Peugeot 2008 (2013 - 2019)
Succesnummer
Peugeot staat bekend om de elegante, slanke auto's. Een SUV (Sports Utility Vehicle) is juist stoer en alles behalve elegant. Toch is de vormgever er wonderlijk goed in geslaagd om beide te combineren en daarmee onderscheidt de 2008 zich vanaf de eerste kennismaking van de massa.
Let in het bijzonder op het chromen paneel boven de achterdeur. Aanvankelijk wilde Peugeot een verhoging in het dak maken om meer hoofdruimte achterin te creëren. Vrijwel tegelijkertijd wisten de technici het zitvlak van de achterbank te verlagen, waardoor het hogere dak niet meer nodig was. De opstaande randen aan het dak zijn echter gebleven als stijlelement. Deze bollingen vormen nu een mooie hint naar de bloedmooie Peugeot RC-Z.
Ergonomie
Het meest onderscheidende kenmerk van de Peugeot 208 is de bijzondere zit achter het stuur. Als bij een sportwagen is het stuurwiel zeer klein en zit de bestuurder er bijna omheen. De 2008 biedt veel meer ruimte voorin dan de 208, maar heeft diezelfde sportieve zit. Voor Autozine is alleen dit al voldoende om de 2008 boven andere compacte SUV's te verkiezen. Dit is echter puur persoonlijk: anderen kunnen er niet aan wennen en/of kunnen de klokken niet aflezen omdat het stuurwiel het zicht hindert.
Niet alleen de zithouding, ook de rest van het interieur is anders dan anders. De elegante stijl van de buitenzijde wordt binnenin voortgezet met originele lijnen en hoogwaardige materialen. Daarmee overtuigt de 2008 meer dan een doorsnee auto en dat is precies waar het om draait in dit segment. Voor wie dat nog niet genoeg is, biedt Peugeot diverse sticker-pakketten aan om de cabine nog meer aan de eigen smaak aan te passen.
Helaas wordt de 2008 geplaagd door enkele "schoonheidsfoutjes". Zo hebben de deuren diverse scherpe randen aan de binnenkant. Door het lage zitvlak is de hoofdruimte achterin weliswaar prima, maar de beenruimte achterin is onvoldoende.
Peugeot voorziet in een audio-, navigatie- en communicatiesysteem dat kan worden uitgebreid met "apps". De vormgeving daarvan is prachtig, maar de gebruikersvriendelijkheid laat te wensen over. Bovendien viel de USB-aansluiting om de paar minuten uit en dat is ronduit hinderlijk. De beloofde apps reageren in de praktijk zo traag dat er nauwelijks mee te werken is.
Benzine
Om de prijs laag te kunnen houden, deelt de 2008 tweederde van de onderdelen met de 208. Zo zijn de voorruit, deuren en spiegels gelijk. Dankzij verregaande gewichtsbesparing konden zelfs de motoren van de kleinere 208 rechtstreeks worden overgenomen.
De fijnste daarvan is de 1.2 liter driecilinder benzinemotor. Deze is goed voor een bescheiden 82 pk / 118 Nm. Hiermee gaat de 2008 wat aarzelend van start en moet voorzichtig met het koppelingspedaal worden omgesprongen. Eenmaal op gang is het vermogen ruim voldoende om met de verkeersstroom mee te komen en/of vlot in te voegen. Desgewenst kan het toerental tot een luttele 1.000 tpm teruglopen en zelfs dan "tokkelt" de 2008 probleemloos voort. Peugeot heeft het kenmerkende roffelende geluid van een driecilinder goed weten te onderdrukken, daarom doet de "1.2 VTi" niet goedkoop of zielig aan.
Als alternatief is een meer traditionele 1.6 liter viercilinder benzinemotor leverbaar. Deze is ontegenzeglijk sterker, maar toont nauwelijks karakter. De 1.2 liter motor is niet alleen voordeliger in aanschaf en gebruik, maar verdient ook dankzij het levendigere karakter de voorkeur boven de 1.6.
Beide benzinemotoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten. Met name op de snelweg zou een zesbak niet misstaan omdat de motorgeluiden net iets te nadrukkelijk aanwezig zijn voor een auto in deze prijsklasse.
Diesel
De 2008 is ook leverbaar met een dieselmotor. Deze heeft een inhoud van 1.6 liter en levert afhankelijk van de uitvoering 92 of 115 pk. Een schakelindicator helpt om zuinig te rijden, door aan te geven wat het beste moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Wanneer deze instructies strikt worden opgevolgd is de "1.6 e-HDi" inderdaad heel zuinig, maar zijn de prestaties matig.
Wanneer het advies van de computer wordt genegeerd en het toerental boven de 2.000 tpm wordt gehouden, loopt het verbruik sterk op maar presteert de 115 pk sterke versie uitstekend. Het forse koppel (270 Nm) zorgt er voor dat tussenacceleraties zelfs met enige overmacht worden neergezet. Bovendien is deze dieselmotor stiller dan de benzinemotoren! Helaas is de geluidsisolatie in de wielkasten minder goed; op slecht wegdek kan de 2008 luidruchtig zijn.
Weggedrag
In de regel worden SUV's geplaagd door twee problemen: het hoge verbruik en de matige wegligging. Dankzij het bescheiden gewicht is de Peugeot 2008 zuiniger dan gebruikelijk. De gewichtsbesparing heeft echter nog een groter voordeel: het weggedrag is veel beter dan dat van alle tegenstrevers!
Dankzij de bijzondere zithouding en het kleine stuurwiel heeft de bestuurder als vanzelf betere controle over de auto. De besturing is zeer direct en dankzij het geringe gewicht reageert de auto alert op alle commando's. Overhellen doet de 2008 nauwelijks en ook dat zorgt ervoor dat de grip uitstekend is. Terwijl de meeste SUVs het weggedrag van een gewone personenauto benaderen, stuurt de 2008 zelfs beter dan veel traditionele auto's! Een kleine smet op de vreugde: de 2008 heeft een onhandig grote draaicirkel.
Terreinrijden
De gedachte dringt zich snel op dat het sublieme weggedrag van de 2008 ten koste gaat van de terreinwaardigheid. Ook hier komt Peugeot met een slim en origineel alternatief. De 2008 is niet voorzien van vierwielaandrijving. Dat zou de auto zwaar en kostbaar maken.
In plaats daarvan kan de 2008 worden uitgerust met "Grip Control". Middels een centraal op de middenconsole geplaatste draaiknop kan worden aangegeven of er wordt gereden op de verharde weg, door zand of door modder. Het ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) past zich hier op aan. In combinatie met speciale "mud and snow" banden (en alleen met deze banden) overwint de 2008 vervolgens terrein dat tot nu toe alleen voor vierwielaandrijvers toegankelijk was.
Conclusie
Heeft de 2008 het in zich om de markt voor compacte SUV's te veroveren? Zeker! De 2008 is niet perfect, maar rekent wel af met de belangrijkste problemen die veel SUV's plagen. Bovendien heeft de 2008 een onderscheidend karakter.
De motoren leveren prima prestaties en zijn op papier heel zuinig. Helaas leent het karakter van de motoren zich niet voor zuinig rijden, reken daarom op een hoger verbruik dan de brochure belooft. Als het om het weggedrag gaat, is de 2008 simpelweg de beste in zijn klasse. Ook remmen doet de 2008 als de beste. De vormgeving zorgt er bovendien voor, dat de 2008 veel meer is dan zomaar een gezinsauto. Daarmee heeft Peugeot een echt succesnummer in huis.
- Uitstekend weggedrag
- Overtuigt als bijzondere, exclusieve auto
- Zelfs met tweewiel-aandrijving vaardig in het terrein
- Onhandig grote draaicirkel
- Leent zich minder goed voor zuinig rijden
- Matige werking audio- en navigatiesysteem