7 november 2015

Bezoek BP laboratorium

Denken over tanken

Advertorial | Brandstof is een wonderlijk goedje. Iedereen weet dat een auto zonder benzine of diesel niet rijdt. En menigeen geeft er per jaar flinke bedragen aan uit. Toch stoppen de meeste mensen bij een willekeurig tankstation en kiezen zonder na te denken de goedkoopste brandstof. Om uit te zoeken wat het verschil is tussen de ene en de andere brandstof ging Autozine op bezoek bij BP.
 

De meeste ruwe olie in Europa wordt geïmporteerd via de haven in Rotterdam BP behoort tot de merken die zelf uit ruwe olie brandstof maakt in hun raffinaderijen.

En dat heeft een groot voordeel: BP (in Duitsland bekend als "Aral") kan nieuwe producten ontwikkelen om beter op de wens van de klant in te spelen. In het Duitse Bochum, net over de Nederlandse grens, staat een ontwikkelcentrum waar ideeën worden omgezet in producten. En de medewerkers aldaar vertellen maar wat graag over hun werk!

Immers, zij weten als geen ander dat benzine of diesel veel meer inhoudt dan de kleurloze vloeistof die buitenstaanders kennen. Het bestaat niet alleen uit de brandbare stof die de auto in beweging doet komen, maar bevat ook smeermiddelen, reinigingsmiddelen, anti-roest middelen, waterafstotende middelen en nog veel meer.

Prestaties

Moderne motoren beschikken over sensoren die het verbrandingsgedrag de brandstof meten. Aan de hand van die gegevens wordt het motormanagement continu aangepast. Op die manier wordt de energie die in de brandstof is opgeslagen optimaal omgezet in beweging. Of om het simpeler te zeggen: het maakt een auto zuiniger én sterker.

Het is daarom zinvol om een brandstof te kiezen waar de auto het maximale uit kan halen. Zo is BP één van de weinige merken die een brandstof met een octaangetal van 98 verkoopt. Een hoger octaal getal maakt het mogelijk dat vooral moderne motoren optimaal presteren met betrekking tot verbranding. De sensor die het kloppen (knocking) van de motor registreert, gebruikt in de meeste moderne voertuigen, herkent het hoge octaangetal in de brandstof en optimaliseert de motorprestaties. Dit kan resulteren in een verbeterde prestatie. Het verschil in impact verschilt echter per auto, tot wel 3%.

Om er zeker van te zijn dat een brandstof exact aan de beloofde specificaties voldoet, gebruiken alle oliemaatschappijen dezelfde meetmethode. Hierbij wordt een standaard één-cilinder motor gebruikt, die speciaal ontwikkeld is voor gebruik in laboratoria.

Met een druk op de knop kan benzine met een octaangetal van 95 of 98 worden ingespoten. Omdat de testmotor open en bloot in het laboratorium staat, is het verschil tussen de ene en de andere brandstof alleen al op het gehoor overduidelijk!

De technicus legt uit dat dit verschil ook met de eigen auto merkbaar is. Let daarvoor bijvoorbeeld op het geluid bij het starten; dit verloopt met de juiste brandstof soepeler en stiller. Dit verschil is hoorbaar op te merken.

"Voor klassieke auto's is onze Euro98 brandstof ook interessant", stelt doktor Neurmann van BP. "Omdat BP Ultimate (vooralsnog) geen ethanol bevat, kan deze brandstof heel goed gebruikt worden in oldtimers omdat vanwege het gebrek aan ethanol dit zeer vriendelijk is voor materiaal zoals sealing..

Nog een handige tip: parkeer een auto die weinig gebruikt wordt bij voorkeur met een volle tank, want op die manier is er relatief weinig zuurstof in de tank en dat verkleint de kans op roestvorming.

Toevoegingen

Het grote verschil tussen het ene en het andere merk brandstof zit in de toevoegingen. De knappe koppen in Bochum zijn met name trots op "BP Ultimate", dat behalve betere prestaties ook betere reiniging biedt. Om dat te bewijzen hebben ze een gebruikte Audi met achtcilinder motor gekocht. Vervolgens is deze zo omgebouwd dat vier cilinders op reguliere benzine (van een niet nader te noemen merk) rijden en de andere vier cilinders op BP Ultimate.

Na 5.000 km rijden is een camera in de verbrandskamer gebracht. Het verschil is veelzeggend: de ene helft zit vol aanslag, waardoor de smering en de verbranding minder efficiënt verlopen. De andere helft is letterlijk "brand"-schoon, alsof het een nieuwe motor betreft!

"BP Ultimate bevat een reinigingsmiddel dat het vuil losweekt", legt een laborant uit. Vervolgens wordt het verbrand en met de uitlaatgassen afgevoerd.

Een leuk weetje: zowel benzine als diesel worden aangepast aan de seizoenen. Aan diesel wordt in koude perioden een anti-vlokmiddel toegevoegd, zodat het niet dikker wordt en het brandstoffilter niet verstopt. Ook benzine is net even anders in zomer en winter.

Ontwikkeling

In het laboratorium in Bochum wordt ook gewerkt aan de brandstof van de toekomst. Het betreft hier nog steeds benzine of diesel, maar deze wordt steeds beter aan de huidige motoren aangepast. Denk daarbij aan de huidige trend van "downsizing" en het veelvuldige gebruik van turbo's. Dit ontwikkelen begint in het laboratorium waar wordt gewerkt met nieuwe grondstoffen (biobrandstof) en nieuwe additieven.

De nieuwe brandstoffen worden eerst getest in motoren op een testbank. Daarbij worden het verbruik en de prestaties nauwkeurig gemeten en vergeleken met bestaande producten. De uitlaatgassen en zelfs de injectoren en brandstoffilters worden naderhand aan een uitgebreid onderzoek onderworpen, waarbij daadwerkelijk tot op het laatste molecuul wordt gekeken.

In het volgende stadium worden auto's op rollenbanken ingezet, zodat men exact weet wat de toename in vermogen danwel de afname in verbruik is per brandstof en per auto. Daarom beschikt men in Bochum over een eigen wagenpark met daarin de meest uiteenlopende modellen; van Smart ForTwo tot Nissan GT-R.

Deze gegevens worden gedeeld met autofabrikanten, zodat zij weer beter kunnen inspelen op de eigenschappen van de nieuwe brandstoffen. Bovendien meet BP continu hoe de testauto's presteren met brandstoffen van andere fabrikanten. "Ik word altijd heel gelukkig als ik de meetresultaten van andere merken zie", besluit doktor Neumann.

Conclusie

Brandstof is voor velen een bijna onzichtbaar goedje. Het gaat via de tankslang de auto in en is daarom nooit te zien, te ruiken of te voelen. Bovendien is er in eerste instantie weinig verschil merkbaar tussen het ene of het andere merk; in alle gevallen zorgt het ervoor dat de auto rijdt.

Een bezoek aan het BP Ontwikkelingscentrum in het Duitse Bochum leert dat er wel degelijk verschillen zijn. BP Ultimate is daarvan het beste voorbeeld omdat het (bij moderne auto's) per direct zorgt voor betere prestaties.

Bovendien kan een goede brandstof de motor reinigen en vervuiling voorkomen. Een schone motor blijft op de lange termijn beter presteren, zal minder verbruiken en minder makkelijk defect raken. Het helpt dus wel degelijk om goed na te denken over tanken!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!