Suzuki SX4 S-Cross
Camouflage
De nieuwe Suzuki SX4 S-Cross ziet er keurig uit, maar weet bij de eerste aanblik geen gevoelens van begeerte op te roepen zoals de concurrentie dat kan.
Om te begrijpen hoe de Suzuki SX4 zich van de concurrentie onderscheidt, moeten de cijfers er bij worden gehaald. De beschaafde vormgeving verraadt het namelijk niet meteen, maar de SX4 is groter dan de meeste andere auto's in deze prijsklasse. De SX4 houdt het midden tussen de grootste auto onder de compacte SUV's (Sports Utility Vehcile) en de kleinste van de middelgrote SUV's.
Ruimte
Ook het interieur weet in eerste instantie niet te charmeren: van binnen lijkt de SX4 als twee druppels water op iedere andere Suzuki. Daar is niets mis mee, maar een auto als deze wordt gekocht om anders te zijn dan de massa en dan is bijzondere vormgeving gewenst. Wanneer echter puur praktisch wordt gekeken, is de ruimte voorin prima; met name de beweegruimte rondom de voorstoelen is bovengemiddeld groot.
De beenruimte achterin is prima, maar het grote glazen zonnedak gaat ten koste van de hoofdruimte achterin. Toch is het panoramadak een aanrader: het is namelijk het enige dat daadwerkelijk kan worden geopend. De ene glasplaat schuift boven het metalen dak, de andere er onder. Heel slim! Daarmee is de S-Cross niet alleen heel ruim, maar wordt dat gevoel ook nog eens versterkt.
De bagageruimte meet standaard 430 liter en ook dat is een slag groter dan gebruikelijk (en zelfs groter dan de Suzuki Vitara!). De SX4 is geen innovatieve auto: alle ruimte wordt nuttig gebruikt, maar ergonomische hoogstandjes of slimme vondsten zoals de concurrentie biedt zijn aan de S-Cross niet besteed. Suzuki wil naar eigen zeggen veel ruimte voor weinig geld bieden en dan is er geen ruimte voor poespas.
Rijeigenschappen
Met de royale ruimte zorgt de SX4 voor een aangename eerste kennismaking. Het zijn echter de rijeigenschappen waarmee de S-Cross minstens zo weet te charmeren als de fraaiste design-hoogstandjes van de concurrentie. Dankzij de bijzonder sterke en tegelijkertijd lichte bouw, gedraagt de SX4 zich namelijk als een compacte hatchback! De besturing is uiterst direct voor een SUV en dat kan enige gewenning vereisen.
De bestuurder heeft absoluut niet het gevoel een grote of zware auto te rijden. Sterker nog: het weggedrag van de SX4 doet denken aan dat van Suzuki's pretnummer: de Swift! Ook wanneer het de SX4 moeilijk wordt gemaakt met uitwijkmanoeuvres of ronduit baldadig rijgedrag, gedraagt de auto zich voorbeeldig.
Toch staat één ding het rijplezier in de weg: afhankelijk van het postuur van de bestuurder kan de A-stijl (de balk tussen de voorruit en de voorste zijruiten) hinderlijk in het zicht zitten. In de stad moest de testrijder regelmatig links en rechts om de A-stijl heen kijken om te kunnen beoordelen of een situatie veilig was. Dit probleem plaagde de vorige SX4 ook al, daarom is het een raadsel waarom Suzuki dit niet heeft voorkomen.
AllGrip
Standaard brengt de S-Cross de kracht van de motor over op de voorwielen. Wanneer wordt gekozen voor het optionele "AllGrip", heeft de SX4 vierwielaandrijving. Het betreft hier een variabel systeem: alleen wanneer dat nodig is, springen de achterwielen bij. Op die manier kan brandstof worden bespaard.
Met een druk op de knop kan de bestuurder aangeven dat er op sneeuw (maximale tractie) of in het terrein (permanente vierwielaandrijving) wordt gereden. Door de forse overhang voor en achter, alsmede de matige bodemvrijheid, is de SX4 absoluut geen terreinauto. In zand en modder wist de vierwielaandrijving (globaal gebaseerd op de Suzuki Vitara) zich echter prima te redden.
Tenslotte is er een "sport"-modus, waarin de reactie op het gaspedaal directer wordt en de elektronische veiligheidsnetten iets meer vrijheid geven.
Motoren
Vooralsnog biedt de SX4 de keuze uit twee motoren: een 1.6 liter diesel en een 1.6 liter benzinemotor. Beide leveren 120 pk, maar het karakter verschilt behoorlijk.
Met de benzinemotor heeft Suzuki een duidelijke keuze durven maken. Een auto kan niet snel en zuinig zijn, net zoals een auto niet klein en toch ruim kan zijn. Om zuinig rijden makkelijk te maken, heeft de benzinemotor een uiterst terughoudend karakter.
De SX4 komt moeiteloos met de verkeersstroom mee en voelt in het dagelijks verkeer nooit traag of ondergemotoriseerd. Wanneer echter meer wordt gevraagd neemt het motorgeluid wel toe, maar de snelheid nauwelijks. Alleen wanneer het gaspedaal resoluut tot tegen de vloer wordt getrapt, weet de SX4 vlotte prestaties neer te zetten. Wanneer juist kalm wordt gereden, valt op dat de krachtbron ook bij zeer lage toeren nooit protesteert.
De SX4 leent zich daarom bij uitstek voor zuinig rijden. Zelfs op een uiterst veeleisend testparcours met slingerende bergweggetjes, stadsverkeer, een Italiaanse autostrada (er is wel een maximumsnelheid, maar deze wordt massaal genegeerd) en een off-road proefje werd het fabrieksverbruik nog steeds gerealiseerd!
Diesel
Ook de SX4 diesel wist moeiteloos het door Suzuki beloofde verbruik te realiseren, maar deed dat met meer overtuigingskracht. Een dieselmotor heeft van nature meer trekkracht ("koppel") dan een benzinemotor (320 Nm in plaats van 156 Nm).
Dat vertaalt zich in de praktijk in vlottere tussenacceleraties en beter doorbijten op snelheid. Bovendien pakt de dieselmotor nog beter op bij een laag toerental. De SX4 "DDiS" geeft daarom het machtige gevoel dat hoort bij deze grootse Suzuki.
Conclusie
Wie een SUV koopt wil zich onderscheiden van de massa, zonder in te leveren op ruimte of praktische mogelijkheden. Compacte SUV's zijn veruit het populairst en dus hebben vele merken zo'n auto in hun assortiment. De Suzuki SX4 S-Cross ziet er keurig uit, maar zal de strijd niet winnen op het uiterlijk. Daarvoor is de auto te tam en ontbreekt een sterke persoonlijkheid.
Daar staat tegenover dat de SX4 S-Cross een slag groter (lees: ruimer) is dan de meeste andere auto's in dit prijssegment. Wie eenmaal achter het stuur kruipt wordt definitief verleid, want het verbruik is zo laag en het weggedrag zo goed, dat deze onopvallende SUV goed is voor een aangename verrassing.
- Zuinig
- Nette prijs
- Uitstekende rijeigenschappen
- A-stijl hindert zicht
- Weinig hoofdruimte achterin i.c.m. glazen dak