Audi SQ2
Waarom makkelijk als het moeilijk kan?
Het is een goede traditie bij Audi dat van alle modellen een sportieve versie uitkomt die met de letter "S" wordt aangeduid. Liefhebbers weten dat maar al te goed, want overal waar de SQ2 kwam werd de auto herkend. Dit topmodel kost het dubbele van de basisuitvoering en daarvoor krijgt de liefhebber op de eerste plaats een aangepast uiterlijk.
De grille heeft nu staande in plaats van liggende lamellen en de luchtinlaten zijn vergroot om de extra sterke motor optimaal te laten ademen. De SQ2 staat standaard op 18 inch velgen, maar de testauto zelfs op 19 inch, waarbij de rode remklauwen duidelijk door de velg heen zichtbaar zijn. De achterzijde van de SQ2 wordt gesierd door een prominent aanwezige dakspoiler. Mochten alle hints nog steeds niet duidelijk zijn, dan laten vier dikke uitlaatpijpen geen verwarring bestaan over de ware aard van deze SUV.
Binnenin zijn het de sportstoelen waarmee de SQ2 zich onderscheidt van een gewone Audi Q2. Details zoals RVS pedalen en voetsteun, matgrijze wijzerplaten en vele "SQ2"-logo's herinneren de bestuurder er dagelijks aan dat dit iets bijzonder is. Bovendien is bij de klokken een "boost"-meter te vinden, waarop mooi is te zien wanneer extra vermogen wordt ontwikkeld. Heel fraai is de geblokte verlichting achter het dashboard, die oplicht als een kunstwerkje!
Ruimte en uitrusting
De (S)Q2 mag dan een compacte SUV zijn, in vergelijking met dergelijke modellen van andere merken is de Audi net even langer en breder. De Q2 is een fractie lager om duidelijk te maken dat sportiviteit hier voorop staat. Voor een auto in dit segment is de binnenruimte daarom ook net even royaler dan gemiddeld. De afwerkingskwaliteit is uitstekend en alle materialen zijn zo stevig, dat het voelt alsof deze auto tot het einde der tijden mee kan.
Zoals gebruikelijk bij Audi is de standaarduitrusting karig. Veel zaken die bij andere merken standaard zijn, moeten bij Audi worden bijbesteld, zelfs op de SQ2. Zo had de testauto 18.000 euro aan opties en nog steeds was het aantal semi-zelfrijdende functies minder dan gemiddeld. Onder de opties zijn wel een elektrisch bedienbare achterklep, een telefoon-interface, adaptieve cruise-control, een parkeercamera en automatisch grootlicht. Het audiosysteem is voorzien van een subwoofer die op laag volume gemakkelijk is te lokaliseren; hier hadden de technici iets meer fijnregelwerk kunnen leveren.
Prestaties
Onder de motorkap ligt een 2.0 liter viercilinder motor die niet minder dan 300 pk / 400 Nm levert. Toch is daar aanvankelijk weinig van te merken. De SQ2 start met een beschaafd geluid en laat zich gemakkelijk rijden. Het maximale vermogen is namelijk pas bij een hoog toerental beschikbaar en daarom is de SQ2 bij dagelijks gebruik niet opdringerig of vermoeiend. Het valt op dat het onderstel iets steviger is dan bij de andere versies van de Q2, maar nog steeds is dit een comfortabele, alledaagse, functionele gezinsauto.
Alles verandert wanneer middels "Audi Drive Select" voor de sportieve modus wordt gekozen. Dan is het alsof de bestuurder de auto kwaad heeft gemaakt en reageert het mechaniek overal heftig op. De automaat kiest steevast een lagere versnelling, zodat de motor meer toeren draait en nu juist volop vermogen paraat heeft. In plaats van een tevreden brom, klinkt een donderende brul uit het kwartet van uitlaatpijpen. Nog steeds is de SQ2 prima te hanteren, maar meer gas resulteert nu in een onmiddellijke, agressieve en daadkrachtige acceleratie.
Daarbij is dit geen "geinig SUV'tje" dat wel snel voelt, maar dat eigenlijk niet is. Dit is een serieus snelle auto! De sprint van 0 naar 100 km/u wordt neergezet in 4.8 seconden en dat is een snelle tijd. Ook boven die snelheid is de acceleratie gretig en onaflatend.
Weggedrag
Alleen in het remmen is merkbaar dat dit geen sportwagen is, maar een luxe terreinwagen. Uiteraard is de SQ2 voorzien van een aangepast remsysteem, maar dat verhult het forse gewicht niet.
Ook het weggedrag verraadt dat de SQ2 geen sportwagen, maar een SUV is. Hoe goed de technici uit Ingolstadt ook hun best hebben gedaan, een hoge auto als deze helt over in de bocht. Tegelijkertijd is merkbaar dat het hier een bijzonder geavanceerd onderstel betreft. Wanneer de bestuurder onhandige bewegingen maakt (gasgeven of remmen in de bocht, plotselinge stuurcorrecties) reageert de SQ2 goedmoedig. Bovendien is de besturing lekker scherp, waardoor de SQ2 een uitgesproken levendig karakter heeft.
Conclusie
Audi introduceert de SQ2: een sportieve, compacte SUV. Rationeel gezien is dat een onlogische combinatie. Omdat een SUV van nature een hoog zwaartepunt heeft, is veel techniek nodig om toch tot een goede wegligging te komen. Ook na alle aanpassingen van Audi Sport heeft de SQ2 niet zo'n goed weggedrag als een sportieve hatchback. Vanwege het hoge gewicht en de matige stroomlijn is een extra sterke motor nodig om sportieve prestaties te leveren. De SQ2 mag dan 300 pk leveren, voor minder geld zijn er heel wat snellere auto's te koop.
Maar... bij een auto als de Audi SQ2 gaat het niet om logica. Audi is een merk dat om het imago wordt gekozen. Een SUV is een auto die om het uiterlijk en de uitstraling wordt gekozen. Daarbij is de (S)Q2 dankzij de hoge bouw ruimer dan een compacte hatchback en zorgt de Quattro vierwielaandrijving voor een zekere mate van terreinwaardigheid. Het belangrijkste: in vergelijking met andere compacte SUV's is de SQ2 wel degelijk superieur als het gaat om stroomlijn, weggedrag en prestaties. De hoge zit mag dan een mindere snelheidssensatie geven, het gevoel van macht is juist vele malen groter. De beleving is daarom compleet anders dan in een traditionele sportwagen. Soms geldt daarom wel degelijk: waarom makkelijk als het moeilijk kan?
- Comfortabel
- Serieus snel
- Even praktisch als een gewone Audi Q2
- Karige basisuitrusting
- Merkbaar zwaar bij hard remmen
- Helt nadrukkelijk over in bochten