Infiniti EX
Eentje op diesel
Infiniti presenteert zich als het luxemerk uit Japan, waarbij sportiviteit voorop staat. Daarom mocht de EX niet worden voorzien van zomaar een dieselmotor. De krachtbron moest het imago van Infiniti in stand houden en liever nog versterken. Daarom is geen bestaande motor gebruikt, maar heeft Infiniti de zelfontbrander in eigen huis ontwikkeld (op basis van een onderblok van Renault).
Het resultaat is een drie liter, zescilinder dieselmotor die goed is voor 238 pk / 550 Nm. Ter illustratie: dat is vrijwel gelijk aan de (veel duurdere) Porsche Cayenne en BMW X6 met dieselmotor.
Het karakter van de Infiniti-krachtbron is echter heel anders. De "EX30d" is geen limousine die met de naald van de toerenteller lui onderin de schaalverdeling over de wegen sluipt. In plaats daarvan voelt de motor tot 2.000 tpm onwillig en gelaten. Mede door het wat botte gedrag van de (zeventraps) automaat, neemt het motorvermogen daarboven plotseling sterk toe.
Dat bijzondere karakter maakt de EX-diesel in de praktijk uiterst uitdagend. Bij vol accelereren worden alle inzittenden daadwerkelijk in de stoelen gedrukt en dat geeft een machtig gevoel. Probeer het één keer en daarna kost het heel veel zelfbeheersing om niet iedere kans aan te grijpen het gaspedaal zo diep mogelijk in te drukken.
Niet alleen de acceleratie vanuit stilstand is spectaculair, ook het machtsvertoon op hoge snelheid is ronduit indrukwekkend. Alleen motorgeluid is voor verbetering vatbaar. De "30d" laat geen inspirerend geluid horen en andere merken tonen aan dat dat wel degelijk mogelijk is met een dieselmotor.
Verbruik
De reden om te kiezen voor een dieselmotor, is het lagere verbruik. Wanneer zeer kalm wordt gereden, meldt de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 7,3 liter dieselolie per 100 km. Een sportieve rijstijl (of veel stadsverkeer) kost 8 liter per 100 km. Daarmee is de "EX30d" in de praktijk een fractie zuiniger dan Infiniti belooft.
Op papier is de auto desondanks iets minder zuinig dan de meeste tegenstrevers. Die komen 2 à 3 kilometer verder op een liter. Bovendien stoten de concurrenten in de regel minder dan 200 gram CO2 per kilometer uit, terwijl de EX daar ver bovenuit steekt met 224 gram per kilometer (energielabel "G").
Rijeigenschappen
Als het om rijeigenschappen gaat doet de EX allerminst onder voor de concurrentie. Net als iedere andere Infiniti heeft ook de EX een uitgesproken sportief karakter. Gezien de forse omvang, stuurt de auto opmerkelijk strak. In een scherpe bocht bijt deze mengvorm van SUV en personenauto zich zonder drama of overhellen vast in het asfalt. Alleen bij het remmen is merkbaar dat de EX bepaald geen kleintje is en bijna twee ton (!) tot stilstand moet worden gebracht.
Wanneer kalm wordt gereden, valt de EX positief op door het goede overzicht over het verkeer. Daarnaast is de auto uiterst comfortabel. Geluiden van de motor, rijwind of banden dringen nauwelijks tot het interieur door. Alhoewel de EX stevig is geveerd, is de auto ook op slecht wegdek niet oncomfortabel. Infiniti heeft naam gemaakt in Amerika, maar de Japanse fabrikant heeft de EX goed aangepast aan de smaak van de Europese bestuurder.
Iedere Infiniti EX is voorzien van vierwielaandrijving, maar dat maakt nog geen terreinauto. De vierwielaandrijving is voornamelijk bedoeld om het overvloedige motorvermogen onder alle omstandigheden optimaal te kunnen benutten. Voor terreinrijden is de bodemvrijheid te gering (vooral de uitlaatpijpen hangen ongebruikelijk laag). Ook is goed merkbaar dat de banden puur bedoeld zijn voor gebruik op de verharde weg, een beetje zand of modder is al voldoende om grip te verliezen.
Comfort
Van een terreinauto heeft de Infiniti EX alleen nog de hoogte en daarmee de enorme binnenruimte. Het dashboard is, net als bij een sportwagen, om de bestuurder heengebouwd. Daarom geeft de EX een meer geborgen gevoel dan de traditionele SUV. Afhankelijk van het kleurenschema is de sfeer in het interieur klassiek (donkerbruin / wijnrood) of juist modern (crème, zoals hier getoond).
De uitrusting is in alle gevallen modern en zelfs vooruitstrevend. Alle gangbare veiligheidssystemen en interfaces (iPod / USB / BlueTooth) zijn aanwezig op de EX. Heel bijzonder zijn de camera's rondom. Het beeld van deze camera's wordt gecombineerd, zodat het lijkt alsof er een camera recht boven de auto hangt en dat maakt parkeren kinderspel.
Conclusie
Het merk "Infiniti" is relatief nieuw in Nederland, maar het merk heeft al ruim twintig jaar ervaring in Amerika. In dat land is de EX verfijnd tot een sublieme mengvorm van terreinauto en sportwagen. Zeker de Europese uitvoering van de EX heeft een uitmuntende wegligging en biedt tegelijkertijd volop comfort (stil, ruim en luxueus).
Omdat in Amerika geen vraag is naar auto's met dieselmotor ("dat is alleen voor vrachtwagens"), is er enige tijd overheen gegaan tot ook die aanpassing werd gemaakt voor de Europese markt. Net als de benzinegestookte EX, levert ook de zelfontbrander sublieme prestaties en een machtig gevoel. Helaas blijft het verbruik relatief hoog; diesels van andere merken bieden vergelijkbare prestaties bij een lager verbruik.
Het sportieve en weldadige Infiniti-gevoel is echter gebleven. Dankzij de dieselmotor zal het merk nu eindelijk worden geaccepteerd door de grote leasemaatschappijen en staat niets de grote doorbraak meer in de weg die het merk zo verdient.
- Sublieme prestaties
- Uiterst comfortabel
- Uitstekend weggedrag
- Minder zuinig dan concurrenten
- Speling in deurhendels (buitenkant)