Mercedes-Benz F 700
Mercedes-Benz toont F 700: visie met toekomst
Het lage verbruik is te danken aan een bijzonder innovatief aandrijfconcept dat is gebaseerd op de DiesOtto-technologie, waarmee Mercedes-Benz de verbrandingsmotor doorontwikkeld heeft. Met de nieuwe ruimte-ontstekingsverbranding, directe inspuiting en turbocompressie combineert deze technologie de goede prestaties van een benzinemotor met het grote koppel en het lage verbruik van een diesel. Daarbij bereikt de viercilindermotor van de F 700 met compressie in twee fases de prestaties van de huidige S-Klasse met een 3,5 liter V6-benzinemotor of de drieliter V6-turbodiesel.

Met twee laserscanners tast het actieve Pre-Scan-chassis de rijbaan voor de auto af. De elektro-hydraulisch gestuurde actieve wielophanging compenseert vastgestelde hindernissen en zorgt zo voor meer comfort tijdens het rijden.

Net zo nieuw is het bedieningsconcept Servo-HMI, waarbij de afkorting staat voor "Human-Machine-Interface", de verbinding tussen mens en machine. Het display is niet alleen uitermate vriendelijk voor de ogen, ook is het aantal knoppen flink teruggebracht. De menustructuur is eenvoudig en wijst zich vanzelf. Wanneer er een uitgebreidere invoer noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld de bestemming bij het navigatiesysteem, kan de bestuurder dat doen door middel van spraakherkenning via een zogeheten "avatar", een virtuele bedieningsassistent.

Het carrosserieontwerp van de F 700 laat zien dat er bij dit concept bijzonder veel ruimte voor de inzittenden is gecreeerd. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit de lange wielbasis. Het interieurconcept is gericht op comfortabel, veilig reizen op een geheel nieuwe manier. Met de Reverse-stoelen doorbreekt de F 700 de vaste stoelopstelling van limousines, deze maakt het mogelijk om individuele zitposities te kiezen. Er kan worden gekozen uit met de rijrichting mee of tegen de rijrichting in, met maximale ruimte en comfort van hoog niveau.