Publicatiedatum: 22 augustus 2025
BYD Dolphin Surf
Autotest

BYD Dolphin Surf

Kleurrijke Chinees

Autotest - BYD wil de markt veroveren door slimme elektrische auto's aan te bieden tegen scherpe prijzen. De "Dolphin Surf" is het kleinste en goedkoopste model van BYD. Biedt hij daarmee ook het meeste waar voor zijn geld?

Bij het ontwikkelen van een voordelige auto is de kunst om te verhullen waarop is bezuinigd. Afgaande op het uiterlijk is BYD hier absoluut in geslaagd. Dit is geen klein of zielig autootje, maar een compacte hatchback met een stoere uitstraling. Dat is niet alleen aan het lijnenspel te danken, maar ook aan de vele details. De stootranden rondom worden bijvoorbeeld als stijlelement gebruikt en de raamlijn loopt omhoog om de Surf een gespierd uiterlijk te geven. De kleine wielen en de gele kleur (de gratis standaardkleur!) zorgen voor een kekke uitstraling.

BYD Dolphin Surf (Recht voor)

Vanwege de vrolijke uitstraling lijkt de Dolphin Surf kleiner dan hij eigenlijk is. In feite is deze speelse Chinees even groot als een Firefly en zelfs groter dan een Renault 5.

Ruimte

Echter, de wielbasis is korter dan die van de concurrentie en daarom is de nuttig bruikbare binnenruimte ook beperkt. Alleen met passen, meten en heel veel goede wil passen er vier grote volwassenen in de Dolphin Surf. De stoelen bieden slechts matig comfort. Na een dik uur rijden gaan de inzittenden als vanzelf "verzitten" op zoek naar een betere, maar niet bestaande, zitpositie. Let op dat die leuke opgaande lijn onder de achterste zijruiten het zicht voor kleine kinderen op de achterbank bemoeilijkt en ook het zicht over de schouder (rijstrook wisselen, afslaan op een rotonde) vermindert.

BYD Dolphin Surf (Interieur doorkijk)
BYD Dolphin Surf (Achterin)

Alhoewel er veel loze ruimte is onder de motorkap, is hier geen extra bergruimte van gemaakt. Ter compensatie is wel een groot bergvak onder de vloer van de bagageruimte te vinden.

De naam "Dolphin Surf" hint naar de zee en dus is het interieur vormgegeven volgens BYD's zogenaamde "Ocean Aesthetics"-stijl. Daarbij komen de golven van de zee in allerlei details terug, van de basisvorm van het dashboard tot de deurpanelen. Echter, deze vloeiende vormen passen niet bij het hoekige, stoere exterieur. Een ongebruikelijk ongemak: de bestuurder ziet zijn/haar eigen reflectie continu in het hoogglanszwarte hart van het stuurwiel en niet iedereen zal daar even blij mee zijn.

„De sterke motor en de goede wegligging zorgen voor een levendig weggedrag“

Uitrusting

In de uitrusting en afwerkingskwaliteit is merkbaar hoe BYD tot een lage prijs is gekomen, want alle panelen zijn van hard plastic. Zelfs op knoppen en beeldschermen is bezuinigd. De automaat wordt met eenzelfde draaiknop bediend als het volume van het audiosysteem en dat is even wennen. De beeldschermen achter het stuurwiel en centraal op het dashboard zijn klein, waardoor teksten moeilijk leesbaar zijn en de bediening een extreem trefzekere vinger vereist. Bovendien is de indeling van het beeldscherm achter het stuurwiel schijnbaar lukraak gekozen, want de testrijder kon er geen enkele logica in ontdekken. Zo staan details groot in het midden en de snelheid klein rechts.

Ondanks de bezuinigingsdrift biedt ook de Dolphin Surf een functie die uniek is voor BYD: met een druk op de knop kantelt het centrale beeldscherm een kwartslag. Voor bijvoorbeeld navigatie is dat veel handiger. Apple CarPlay en Android Auto worden ondersteund, maar alleen via de USB-A poort (niet via USB-C). Het geluid van het audiosysteem is mager. De testauto heeft wel airconditioning, maar geen klimaatcontrolesysteem.

Toch zijn er ook diverse voorzieningen die minder vanzelfsprekend zijn in deze prijsklasse. Zo beschikt de testauto (de duurste uitvoering) over camera's rondom, auto hold (rempedaal niet ingetrapt houden bij stilstaande auto), kledinghaakjes achterin en een prima functionerend navigatiesysteem dat onderweg laadstops kan plannen.

BYD Dolphin Surf (Driekwart achter)

BYD voorziet in de verplichte veiligheidsvoorzieningen, maar niet meer dan dat. Zo waarschuwt de computer voor het overschrijden van de snelheidslimiet en is er een camera op de irissen van de bestuurder gericht. Zodra deze ook maar even wegkijkt, bijvoorbeeld om een inschatting te maken van het verkeer op een kruispunt of rotonde, klinkt een kleinerende waarschuwing. Na één keer gapen volgt het advies om te stoppen en pauze te nemen, ook als dat luttele minuten na vertrek is. Deze verplichte systemen zijn deels uit te schakelen via het beeldscherm. Daarbij laat de ene functie zich echter makkelijker de mond snoeren dan de andere, waardoor het enig werk aan het begin van iedere rit vereist.

Elektrische auto

BYD weet de markt te veroveren omdat het niet alleen voordelige elektrische auto's aanbiedt, maar ook nog eens superieure techniek. Ook dit basismodel is voorzien van een zogenaamde "blade battery" die minder brandgevaarlijk is dan conventionele accu's. Afhankelijk van de gekozen uitvoering heeft de batterij een capaciteit van 30 kWh of 43 kWh. De elektromotor levert 88 pk of 158 pk.

BYD Dolphin Surf (Zijkant)

De testauto is voorzien van de sterkste elektromotor en daarmee is de Surf vlot, levendig en daadkrachtig. In de stad weet deze elektrische budgetauto menig stoplichtsprintje te winnen en zelfs op de snelweg resteert altijd het nodige sprintvermogen. Via het centrale beeldscherm kan worden bepaald hoeveel energie wordt teruggewonnen bij het loslaten van het stroompedaal en dus hoe sterk de auto inhoudt. Rijden met één pedaal is niet mogelijk, maar bij maximale regeneratie is het rempedaal desondanks nog zelden nodig.

Het testverbruik varieerde van 11 tot 15 kWh per 100 km (airco uitgeschakeld) en dat zijn gemiddelde waarden voor een auto als deze. De daadwerkelijke actieradius kwam daarmee uit op 300 km. Opladen kan bij een publiek laadpunt met een snelheid van 11 kW. Bij een snellader kwam de testauto tot 70 kW (officiële maximum laadsnelheid: 75 kW). Ten opzichte van de accucapaciteit is dat een prima snelheid.

BYD Dolphin Surf (Driekwart voor)

Weggedrag

Omdat elektrische auto's zwaar zijn, komen er grote krachten los bij het wisselen van richting. De meeste fabrikanten kiezen daarom voor grote wielen met brede banden. BYD zet de Dolphin Surf heel eigenwijs op relatief kleine wielen (185/55R16 Hancook voor de testauto). Desondanks is het weggedrag prima! De Surf is niet bang voor een vlotte bocht en in de stad is de auto heerlijk wendbaar.

Op de snelweg zorgen de banden en rijwind voor veel geluiden, waardoor de Dolphin Surf nauwelijks stiller is dan een soortgelijke auto met verbrandingsmotor. Regen en wind zorgen nauwelijks voor meer rijgeluiden. Het weggedrag is duidelijk geënt op comfort. Dankzij de relatief grote "wangen" van de banden, worden oneffenheden in het wegdek effectief opgevangen. Op verkeersdrempels en slecht wegdek is het comfort zelfs beter dan dat van diverse concurrenten.

BYD Dolphin Surf (Recht achter)

Conclusie

Biedt het basismodel van BYD de beste prijs- / prestatieverhouding? Dat ligt aan de gekozen uitvoering. De hier gereden topversie is flink duurder dan de basisuitvoering en dan liggen de eisen ook hoger. Rekening houdende met de prijs van de "Comfort"-versie is te duidelijk merkbaar waarop is bezuinigd.

Er is niets slecht aan de Dolphin Surf en tijdens de testperiode heeft de redacteur zich nergens aan geërgerd. Echter, de concurrentie doet het voor dit geld nog beter. Dat geldt niet alleen voor andere Chinese merken, maar zelfs voor Europese fabrikanten (in het bijzonder: de Renault 5).

Toch weet de Dolphin Surf zich wel degelijk positief te onderscheiden. De sterke motor en de goede wegligging zorgen voor een levendig weggedrag. Daarom is dit één van de weinige voordelige elektrische auto's die emoties losmaakt. Kortom: de Dolphin Surf wint op persoonlijkheid.

plus
  • Nette prijs
  • Prima prestaties
  • Sympathieke uitstraling
min
  • Veel rijgeluiden
  • Onhandig kleine beeldschermen
  • Merkbaar bezuinigd op uitrusting en materialen