Volvo XC60
Grootse beschaafdheid
Natuurlijk, ook de Volvo XC60 is een grote auto die alleen al dankzij de royale afmetingen nadrukkelijker aanwezig is dan zomaar een auto. Met name de breedte en de wielbasis (1 cm langer dan de vorige XC90!) zijn fors. Maar in plaats dat Volvo het lijnenspel zo kiest dat de XC60 indruk maakt, kiest de Zweedse fabrikant voor een zekere elegantie en bescheidenheid waardoor dit de SUV is die "mag".
Ook in het interieur draait het allemaal om beschaving. Met zeeën van ruimte, natuurlijke materialen en warme tinten behaagt de XC60 wel, maar pronkt deze SUV niet. Dat blijkt ook uit de opzet van het dashboard, waarbij het aantal knoppen zoveel mogelijk is beperkt.
Uitrusting
De meeste functies worden bediend middels een centraal geplaatst, staand beeldscherm. Het beeldscherm heeft ongeveer de maat van een iPad en laat zich ook zo bedienen; door aan te raken en te "vegen" ("swipen"). Dit werkt in de praktijk prima en zorgt ervoor dat iedereen de vele mogelijkheden daadwerkelijk kan benutten. Het optionele Bowers & Wilkins audiosysteem klinkt standaard uiterst bombastisch en vermoeiend; alleen met de juiste instellingen is de klank juist helder en aangenaam.
Net als de andere nieuwe grote Volvo's, kan de XC60 zelfstandig remmen, gasgeven en sturen. Maar... de XC60 gaat op al deze gebieden net even verder. Behalve dat de XC60 zelfstandig kan rijden en waar nodig kan remmen voor gevaar (auto's (nu ook tegemoetkomend!), voetgangers, fietsers en grote dieren), kan de auto nu ook uitwijken voor gevaar.
Bij lage snelheid zal de computer altijd kiezen voor remmen, omdat de remweg dan gering is. Bij hogere snelheid zal de auto remmen en aanzetten tot uitwijken. Uiteraard houdt de bestuurder altijd volledige controle over de auto en dat is maar goed ook. De computer heeft namelijk geen weet van achteropkomend verkeer; het systeem concludeert slechts dat de remweg (te) lang is en dat uitwijken effectiever is dan remmen. Zowiezo lijkt de computer vooral recht voor zich te kijken, want bij gebruik van Pilot Assist haalt de XC60 zonder blikken of blozen rechts in.
Motoren
Als het gaat om de motoren, dan is de XC60 alles behalve bescheiden. De lichtste benzinemotor levert al 254 pk / 350 Nm en dat is meer dan de directe concurrenten. Daarbij gaat de XC60 met de tijd mee en is er een plug-in hybride-motor leverbaar die niet alleen uitmuntende prestaties levert (0-100 km in 5.3 seconden), maar dat koppelt aan een minimaal verbruik (1 op 47).
Voor deze test is gekozen voor de lichtste dieselmotor op het programma: de D4. Diens vermogen van 190 pk lijkt misschien bescheiden, maar door het koppel van 400 Nm is deze "lichtste" diesel in de praktijk een echte mannetjesputter. Het is zaak voorzichtig om te springen met het gaspedaal, want de D4 grijpt iedere aanleiding aan om zijn spierkracht te tonen. Of het nu gaat om een sprint vanuit stilstand of een tussenacceleratie op hoge snelheid: er is altijd volop reserve beschikbaar.
De prestatiedrang is iets te temperen door te kiezen voor de economische modus. Dan is de reactie op het gaspedaal iets minder gretig en dankzij deze spaarstand werd een gemiddeld testverbruik van 1 op 18 gerealiseerd.
Rijeigenschappen
Onderhuids is de XC60 gebaseerd op de hagelnieuwe Volvo V90 en S90. Het platform is echter ingekort en versmald. Mede daarom is de XC60 een stuk lichter dan de grotere broers en dat is gunstig voor de wegligging, de prestaties, de remweg en het verbruik.
Hoe de XC60 rijdt, is afhankelijk van het gekozen onderstel. De testauto was voorzien van de optionele luchtvering met "FOUR C" settings. Daarmee rijdt de XC60 niet als een typische SUV, maar benadert de stabiliteit die van een kleinere, lagere auto. De XC60 helt niet of nauwelijks over in de bocht en geeft veel meer vertrouwen dan de doorsnee SUV. Ook de reactie op korte stuurbewegingen is direct, zoals bij lagere auto's (veel SUV's reageren door hun hoogte met een zekere traagheid op commando's van de bestuurder).
Alleen in de basisuitvoering heeft de XC60 voorwielaandrijving. Alle andere uitvoeringen zijn voorzien van vierwielaandrijving. Daarbij voorziet Volvo in een speciale stand die terreinrijden makkelijk maakt, zonder kostbare mechanische voorzieningen zoals diff-locks. Indien de auto is voorzien van luchtvering zorgt dat in de off-road modus voor meer bodemvrijheid. In de praktijk redt de XC60 zich heel aardig in het terrein en vormen de standaard gemonteerde banden de zwakste schakel.
Tegelijkertijd is merkbaar dat de XC60 geen terreinauto is, maar een echte SUV. Alles draait om luxe en veelzijdigheid. Ook de XC60 biedt de overmacht die kenmerkend is voor een SUV. Echter, Volvo gebruikt dit niet om indruk te maken op de buitenwacht maar voor extra rust en comfort op de lange afstand.
Conclusie
De Volvo XC60 is en was de SUV die mag. Nog meer dan voorheen is de XC60 geen auto waarbij het draait om macht of indruk maken, maar om functionaliteit. De royale afmetingen worden gebruikt voor meer ruimte. De hoge zit zorgt voor beter overzicht en meer comfort, waarmee de XC60 zich bij uitstek leent voor het afleggen van lange afstanden.
De XC60 biedt alle luxe die de concurrentie ook biedt, maar gaat een stap verder wanneer het gaat om (actieve) veiligheid. De XC60 kan niet alleen semi-autonoom rijden, maar kan behalve remmen nu ook uitwijken voor gevaar. De XC60 is daarmee net zo groots als de concurrentie, maar zet dat vooral om in beschaafheid.
- Beschaafde uitstraling
- Vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen
- Sterke, stille en relatief zuinige D4 motor
- Pilot Assist haalt rechts in
- Premium audio-systeem klinkt alleen premium met juiste toonregeling
- Houdt bij automatisch uitwijken geen rekening met achteropkomend verkeer