Nissan Juke (2010 - 2019)
Moderne kunst
De term "verbeterd" is zorgvuldig gekozen, want van een "facelift" is hier geen sprake. De vernieuwde Juke ziet er namelijk precies hetzelfde uit als de oude. Wel is voor deze test een bijzondere uitvoering ingezet.
De Juke is namelijk verregaand te personaliseren. Zo kunnen de dakspoiler, dorpelranden en de koplampafwerking in een kleur naar keuze worden uitgevoerd. Op de website van Nissan kan de Juke virtueel worden aangekleed, waarna een code verschijnt die bij de unieke creatie hoort. Aan de hand van die code kan de dealer vervolgens de gewenste Juke bestellen. Onder het motto "doe het goed of doe het niet", is voor deze test gekozen voor een knalgele auto met zwarte accenten. De fotograaf was zelden zo gelukkig met een testauto...
Ook in het interieur komen de gekozen kleuren terug. Kenmerkend voor de Juke is de middentunnel, die de vorm heeft van de tank van een motorfiets. Op basis van de standaard onderdelen die in iedere andere Nissan zijn te vinden, zijn de vormgevers er in geslaagd iets bijzonders van de cabine van de Juke te maken. Met andere woorden: de Juke onderscheidt zich nadrukkelijk van de andere Nissans, zonder dat daar een prijskaartje tegenover staat.
Heel bijzonder zijn de knoppen op de middenconsole. Deze zijn namelijk blanco! Afhankelijk van de gekozen functie (bediening van het klimaatcontrolesysteem of keuze van de rij-modi), verschijnt een tekst achter de toetsen. Het display tussen deze toetsen toont vervolgens relevante informatie.
Vooral de "G-kracht"-meter blijft leuk: deze toont hoeveel G-krachten er bij hard remmen of snel bochtenwerk loskomen. Helaas wordt de pret gedrukt door het feit dat het schermpje vanwege de hoek en de slechte ontspiegeling nauwelijks leesbaar is. Hier is voor deze verbeterronde helaas niets aan gedaan.
Ook niet handig: de knoppen voor de stoelverwarming zitten centraal op de middentunnel. De kans is daarom groot dat de bestuurder of bijrijder ze onbewust met de elleboog indrukt en na enkele minuten met een onaangenaam warm achterwerk zit...
Ruimte
De bijzondere vormen zorgen er helaas voor dat de binnenruimte matig is voor een auto van deze omvang. De ruimte voorin is prima, de ruimte achterin net voldoende. Op papier is de bagageruimte ten opzichte van de voorgaande generatie enorm gegroeid. In de praktijk is het verschil gering: voorheen was de laadvloer verdeeld in twee verdiepingen. Voor modeljaar 2014 is de laadvloer lager komen te liggen, waardoor deze een groter geheel vormt. Desondanks biedt bijvoorbeeld de compactere en voordeligere Nissan Note nog altijd beduidend meer binnenruimte.
De Juke ziet er niet alleen bijzonder uit, zelfs de zitpositie is bijzonder. De bestuurder zit hoog en kijkt uit over een imposant brede motorkap. De Juke voelt daarom veel groter en breder dan de auto daadwerkelijk is. De bollingen van de koplampen steken boven de motorkap uit en vormen handige oriëntatiepunten.
1.2 DIG-T
De belangrijkste reden om opnieuw met de Juke te gaan testrijden, is de introductie van een nieuwe motor. De 1.6 liter benzinemotor is namelijk vervangen door een 1.2 liter benzinemotor met turbo (de "T" in "DIG-T" staat voor "turbo").
Deze levert meer vermogen en belooft een lager verbruik. Dit lagere verbruik betekent een lagere CO2-uitstoot en dat zorgt weer voor een lagere belasting op de aanschafprijs.
De belangrijkste winst zit echter in het karakter van de nieuwe motor. De kleinere motor is levendiger en past daarom beter bij het veelbelovende uiterlijk van de Juke. Wanneer de DIG-T wordt aangespoord, volgt direct een reactie. De turbo springt doelbewust iets merkbaar bij om het effect te versterken.
Prestaties
Op de snelweg lijkt het met de pret te zijn gedaan. Plankgas geven bij 120 km/u in de zesde versnelling lijkt geen enkel effect te hebben. Dit komt echter omdat de hoogste versnelling een echte "overdrive" is om het verbruik te verlagen. Wanneer bij hoge snelheid wordt teruggeschakeld, is de 1.2 DIG-T ook op de snelweg verrassend kwiek.
Tegelijkertijd leent de Juke 1.2 DIG-T zich voor een kalme rijstijl. Zoals mag worden verwacht van een moderne auto, is naast een sportieve modus ook een eco-modus beschikbaar. Het verschil in wegligging of besturing in beide modi is nihil. Wat vooral interessant is, is de verbruiksmeter die bij de eco-stand verschijnt. De juiste rijstijl wordt zelfs beloond met fraaie graphics. Erg leuk gedaan allemaal!
Weggedrag
Het onderstel is niet aangepast voor modeljaar 2014. Dat betekent dat de Juke nog altijd een prima sturende auto is, maar dat het flamboyante uiterlijk niet wordt omgezet in razendsnel bochtenwerk. De besturing is goed, maar niet bovengemiddeld goed. De wegligging is ruim voldoende, maar niet uitzonderlijk.
Toch weet de Juke opnieuw te amuseren wanneer doelbewust iets baldadig wordt gereden. Met een korte, welgemikte stuurbeweging zet de achterkant namelijk een stapje opzij alsof het een racewagen is! Uiteraard grijpt de elektronica in om de risico's te beperken, maar dat doet niet af aan de grijns op het gezicht van de bestuurder.
Conclusie
In 2010 kwam Nissan met een bijzondere auto: de Juke combineerde de ruimte van een SUV en de rijeigenschappen van een personenauto in een onderscheidend jasje. Daarmee was de Juke een bijzondere auto, zonder de luxeproblemen of het exorbitante prijskaartje dat daar in de regel bij hoort.
Voor modeljaar 2014 is de Juke zowel leuker als verstandiger geworden. Alhoewel het uiterlijk niet is aangepast, zijn er wel extra mogelijkheden om de auto te personaliseren. De nieuwe "1.2 DIG-T" motor maakt de Juke zuiniger, levendiger en voordeliger in aanschaf.
De vraag "Kunst of kitsch?" is inmiddels overtuigend door de koper beantwoord. De verjongingskuur zorgt ervoor dat de Juke anno 2014 niet alleen kunst, maar zelfs moderne kunst is.
- Sportief gevoel
- Gedurfde vormgeving
- Vlotte, zuinige 1.2 DIG-T motor
- Onhandige bediening boordcomputer
- Display NCDS nauwelijks leesbaar bij volle zon