolom. Verder houdt de transmissie de gekozen versnelling vast, de bak schakelt niet automatisch op als het maximale toerental wordt bereikt.

Mercedes-Benz G-Klasse

De AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving geeft het grootste deel van het koppel af aan de achterwielen met een vermogensverdeling van 40 tot 60 procent. Deze configuratie zorgt voor meer lichtvoetigheid tijdens het rijden en een verbeterde tractie bij het accelereren. In het voorgaande model was de verdeling een neutrale 50:50.

De lage gearing is doorontwikkeld voor betere terreineigenschappen. Het zorgt er voor dat de G63 nog beter overweg kan met uitdagende terreinsecties. De overbrengingsverhouding van de tussenbak is nu 2,93, aanzienlijk hoger dan in het voorgaande model (2.1). Dit helpt vooral bij het wegrijden op extreem steile hellingen, aangezien het koppel dat richting de aangedreven wielen wordt verstuurd aanzienlijk wordt verhoogd. De lage gearing kan worden ingeschakeld met de LOW RANGE-schakelaar bij snelheden tot 40 km/u. De overbrengingsverhouding van de tussenbak verandert dan van 1,00 in HIGH RANGE naar 2,93. Het is mogelijk om over te schakelen van LOW RANGE naar HIGH RANGE tot een snelheid van 70 km/u.

De nieuwe lamellenkoppeling werkt als een automatisch aangestuurd sperdifferentieel. Het zorgt ervoor dat de nieuwe G63 beter controleerbaar blijft tijdens het rijden in het terrein. Zodoende kan de bestuurder langer doorrijden zonder dat hij de sperdifferentiëlen handmatig moet inschakelen. Als de bestuurder de schakelaar voor het middendifferentieel bedient, schakelt de lamellenkoppeling naar een sperwerking van 100%. De sperren in de differentiëlen op de voor- en achteras zijn sperdifferentiëlen met een 100% sperwerking. Alle differentiëlen kunnen afzonderlijk worden ingeschakeld tijdens het rijden, zowel in LOW RANGE als in HIGH RANGE. Eerst wordt dan het middendifferentieel ingeschakeld, vervolgens het achterdifferentieel en het differentieel op de vooras.

De differentiëlen reageren nu sneller op de schakelaar, doordat ze elektromechanisch worden bediend en volledig verbonden zijn. Een led en het centrale bestuurdersdisplay geven aan welk sperdifferentieel op dat moment is ingeschakeld.

Mercedes-Benz G-Klasse

Aan de achterzijde wordt de nieuwe as geleid door vier langsdraagarmen aan elke zijde en een panhardstang. Dit maakt het rijden op asfalt comfortabeler. Bij het rijden in het terrein zorgt de veercompressie van 82 mm aan de achterzijde en de uitgaande slag van 142 mm plus de bodemspeling van 241 mm bij het achterasdifferentieel voor een veilig rijgedrag, zelfs onder extreme omstandigheden. Om het overhellen te verminderen, beschikt de G 63 over extra dwarsstabilisatoren op de voor- en achteras.

De AMG RIDE CONTROL wielophanging met adaptieve verstelbare demping behoort tot de standaarduitrusting. Dit volledig automatisch, elektronisch aangestuurde systeem past de demping bij elk wiel aan op de omstandigheden. Dit zorgt voor meer veiligheid en het verbetert het rijcomfort. De demping wordt voor elk wiel afzonderlijk afgestemd op basis van de rijstijl, het wegoppervlak en de gekozen onderstelafstelling. Het ideale bedieningspunt kan te allen tijde worden geselecteerd op basis van informatie met betrekking tot de acceleratie en rijsnelheid.

Met een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende dempingsafstellingen - 'Comfort', 'Sport' en 'Sport+' - om zo de rijervaring individueel aan te passen van zeer comfortabel tot strak en sportief.

De elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging waarover de G63 voor het eerst beschikt, claimt een nauwkeurige en authentieke feedback. De stuurbekrachtiging is minder sterk bij hogere snelheden en neemt continu toe bij lage snelheden. Dit zorgt er voor dat er bij lage snelheden maar weinig inspanning is vereist en dat de auto op hoge snelheden goed controleerbaar blijft. Er is keuze uit twee modi voor de stuurbekrachtiging: 'Comfort' en Sport'. De instellingen worden automatisch aangepast aan de hand van de geselecteerde DYNAMIC SELECT rijmodus, ze kunnen bovendien afzonderlijk worden ingesteld in de 'Individual' modus. In 'Sport' krijgt de bestuurder een directere feedback over de rijstatus.

Mercedes-Benz G-Klasse

Voor het eerst in de historie van de Mercedes-AMG G-Klasse kunnen de rijeigenschappen nu worden geïndividualiseerd met een druk op de knop. Er is keuze is uit vijf standen voor de openbare weg en drie modi voor het rijden in het terrein.

Met de vijf DYNAMIC SELECT weginstellingen 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual' lopen de keuzemogelijkheden uiteen van efficiënt en comfortabel tot bijzonder sportief. Belangrijke parameters zoals de respons van de motor, transmissie, wielophanging en besturing worden hierbij aangepast. Afhankelijk van het gekozen DYNAMIC SELECT rijprogramma kan de bestuurder kiezen om de 'M' knop in te drukken om direct over te schakelen naar de handmatige modus, waarbij er kan worden geschakeld met de schakelpaddles aan de stuurkolom. Indien nodig kunnen de instellingen van de adaptieve verstelbare demping eveneens worden aangepast.

De drie terreinmodi ('Sand', 'Trail' en 'Rock') zijn beschikbaar bij het rijden buiten de gebaande paden. Deze kunnen worden ingeschakeld met een schakelaar op de middenconsole, waarmee het middendifferentieel wordt gesperd, en ze kunnen worden geselecteerd met de DYNAMIC SELECT tuimelschakelaar. 'Trail' zorgt voor maximale prestaties op zachte, modderige en gladde oppervlakken. 'Sand' past de parameters aan voor sportieve dynamiek en een optimale grip en rijdbaarheid op zanderige stukken of zandduinen. 'Rock' is de modus voor bijzonder uitdagend, rotsachtig terrein met een aanzienlijke asuitslag waarbij regelmatig een of meerdere wielen het contact met de ondergrond verliezen.

Alle rijmodi, zowel voor op asfalt als voor in het terrein, worden weergegeven in het combi-instrument en het centrale mediadisplay. Door alle sperdifferentiëlen uit te schakelen, wordt automatisch overgeschakeld naar de rijmodi voor de openbare weg.

Mercedes-Benz G-Klasse

Een ander ontwikkelingsdoel was de reductie van het gewicht van de carrosserie. Met behulp van een digitaal prototype simuleerden de ontwikkelaars de levensduur van de afzonderlijke componenten om te kijken of er lichtere materialen gebruikt konden worden zonder concessies te doen op het gebied van duurzaamheid, levensduur en kwaliteit. Het resultaat is een nieuwe materiaalmix: de carrosserie is gemaakt van verschillende soorten staal. De spatborden, motorkap en portieren zijn gemaakt van aluminium. Om de plaatsing van de portierscharnieren en -hendels die zo typerend zijn voor de G-Klasse mogelijk te maken, hebben de ontwerpers deze zo aangepast dat ze geschikt zijn voor het nieuwe aluminium design. De A- en B-stijlen zijn gemaakt van staal met een hoge treksterkte.

Dankzij dit design was het mogelijk om de torsiestijfheid van het onderstel, de carrosserie en carrosseriebevestigingspunten met circa 55 procent te verhogen, van 6.537 naar 10,162 Nm/deg. Dit vormt de basis voor maximale stuurprecisie. Het comfortniveau is hierdoor eveneens hoger: vibraties en het geluidsniveau in het interieur zijn gereduceerd.

Het dak is niet langer bevestigd middels spotlassen, in plaats daarvan is hij aan de carrosserie verbonden via laserlassen, voor een betere oppervlaktekwaliteit en grotere torsiestijfheid. De flensbreedte is ongewijzigd gebleven, maar aangepast op de nieuwe lasmethode. Voor het eerst zijn alle vaste ramen verlijmd met de carrosserie. Dit verbetert niet alleen de torsiestijfheid van de carrosserie, het zorgt er ook voor dat de raamframes minder gevoelig zijn voor roestvorming.

Bij de ontwikkeling van de portieren werd vooral gekeken naar de terreincapaciteiten. De portieren zijn nu voorzien van een beschermende folie aan de binnenkant, zodat er geen water kan binnendringen als er door een laag water wordt gereden. De oppervlakken van het frame, de voertuigbodem en de carrosserie zijn speciaal behandeld, zodat ze zelfs de meest extreme invloeden kunnen weerstaan, of het nu om water, sneeuw, zout of zand gaat.

Mercedes-Benz G-Klasse

Unieke design-elementen geven de nieuwe AMG G63 een bijzonder uitstraling: de prominente motorkap, externe portierscharnieren, ronde koplampen, op de spatborden geplaatste knipperlichten, robuuste portiergrepen en stoer ogende bescherm strips met inzetstukken in hoogglans zwart met zilverkleurig AMG-embleem, het op de achterklep geplaatste reservewiel met roestvrijstalen afdekking en de driedimensionale Mercedes-ster.

De voorzijde van de G63 wordt gekenmerkt door de AMG-specifieke grille en de AMG-bumper met grote luchtinlaten en afwerking in mat iridium zilver. De koplampen, knipperlichten en achterlichten zijn standaard voorzien van LED High Performance-technologie. Deze verlichting verbruikt minder energie en kenmerkt zich door een bijzonder lange levensduur.

MULTIBEAM LED koplampen zijn tegen meerprijs leverbaar. Deze maken gebruik van 84 afzonderlijk aangestuurde high-performance LED-modules die het wegoppervlak automatisch verlichten met een bijzonder felle en nauwkeurig aangestuurde lichtbundel, zonder andere weggebruikers te verblinden. De individuele aansturing zorgt er namelijk voor dat de lichtverdeling van de linker en rechter koplamp afzonderlijk, snel en op dynamische wijze kan worden aangestuurd en zo kan worden aangepast op de veranderende wegsituatie. Dit zorgt voor veiligheid voor alle weggebruikers.

De uitgebreide mistlichtfunctie van de MULTIBEAM LED-technologie zorgt ervoor dat de koplamp aan de zijde van de bestuurder de weg nog feller kan verlichten, terwijl verhogingen van de lichtbundel worden gemaskeerd. Als gevolg hiervan wordt het buitenste gedeelte van het wegoppervlak feller verlicht, waarbij verblinding als gevolg van licht dat door de mist wordt weerkaatst wordt verminderd.

Mercedes-Benz G-Klasse

Adaptive Highbeam Assist Plus profiteert eveneens van het prestatieniveau van de MULTIBEAM LED-technologie: door een hoger aantal pixels zijn de donkere gedeeltes in de lichtdistributie nog exacter en dynamischer dan voorheen in de dimlichtmodus, en er kan langer met grootlicht worden gereden dan voorheen. Als het systeem is ingeschakeld, zorgt het altijd voor de optimale koplampreikwijdte.

Andere kenmerken van de G63 zijn de brede wielkasten aan de voor- en achterzijde, die ruimte creëren voor de grotere, bredere wielen. Treeplanken zijn standaard en opvallende afwerkingsdetails op de voor- en achterbumper dragen evenzeer bij aan het exclusieve exterieur als de standaard metallic lak. Andere opvallende zaken zijn de 'V8 BITURBO' emblemen op de voorspatborden en het Mercedes-AMG G 63 modellogo op de achterklep. Rode remklauwen, geperforeerde remschijven en 22-inch wielen (voor het eerst leverbaar) dragen ook hun steentje bij aan het dynamische uiterlijk.

De nieuwe G63 beschikt over een compleet nieuw ontworpen interieur waarin specifieke exterieurkenmerken terugkeren. De vorm van de ronde koplampen keert terug in de ventilatieroosters en die van de knipperlichten in de tweeters op het dashboard. Traditionele kenmerken van de G-Klasse zijn bovendien de greep voor de voorpassagier en de verchroomde schakelaars voor de drie sperdifferentiëlen.

Het compleet nieuw ontworpen combi-instrument beschikt over kokers met analoge meters. Tegen meerprijs is de volledig digitale widescreen cockpit met virtuele instrumenten leverbaar, die zich direct in het zichtveld van de bestuurder bevindt. Een centraal display bovenaan de middenconsole behoort hier ook toe. De twee 12,3 inch displays vormen ogenschijnlijk een groot overkoepelend display achter een gezamenlijke glazen afdekking. De bestuurder kan kiezen uit drie verschillende weergavestijlen ('Classic', 'Sporty' en 'Progressive') en de vereiste informatie afzonderlijk opvragen.

Mercedes-Benz G-Klasse

Het nieuwe ruimteconcept in het interieur komt ten goede aan alle inzittenden. De toename in lengte (+101 millimeter), breedte (+121 millimeter) en hoogte (+40 millimeter) vormt de basis voor een aanzienlijk ruimer en lichter ogend interieur dan in het voorgaande model. De achterbank kan worden omgeklapt in de verhouding 40/60 of 100 procent. De stoelen in de G-Klasse zijn standaard voorzien van tal van comfortfuncties en ze beschikken over een ergonomisch design, dat voor extra zitcomfort en een goede ondersteuning zorgt. Het zitmeubilair beschikt over de Memory-functie voor de bestuurdersstoel, stoelverwarming voorin en achterin alsmede luxueuze hoofdsteunen achterin.

Dit rijcomfort kan worden verhoogd met de actieve multicontourstoelen. Naast de speciale multicontourstoelen behelst dit pakket zaken als tal van massagefuncties, stoelen met klimaatregeling en een snel werkende stoelverwarming. Deze variant beschikt tevens over elektrisch verstelbare lendensteunen voor de bestuurder en de voorpassagier. De zijgedeeltes van de stoelkussens en de stoelleuningen van deze actieve multicontourstoelen zijn voorzien van geïntegreerde luchtkussens die zich aanpassen op de rijsituatie. Zo houden ze de bestuurder en voorpassagier beter op hun plek en bieden ze meer zijdelingse steun in bochten.

Met behulp van de geïntegreerde touch control-buttons kunnen de functies van het combi-instrument (links) en multimediasysteem (rechts) intuïtief worden aangestuurd door middel van horizontale en verticale veegbewegingen. Net als in de S-Klasse vinden de instellingen van de actieve afstandsassistent DISTRONIC en de cruise control plaats in het linker bedieningspaneel. De bedieningspanelen rechts worden gebruikt om de spraakbesturing en telefoon te bedienen alsmede het geluidsvolume te regelen, een muziekselectie te maken of om andere functies van het multimediasysteem in te stellen.

Het uitlaatsysteem is voorzien van side pipes onderaan de achterportieren. De dubbele uitlaatpijpen met hoogglans chroomafwerkingen brengen het kenmerkende AMG V8 geluid voort. De standaard uitlaatklep kan worden ingesteld in twee standen met behulp van de schakelaar op de middenconsole of afhankelijk van de gekozen rijmodus, om het uitlaatgeluid sportiever of discreter te maken.

De nieuwe Mercedes-AMG G 63 maakt zijn werelddebuut tijdens de Autosalon van Genève die plaatsvindt vanaf 8 maart 2018; de verkoopstart vindt plaats op 18 maart 2018 en de marktintroductie begint in juni 2018.