Renault Clio
Het verschil overbrugd
Eén ding is absoluut niet nieuw: het uiterlijk. Renault heeft een eigen huisstijl ontwikkeld en die wordt consequent toegepast op alle modellen. Bovendien zijn de buitenmaten ook niet gewijzigd sinds de vorige Clio, waardoor de verschillen in eerste instantie gering lijken. In vergelijking met andere compacte auto's is de Clio aanzienlijk breder (zo'n 7 cm). Dat is merkbaar in de rijeigenschappen, maar op het oog is dit verschil gering.
Ruimte
De grote vooruitgang is merkbaar bij het instappen. Het dashboard mag dan kleiner zijn dan dat van de grotere modellen, de opzet en de gebruikte materialen zijn gelijk. De hoogwaardige materialen zorgen ervoor dat de Clio absoluut niet het gevoel geeft van een goedkope auto. De vele chromen omlijstingen en kleurige accenten (rood voor de hier gereden RS-Line) helpen daar ook bij: ze maken de auto minder simpel.
Nog een manier om de Clio groter te doen lijken dan deze eigenlijk is: de RS-Line is voorzien van stoelen die eigenlijk een maatje te groot zijn. Ze zijn zo groot, dat ze de middentunnel raken. Verstellen gaat daardoor minder makkelijk en de bevestiging voor de veiligheidsgordel is lastig bereikbaar. Deze kleine ongemakken worden echter meer dan goedgemaakt door het zitcomfort, dus wat Autozine betreft is de keuze voor deze overmaatse stoelen zeker te verantwoorden. De Clio verraadt zijn ware omvang op de achterbank: daar is de ruimte niet meer dan redelijk. De bagageruimte is met 284 liter heel gemiddeld voor een auto in dit segment en zelfs kleiner dan die van de vorige Clio.
Uitrusting
Net als alle andere nieuwe modellen van Renault is ook de Clio voorzien van een centraal geplaatst, staand beeldscherm waarmee het audio-, communicatie- en navigatiesysteem wordt bediend. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is dit een klein (7 inch) of een groot beeldscherm (9.3 inch), met of zonder navigatiesysteem. In alle gevallen kan de mobiele telefoon van de bestuurder middels Apple Carplay of Android Auto dienst doen als navigatiesysteem en bron van muziek. De Clio is daarbij de eerste die Apple Carplay ook beeldvullend kan tonen op een staand beeldscherm. Het grote voordeel van een verticaal georiënteerd scherm is, dat bij het navigeren beter zichtbaar is hoe de route zal verlopen (wat er naast de route is, is immers minder relevant)
Renault's eigen "Easy Link" infotainment-systeem werkt in de praktijk prima, maar het biedt geen meerwaarde boven soortgelijke systemen van andere fabrikanten. Alle functies zijn logisch ingedeeld en alles werkt naar behoren, maar verwacht geen baanbrekende innovaties. Het optionele audiosysteem van Bose heeft een beschaafd en afgewogen geluid. Het mist de helderheid of ruimtelijkheid om de titel "premium audio" te rechtvaardigen.
Zoals het hoort anno 2019 is de Clio voorzien van diverse semi-zelfrijdende functies, zij het in beperkte vorm. Zo kan de Clio wel waarschuwen voor gevaar (naast de snelheid wordt de afstand tot de voorligger in seconden getoond) en remmen voor gevaar, maar niet automatisch een veilige afstand tot de voorligger aanhouden. Wanneer de belijning op het wegdek onbedoeld (zonder richting aan te geven) wordt overschreden, trilt het stuurwiel als waarschuwing, maar zal de auto geen automatische stuurcorrectie uitvoeren. Op dit punt is de Clio daarom wel degelijk eenvoudiger dan de grotere modellen.
Achter het stuurwiel zijn zowel traditionele klokken als een beeldscherm te vinden. Het beeldscherm staat centraal, met aan de ene kant een koelwatertemperatuurmeter en aan de andere kant de brandstofmeter. De bestuurder is niet vrij om de indeling van het centrale beeldscherm te kiezen. Wanneer wordt gekozen voor de standaard, sportieve of economische modus verandert de layout van het beeldscherm achter het stuurwiel, alsmede de kleur van de dashboardverlichting, de reactie op het gaspedaal en het stuurkarakter.
Prestaties en verbruik
De verschillen tussen deze rij-modi zijn in de praktijk groot. In de standaard modus reageert de hier gereden "TCe 100"-motor (100 pk / 160 Nm) alert op het gaspedaal. Wanneer wordt gekozen voor de economische modus valt de snelheid vrijwel meteen terug en moet nadrukkelijker worden aangedrongen op prestaties. Na het activeren van de sportstand schiet de Clio juist vooruit en is merkbaar dat alle systemen direct op scherp staan.
Ongeacht de gekozen stand is duidelijk hoorbaar dat het hier een driecilinder motor betreft. Andere merken weten het kenmerkende roffelende geluid van zo'n motor inmiddels beter te maskeren dan wel te onderdrukken. Dankzij de lage frequentie wordt het aanwezige geluid niet als storend ervaren, maar omdat het zo nadrukkelijk aanwezig is ontbreekt gevoelsmatig een zesde versnelling (alleen in sportmodus wordt een toerenteller getoond, in alle andere modi moet de bestuurder op het gehoor schakelen en/of afgaan op de schakelindicator). Wanneer gas wordt bijgegeven op hoge snelheid in de vijfde versnelling is zo weinig vermogen voor handen, dat duidelijk wordt dat een nog lager toerental onwenselijk zou zijn.
Het is duidelijk dat Renault bij het fijnregelen van de motor tot het uiterste is gegaan om tot een laag verbruik te komen. Dit zorgt letterlijk voor een wankel evenwicht, want de reactie op het gaspedaal is niet altijd dezelfde. Zonder van modus (standaard, sportief of eco) te wijzigen, wisselt de reactie op het gaspedaal. Dit vraagt enige gewenning van de bestuurder, maar uiteindelijk wordt dit aftasten van het karakter een tweede natuur. Bovendien bereikt Renault zijn doel: de Clio is niet alleen op papier heel zuinig, maar ook in de praktijk. Na een kleine week rijden, inclusief enkele haastige ritten, stond de verbruiksmeter op 4.5 liter per 100 km.
Weggedrag
Renault had de Clio kunnen voorzien van een grotere motor om tot een volwassen karakter te komen, maar dat zou de auto te kostbaar maken in aanschaf en gebruik. Een geavanceerd onderstel is juist wel te realiseren binnen het budget van een compacte auto. Met een eenvoudig onderstel moeten de ontwerpers kiezen tussen comfort of sportiviteit, maar zijn beide lastig te combieren. De nieuwe Clio daarentegen biedt de rust van een grotere auto, met behoud van de wendbaarheid en levendigheid van een klein model.
Het allerbelangrijkste is echter de verfijning. Voor een auto in dit segment vraagt de Clio veel minder inspanning van de bestuurder. Het rijden is daarom veel minder inspannend en op lange afstanden komen de inzittenden net zo uitgerust aan als met een grotere auto.
Conclusie
Weet Renault het verschil tussen een middelgrote en een compacte auto te overbruggen met de vijfde generatie van de Clio? Ja en nee. Als het gaat om de gebruikte materialen, de afwerkingskwaliteit, het zitcomfort (voorin), de luxe en de veiligheid is het gat met de grotere modellen overbrugd.
Ook de rijeigenschappen staan op een bovengemiddeld hoog niveau, maar Renault kan de natuurwetten niet overtreden. Bij gewoon gebruik is het weggedrag uitstekend. Wanneer de grenzen worden opgezocht is een langere / bredere auto (met dezelfde hoogte) nog altijd in het voordeel. Bovendien moet de Clio een voordelige auto blijven en daarom is gekozen voor een kleine, zuinige motor die - ondanks de laatste stand van de techniek - niet de rust biedt van een grotere motor of een elektrische motor. Binnen die beperkingen heeft Renault uitstekend werk afgeleverd en is het verschil met de grotere modellen een stuk kleiner geworden.
- Vlot en zuinig
- Rijke, complete uitrusting
- Comfortabel, ontspannen rijden
- Matige ruimte achterin
- Onrustig karakter 100 TCe motor
- Elektronische onvolkomenheden (met o.a. start/stop en sleutel)