Mini Countryman (2010 - 2017)
De MINI die alles kan
De auto is de parkeergarage nog niet uit of het is al duidelijk: ook de Countryman is een echte MINI. Na enkele tientallen meters rijden verschijnt er al een brede glimlach op het gezicht van de testrijder.
De Countryman stuurt zeer direct en geeft vanaf het eerste moment veel vertrouwen. De eerste bocht wordt daarom meteen enthousiast ingezet, waarop de Countryman zich vastberaden vastbijt in het asfalt. Dat is goed nieuws, want de Countryman heeft een verhoogd onderstel en dus ook een hoger zwaartepunt. Dat zou het weggedrag geweld aan kunnen doen, maar gelukkig geeft ook de Countryman het echte MINI-gevoel.
Prestaties
Wat daar ook aan bijdraagt is de motor. De testauto is de snelste variant van de Countryman en dat is te merken! De "Cooper S" is goed voor 184 pk / 260 Nm. Vooral in de "sport"-stand hangt de motor zeer direct aan het gas en lijkt daarom continu uit te dagen harder te rijden. Wie aan die verleiding toegeeft wordt niet teleurgesteld: de Cooper S kan gretig accelereren en is serieus snel. Op dit punt is echter wel merkbaar dat de Countryman groter, hoger en zwaarder is dan een traditionele MINI. Het echte giftige is er van af, maar ook de Countryman is een pure pretmachine.
Iedere nieuwe MINI is voorzien van een reeks van brandstofbesparende technieken onder het label "MINImalism". Tijdens de testrit heeft dit weinig geholpen, de auto is zo uitdagend dat het verbruik bleef steken bij 1 op 11.2 Volgens het boekje zou de Countryman 14.9 km op een liter kunnen afleggen, twee kilometer minder dan een gewone MINI.
Vierwielaandrijving
Wat de Countryman bijzonder maakt, is dat de pret verder gaat als het asfalt ophoudt: optioneel kan de Countryman worden voorzien van vierwielaandrijving. Toch blijkt "All4" in de praktijk vooral zinvol op de verharde weg. De "Cooper S" is namelijk zo sterk, dat de voorwielen het vermogen nauwelijks kunnen verwerken en daarom voelbaar trekken aan het stuurwiel. Vierwielaandrijving onderdrukt dit effectief.
Met "All4" is de Countryman geschikt voor licht terrein. Alhoewel het vermogen afhankelijk van de situatie variabel over de voor- en achterwielen kan worden verdeeld, is de bodemvrijheid gering (149 mm). Ook de standaard gemonteerde banden zijn niet bedoeld voor off-road gebruik. "All4" is daarom vooral zinvol voor wintersport en ander georganiseerd avontuur.
Ruimte
Het uiterlijk van de Countryman is aangepast aan het avontuurlijke karakter. Het front is opnieuw vormgegeven en geeft de auto een stoere in plaats van een guitige uitstraling. De beschermplaten rondom zetten die suggestie extra kracht bij. Alhoewel ook de Countryman direct herkenbaar is als een MINI, blijft het onwennig dat deze dappere stadsauto zich nu voordoet als een ruige avonturier.
Het grootste voordeel van de Countryman is vooral de extra ruimte. Een traditionele MINI is 371 cm lang, de Countryman meet 410 cm. Die extra lengte komt vooral de ruimte op de achterbank ten goede; daar zitten nu ook volwassenen royaal. Sterker nog: de Countryman biedt meer ruimte achterin dan een VW Golf of Opel Astra, terwijl die beide auto's nog langer zijn.
Naar keuze is de Countryman leverbaar met twee of drie zitplaatsen achterin. Wanneer wordt gekozen voor twee achterstoelen, loopt een rails vanaf het dashboard tot de bagageruimte centraal door de auto. Op deze rails kunnen naar eigen inzicht bekerhouders, bergvakken en ander moois worden geplaatst. Achter de achterbank is voldoende bagageruimte voor de koffers van vier personen.
Voorin
Voorin is weinig merkbaar van het bijzondere karakter van de Countryman. Alleen wie dagelijks een MINI rijdt, valt op dat de zit in de Countryman iets hoger is. Het dashboard blijft een ergonomisch zoekplaatje. De knoppen zitten niet op de meest logische plek, maar op de plek waar ze ook zaten in het oermodel uit de jaren '60 van de vorige eeuw.
De testauto is uitgevoerd met een navigatiesysteem. Het beeldscherm hiervan is in de enorme, centraal geplaatste snelheidsmeter verwerkt. Het gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem wordt bediend met een joystick en heeft daarom verdacht veel weg van BMW's onvolprezen "iDrive".
De Countryman is als eerste MINI leverbaar met iPhone-koppeling. Dankzij een op maat gemaakte "app" vormt de iPhone een brug tussen de auto en Internet ("MINI Connected"). Hiermee kunnen nieuws- en Twitterberichten worden gevolgd via het display van de auto. Dankzij de koppeling met de iPhone is nu ook Internet-radio in de auto beschikbaar en daar is tijdens deze test volop van genoten!
Conclusie
Menigeen wil een MINI, maar lang niet iedereen koopt ook een MINI. Dat komt onder andere doordat een MINI, tot nu toe, onvoldoende ruimte en praktische mogelijkheden bood als gezinsauto. Potentiële MINI-kopers zochter onder andere hun toevlucht tot de "crossover": een ruime en praktische personenauto die dankzij de uitstraling van een terreinauto toch iets bijzonders heeft.
Nu komt MINI met de Countryman, de MINI die alles kan. De hier gereden "Cooper S"-uitvoering is razendsnel, heeft een sublieme wegligging, kan zich redden in licht terrein en biedt ruimte aan vier personen plus hun bagage. Ondanks de vele aanpassingen, biedt ook de Countryman het rijplezier dat kenmerkend is voor MINI.
- Heel veel rijplezier
- Ziet er veel beter uit dan een SUV
- Forse prijs
- Matige klank optioneel Harman/Kardon audiosysteem