Kia Soul (2014 - 2018)
Met ziel en zaligheid
Eén ding staat vast: de fotograaf is zielsgelukkig met de nieuwe Kia Soul! De Soul is een origineel vormgegeven auto met het stoere van een terreinauto, maar de lenigheid van een stadsauto. Met zwarte contrasten worden de lijnen dik aangezet, alsof de Soul zo uit een stripverhaal komt rollen. Details zoals de breedstralers en mistachterlichten die exact gelijk zijn vormgegeven, verraden dat ook de vormgevers van Kia plezier in hun werk hadden.
Interieur
Dat beperkt zich niet tot het exterieur, ook het interieur is hoogst origineel vormgegeven. Het dashboard wijkt in positieve zin af van de andere Kia modellen met speelse ronde vormen, opvallende gele stiksels en prominent aanwezige luidsprekers bovenop het dashboard.
Bovendien is duidelijk dat de Soul tot de nieuwste generatie Kia's behoort dankzij de moderne elektronica. Het audio-, navigatie- en communicatiesysteem is zowel bedienbaar op het beeldscherm als met toetsen op het stuurwiel. Instructies van het navigatiesysteem worden over twee displays verdeeld. Details verschijnen tussen de snelheidsmeter en de toerenteller, terwijl het grote beeldscherm midden op het dashboard een overzicht toont.
Ook heel modern: dankzij "high beam assist" kan bij donker altijd met grootlicht worden gereden omdat de elektronica de lampen automatisch dimt wanneer dat nodig is om tegenliggers niet te verblinden. Mocht de bestuurder per ongeluk buiten de belijning op het wegdek komen, dan klinkt een waarschuwing.
Zwart voert de boventoon in de testauto, zelfs het dak is donker en dat geeft een onverwacht geborgen gevoel. De ruimte voorin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Dankzij de vierkante vorm van de Soul is de ruimte achterin bovengemiddeld goed. Naast de gebruikelijke stoelverwarming, is de Soul ook leverbaar met achterbankverwarming. Vier lange volwassenen zitten dus ruim én comfortabel in de Soul!
De bagageruimte meet 354 liter en dit is uit te breiden tot 1.367 liter. Bovendien is er een "dubbele bodem" beschikbaar om tere stukken te kunnen scheiden van de overige bagage. Daarmee is de Soul minstens zo praktisch als de veel bravere Kia Venga.
Weggedrag
Het extravagante uiterlijk doet vermoeden dat de Soul een feest is om mee te rijden. De praktijk wijst anders uit. De Soul rijdt niet beter of slechter dan de andere modellen van Kia. Dat wil zeggen dat het onderstel niet uitgesproken hard of zacht is, maar dat een prima compromis tussen comfort en sportiviteit is gevonden.
Het is echter aan de chauffeur om te bepalen hoe de Soul stuurt. Met een druk op de knop kan voor een comfortabel, gewoon of sportief karakter worden gekozen. In de sportieve stand is het gevoel in het stuurwiel prima, maar omdat het onderstel hetzelfde blijft, is de Soul ook dan geen bochtenridder. Ook jammer: in de stad is de draaicirkel onhandig groot.
Motoren
Vooralsnog is de Soul leverbaar met één benzine en één dieselmotor. Terwijl andere merken er alles aan doen om hun auto's zo zuinig mogelijk te maken, voorziet Kia de hagelnieuwe Soul van dezelfde vetrouwde motoren die ook in de andere modellen worden toegepast. Toch lijkt de hier gereden "1.6 GDI" een compleet andere motor, want de prestaties vallen ronduit tegen. Dat heeft aan de ene kant te maken met het veelbelovende uiterlijk, waardoor de bestuurder automatisch verpletterende prestaties verwacht. Aan de andere kant spelen het hoge gewicht en de ongunstige stroomlijn de Soul parten.
In de stad reageert de motor indirect op commando's van de bestuurder, maar dit went snel en na enige tijd valt het niet meer op. Op de buitenweg komt de Soul moeiteloos mee met de verkeersstroom, maar er moet worden teruggeschakeld om vlot te kunnen passeren. In bergachtig gebied is de 132 pk / 161 Nm onvoldoende en moet de krachtbron keihard werken om steile hellingen te beklimmen.
Volgens Kia verbruikt de "Soul 1.6 GDi" gemiddeld 6.5 liter per 100 km. Omdat de auto zo hard moet werken, is dit in de praktijk echter lastig te realiseren (testverbruik: 7.8 liter per 100 km). Bovendien hoort bij dit hoge verbruik een CO2-uitstoot van 151 gram per kilometer. Toch is dit zeker geen "fout" van Kia. De Soul is vooral gericht op de Amerikaanse markt en daar zijn een forse motorinhoud en veel paardenkrachten belangrijker dan de uitstoot.
Toekomst
Omdat de aanschafprijs van een auto in Nederland deels afhankelijk is van de CO2-uitstoot, heeft Kia terecht besloten deze versie niet naar ons land te halen. De Soul zou simpelweg zo duur zijn, dat de auto zichzelf uit de markt prijst.
Navraag leert echter dat de fabrikant achter de schermen bezig is met de ontwikkeling van een kleine turbomotor. Daarmee zou de Soul de prestaties leveren die passen bij het uiterlijk, terwijl de CO2-uitstoot even laag zou zijn als die van soortgelijke modellen van andere merken.
Terwijl Kia nog geen zekerheid kan geven over de daadwerkelijke komst van een turbomotor, is een elektrische versie van de Soul wél aangekondigd. Bij het ontwerp van de nieuwe Soul is vanaf de eerste schets rekening gehouden met een elektrische variant, zodat ruimte is voor de benodigde accu's zonder dat dat ten koste gaat van de binnenruimte. De "Soul EV" zou een kleine 200 km op een volle accu kunnen afleggen en wordt eind 2014 verwacht.
Conclusie
Kia introduceert de tweede generatie van de Soul. De vormgevers kregen opnieuw de vrije hand en hebben een nieuwe interpretatie aan het creatieve ontwerp van de eerste generatie geveven. De auto ziet er daarom nog gelikter uit, terwijl de binnenruimte ook nog eens is toegenomen. De rijke uitrusting en moderne elektronica bewijzen bovendien dat de Soul tot de nieuwste generatie Kia's behoort.
Tegenover het veelbelovende uiterlijk staan heel gemiddelde rijeigenschappen. De Soul stuurt absoluut niet slecht, maar rijden met de Soul is niet half zo opwindend als het kijken naar de auto. Bovendien passen de motoren niet bij de auto. Het verbruik is bovengemiddeld hoog, terwijl de prestaties matig zijn. Mede daarom zijn een kleine turbomotor en een elektrische versie in aantocht.
- Moderne techniek
- Ruim en praktisch
- Geslaagde vormgeving
- Hoog verbruik
- Matige prestaties
- Onhandig grote draaicirkel