Publicatiedatum: 9 mei 2025
Mitsubishi Outlander
Autotest

Mitsubishi Outlander

De ultieme expressie

Autotest - Toen Mitsubishi in 2012 de Outlander introduceerde, was dat de juiste auto op het juiste moment. Het was een van de eerste in massa geproduceerde plug-inhybrides en dankzij een gunstig belastingklimaat verkocht Mitsubishi dankzij de Outlander meer auto's dan ooit tevoren. Na enige jaren van stilte is Mitsubishi nu terug met de Outlander. De fabrikant omschrijft deze vierde generatie als "de ultieme expressie van alles waar Mitsubishi voor staat". Wat houdt dat in de praktijk in?

Bij de nieuwe Outlander hoort een bijzonder verhaal. Enige jaren geleden was Mitsubishi voornemens om zich terug te trekken uit Europa. Op dat moment werd de nieuwe Outlander ontwikkeld en omdat deze niet in Europa zou worden aangeboden, werd het model op maat gemaakt voor de Amerikaanse en Australische markt. Even later kwam Mitsubishi op het besluit terug en bleef het toch actief in Europa. De Outlander was inmiddels klaar voor productie, maar niet langer geschikt voor de Europese markt. En dus bleef het enige jaren stil.

Mitsubishi Outlander (Recht voor)

Voor modeljaar 2025 is de Outlander gemoderniseerd en aangepast om te voldoen aan de Europese eisen (veiligheid / milieu) en wensen. Alhoewel de vierde generatie van de Outlander voor Europa een nieuw model is, is het dus in feite een vernieuwd model. Voor Europa is het front aangepast en daarom past de Outlander nu keurig bij de nieuwe Mitsubishi Colt en ASX. Het nieuwe front biedt bovendien ruimte aan meer geavanceerde verlichting.

Ruimte en uitrusting

De Outlander behoort met een lengte van 472 cm tot de grote SUV's. In dit segment kiezen sommige concurrenten voor drie zitrijen. De Mitsubishi Outlander beperkt zich tot twee zitrijen en een zeer grote bagageruimte. Het optionele zonnedak gaat ten koste van de hoofdruimte. De ruimte op de achterbank is daarom alleen voldoende als de rugleuning iets achterover wordt gezet. Voorin zijn de hoofd- en beenruimte goed. Bovendien zijn de stoelen heel groot en dat draagt samen met de hoge zit bij een groots gevoel.

Mitsubishi Outlander (Interieur doorkijk)
Mitsubishi Outlander (Achterin)

Mitsubishi gaat niet mee in de trend van minimalisme. Het dashboard telt vele knoppen en hendels. Het beeldscherm achter het stuurwiel biedt de keuze uit twee lay-outs. In beide gevallen presenteert Mitsubishi de bestuurder een overdaad aan informatie. Dit kan als onrustig (te veel tegelijk) of juist als heel zinvol worden ervaren (alles in een oogopslag beschikbaar).

In tegenstelling tot andere modellen van Mitsubishi is de Outlander niet voorzien van een infotainment-systeem op basis van Android. Wat Autozine betreft is dat een voordeel, want dit komt de privacy ten goede. Het nadeel is dat er geen slimme assistent beschikbaar is, want de spraakgestuurde functies zijn zeer beperkt in de mogelijkheden. Zo is het niet mogelijk om een adres in Nederland te dicteren.

„De Outlander wordt nadrukkelijk gepresenteerd als avontuurlijke auto en daarom voorziet Mitsubishi in meer dan zomaar vierwielaandrijving“

Voor het audiosysteem is een beroep gedaan op Yamaha. Mitsubishi heeft voor die partner gekozen omdat Yamaha eveneens Japans is en omdat Yamaha ook muziekinstrumenten bouwt en daarom een meer muzikaal geluid nastreeft. Net als bij hifi-systemen van Yamaha in de huiskamer, verwent Yamaha de automobilist met een helder en toch warm geluid. De versterker heeft veel vermogen, want zelfs op zeer hoog volume blijft het geluid strak en aangenaam.

Mitsubishi Outlander (Schuin achter)

De binnenspiegel heeft in plaats van een anti-verblindingsstand een camera. Dat is in de praktijk heel zinvol, want het verblindt minder en geeft een duidelijker beeld naar achteren. Ook handig: in de bagageruimte is een 230 volt stopcontact te vinden waarmee apparaten buitenshuis kunnen worden gevoed (let op: eerst de airco een tandje lager zetten met de "AC 1500 watt"-knop links onder het stuurwiel). De door de Europese Unie verplicht gestelde actieve veiligheidssystemen zijn duidelijk aanwezig in de vorm van luid alarm en bruuske stuurcorrecties. Gelukkig zijn ze dankzij een "snelkoppeling" (knop op het stuurwiel) eenvoudig uit te schakelen.

Plug-in hybride

De Outlander is klaar voor een volledig elektrische aandrijflijn, maar vooralsnog is alleen een plug-inhybride motor beschikbaar. Ten opzichte van de vorige Outlander is de capaciteit van de accu flink toegenomen, zodat langer elektrisch kan worden gereden. Echter, de laadsnelheid is niet meegegroeid en daarom duurt het bij een publiek laadpunt 6.5 uur (!) om de Outlander volledig op te laden. Dit vraagt niet alleen veel geduld en/of zorgvuldig plannen, maar maakt laden op straat kostbaar omdat veel laadpunten na 4 uur opladen een boete in rekening brengen voor het te lang bezet houden ervan (waar de redactie op de harde manier achter kwam). Snelladen is in theorie mogelijk, maar in de praktijk niet. Mitsubishi voorziet hiervoor namelijk in een ChaDeMo-aansluiting. Die is alleen in Japan gangbaar, maar in Europa inmiddels in onbruik geraakt. Om dit probleem op te lossen is de Nederlandse Mitsubishi-importeur bezig met een adapter van ChaDeMo naar de hier gangbare CCS-stekker.

Mitsubishi Outlander (Zijkant)

Eenmaal opgeladen kan de Outlander 87 km (test onder gunstige weersomstandigheden) geheel elektrisch afleggen. Dan gedraagt de Outlander zich ook als een echte elektrische auto, inclusief het variabel terugwinnen van energie en zelfs de mogelijkheid tot rijden met één pedaal (gaspedaal intrappen voor meer snelheid, loslaten om af te remmen). Echter, vanwege de nadrukkelijk aanwezige geluiden van de banden is de Outlander niet zo stil als de gemiddelde elektrische auto.

Wanneer de batterij is uitgeput, doet de benzinemotor in eerste instantie dienst als generator. De Outlander heeft namelijk geen versnellingsbak en de vaste overbrenging is te vergelijken met een vijfde of zesde versnelling van een conventionele auto. Pas vanaf zo'n 100 km/u drijft de motor de wielen daarom rechtstreeks aan. Op lage snelheid rijdt de Outlander altijd elektrisch. In theorie is dit een slimme oplossing. Verbrandingsmotoren zijn namelijk alleen zuinig bij constante snelheden en dus op lange afstanden. Bij lage en wisselende snelheden is elektrisch rijden efficiënter. Door de benzinemotor voornamelijk als generator te gebruiken, kan deze op het ideale toerental draaien en ook dat is zuiniger.

Mitsubishi Outlander (Driekwart voor)

Helaas is de praktijk weerbarstiger. Op lage snelheid wordt de aandrijving inderdaad niet verstoord door schakelmomenten en daarmee biedt Mitsubishi inderdaad meer comfort. Ook de prestaties zijn prima. Echter, de motor is duidelijk hoorbaar en maakt een vreemdsoortig ruisend in plaats van een vertrouwd brommend geluid. Ondanks veelvuldig gebruik van de eco-stand was 1 op 16 het best haalbare verbruik en dat is te veel.

Weggedrag

De beloofde "ultieme expressie van Mitsubishi" zou vooral moeten blijken uit het weggedrag. De Outlander wordt nadrukkelijk gepresenteerd als avontuurlijke auto en daarom voorziet Mitsubishi in meer dan zomaar vierwielaandrijving. De zogenaamde "S-AWC" (super all wheel control) is het resultaat van 37 jaar ervaring in de autosport. Daarom zijn behalve modi voor veilig rijden over sneeuw en ijs ook speciale standen voor het rijden in de modder beschikbaar.

En inderdaad: dit is waar de Outlander het meeste mee overtuigt! In (licht) terrein functioneert het systeem prima. Bij sportief rijden op de openbare weg zorgt de vierwielaandrijving voor extra balans. Vanwege de hoge bouw en het comfortabele onderstel helt de Outlander weliswaar over in de bocht, dankzij de uitgekiende aandrijving blijft de balans toch behouden. Dit zorgt voor een comfortabel en tegelijkertijd zeer capabel weggedrag waarmee de Outlander zich nadrukkelijk onderscheidt van de concurrentie.

Mitsubishi Outlander (Recht achter)

Conclusie

Op welke manier heeft de nieuwe Outlander vorm aan de "ultieme expressie van alles waar Mitsubishi voor staat"? Met de vormgeving, de doorontwikkelde plugin-hybride techniek en het weggedrag op basis van de ervaring in de autosport.

Die doorontwikkelde hybride-techniek is echter het sterke en het zwakke punt van de Outlander. Het zorgt voor een laag verbruik en extra comfort, maar alleen wanneer stelselmatig wordt geladen. Dat duurt echter zo lang, dat het de bruikbaarheid van de auto sterk vermindert. Alle beloften over het weggedrag worden waargemaakt. De Outlander redt zich in het terrein, terwijl het comfort en de wegligging op de openbare weg prima zijn.

Tenslotte overtuigt de Outlander met ruimte, een groots gevoel (grote stoelen, hoge zit, hoogwaardige materialen, veel luxe) en een uitstekend audiosysteem.

plus
  • Prima weggedrag
  • Ruim en praktisch
  • Verfijnd Yamaha audiosysteem
min
  • Traag opladen met CCS stekker
  • ChaDeMo stekker voor snelladen wordt nauwelijks ondersteud