Mazda CX-3
Het braafste jongetje van de klas
Er is een groot verschil tussen een SUV en zomaar een auto. Wie een SUV koopt, wil zich onderscheiden van de massa en kiest daarom met het gevoel. Een SUV is groot, hoog en vooral: heel stoer.
Naast alle bullebakken en mannetjesputters in dit segment oogt de CX-3 elegant en gestroomlijnd. De Mazda is met een lengte van 4 meter 28 net zo lang als de concurrenten, maar met een hoogte van slechts 1 meter 54 beduidend lager. De CX-3 is daarmee meer "crossover" dan SUV. Recht van voren gezien had dit ieder ander model van Mazda kunnen zijn.
Ook het interieur is typisch Mazda: dat wil zeggen dat het opgeruimd en doordacht is, maar het spannende van een SUV ontbreekt wederom. Ondanks de geringe hoogte is het interieur minstens zo ruim als dat van de concurrenten. De voor een SUV zo kenmerkende hoge instap en hoge zit ontbreken (de zithoogte is welgeteld 3 cm hoger dan in een Mazda3).
Uitrusting
Als eerste in zijn soort biedt de CX-3 alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die op dit moment gangbaar zijn. Zo kan de CX-3 automatisch afstand houden (radar gestuurde cruise-control), automatisch remmen voor obstakels, waarschuwen voor objecten in de dode hoek en waarschuwen voor kruisend verkeer bij achteruit rijden.
Ook het audio-, communicatie- en navigatiesysteem is keurig verzorgd. Bijzonder daarbij is dat het met een centrale druk/draaiknop, met een touch screen en met gesproken commando's kan worden bediend. De gebruiker heeft de keuze, en zo hoort het!
De CX-3 heeft zelfs techniek aan boord waar auto's uit een hoger segment (nog) niet over beschikken! Zo is de CX-3 leverbaar met "head-up display". Dit is een glazen paneeltje bovenop de stuurkolom, waarop belangrijke informatie voor de bestuurder recht in zijn/haar blikveld wordt getoond. Head-up display is zo veel prettiger dan traditionele klokken, dat alleen dit al een reden is om voor Mazda te kiezen!
Right sizing
"Down sizing" is het verkleinen van motoren om auto's zuiniger te maken. Vrijwel alle merken volgen deze strategie, vooral omdat het op papier fraaie verbruikscijfers oplevert. Mazda kiest echter voor een heel andere aanpak. Mazda stelt dat kleine motoren die hard moeten werken minder betrouwbaar zijn en bovendien alleen zuinig zijn bij lage snelheden.
Daarom kiest Mazda voor "right sizing". Dat staat voor het verfijnen van bestaande technieken. En in plaats dat alleen de motor wordt aangepakt, houdt Mazda op ieder vlak rekening met het verbruik. Denk daarbij aan de stroomlijn (zelfs onder de auto!), het gebruik van lichtgewicht onderdelen en het toepassen van (elektrische) componenten die minder energie gebruiken.
Op de prijslijst staat één benzinemotor, die afhankelijk van de uitvoering 120 of 150 pk levert (maar altijd 204 Nm). Deze motor heeft naar hedendaagse maatstaven een enorme inhoud van 2.0 liter. In de praktijk is het verschil met de kleine turbomotoren van de concurrentie overduidelijk. De Mazda motor is over het gehele toerenbereik rustiger en geeft de hele auto een meer volwassen gevoel.
De prestaties van de 120 pk zijn al ruim voldoende. De 150 pk variant is vooral bedoeld om goed te kunnen presteren in combinatie met vierwielaandrijving. En voor wie dat op prijs stelt: bij een hoog toerental klinkt de 2.0 liter motor heel wat spannender dan de kleine motoren van andere merken.
Bij een kalme rijstijl kwam het testverbruik uit op 5.6 liter per 100 km. Een lastig traject met veel stadsverkeer en bergweggetjes kostte maximaal 8.1 liter per 100 km en daarmee is het praktijkverbruik gelijk aan dat van soortgelijke auto's met kleinere motoren.
Diesel
De CX-3 is ook leverbaar met dieselmotor en daarbij kiest Mazda wél voor een geringe motorinhoud in combinatie met een turbo. De "SkyActiv D" is goed voor 105 pk en een koppel van 270 Nm. Met name dit forse koppel zorgt ervoor dat de dieselmotor gemakkelijker oppakt bij lage toeren en een meer vergevingsgezind karakter heeft. Het testverbruik met de CX-3 diesel kwam uit op 5.4 liter per 100 km.
Weggedrag
Het gunstige verbruik is deels te danken aan het relatief lage gewicht. En dat lage gewicht in combinatie met lagere bouw zorgt voor een ongebruikelijk lichtvoetig en dynamisch weggedrag. Onderhuids deelt de CX-3 veel techniek met de kleinere Mazda2, maar dankzij uitgekiende aanpassingen aan het onderstel is dit veel grotere koetswerk goed in balans.
Overhellen doet de CX-3 nauwelijks en de grip is prima. Wanneer de grenzen worden overschreden, kan de CX-3 over alle vier de wielen wegglijden. Dit kondigt zich ruim van tevoren aan en wordt (uiteraard) voorbeeldig opgevangen door het standaard aanwezige elektronische stabiliteitsprogramma (ESP).
De CX-3 rijdt daarom even goed als een gewone personenauto. Daarmee geeft de CX-3 niet het gevoel een machtige SUV te rijden, maar is het in dit segment wel de meest brave en verstandige keuze.
Conclusie
Mazda introduceert de CX-3. En met deze nieuwe compacte SUV volgt Mazda exact dezelfde strategie als met de andere modellen. Dat wil zeggen dat Mazda de bovengrens van het segment opzoekt. In vergelijking met andere compacte SUV's en crossovers biedt de CX-3 meer comfort, meer techniek, meer kwaliteit en meer veiligheid.
Ook typisch Mazda is "right sizing". Mazda kiest niet voor piepkleine turbomotoren die vervolgens (te) hard moeten werken om voldoende te presteren. In plaats daarvan kiest Mazda voor het verfijnen van bestaande technieken. Dat geldt niet alleen voor de motoren, het betreft ook gewichtsbesparing en verbetering van de stroomlijn. Als prettige bijkomstigheid zorgt die aanpak ook nog eens voor een levendiger weggedrag.
Uiteindelijk kent de CX-3 maar één echt nadeel: deze auto is zo verstandig, dat het gevoel om iets bijzonders te rijden ontbreekt. De Mazda CX-3 is daarmee in alle opzichten het braafste jongetje van de klas.
- Lichtvoetig en wendbaar
- Vlotte, zuinige motoren
- Moderne, bruikbare techniek
- Een tikkeltje saai
- Zeurderig geluid dieselmotor