Volkswagen ID.3
Meer elektrische auto voor minder geld
De ID.3 werd geïntroduceerd in 2020 en toen was Volkswagen van mening dat een innovatieve auto er ook innovatief uit moest zien. Dat viel minder in de smaak bij de gemiddelde Volkswagen-koper en daarom kreeg de auto in 2023 een tammer uiterlijk. De vernieuwde ID.3 is niet opvallend of gedurfd, maar nog steeds modern en overduidelijk elektrisch.
Ruimte
Dat laatste is te danken aan de ongebruikelijke verhoudingen van het koetswerk. Een elektromotor vraagt veel minder ruimte dan een verbrandingsmotor en daar maakt Volkswagen handig gebruik van. De neus van de ID.3 is kort, zodat er meer ruimte overblijft voor de cabine. Bovendien maakt dit het makkelijk om de ID.3 de druppelvorm te geven die gunstig is voor de stroomlijn.
Volkswagen kiest voor relatief veel glas en weinig metaal. Dat zorgt voor beter zicht rondom, maar het vraagt ook enige gewenning. De bestuurder heeft aanvankelijk het idee meer op dan in de auto te zitten.
Dankzij de slanke batterij in de vloer, de korte neus en aandrijving op de achterwielen is de cabine zeer ruim. De ID.3 biedt meer ruimte dan conventionele auto's van deze omvang. Echter, deze Limited Edition kost hetzelfde als auto's in een lager segment en biedt daarom zelfs uitzonderlijke ruimte per euro!
Uitrusting
Om tot een lage prijs te komen is op de uitrusting bespaard. De Limited Edition is desondanks voorzien van keurige bekleding, fraaie velgen, LED verlichting, adaptieve cruise-control, tweekleurige lak (zwart dak, zwarte spiegelkappen), vier USB-C aansluitingen (twee voorin, twee achterin) en dezelfde beeldschermen als de duurdere uitvoeringen. Echter, in het infotainment-systeem zijn niet alle applicaties beschikbaar. Zo moet in Volkswagens eigen app-winkel 300 euro worden betaald om een navigatiesysteem te activeren. Apple CarPlay en Android Auto zijn wel standaard beschikbaar en beide functioneren prima, waardoor tijdens de test met een navigatie-app op de smartphone is gereden.
De testauto was een kleine week bij de redactie op bezoek en in die tijd zijn alleen sleutelvrije toegang en dodehoekdetectie gemist. Akoestische parkeerhulp in plaats van een camera is heel acceptabel en ook met één-zone airconditioning is goed te leven.
Omdat de ID.3 inmiddels enkele jaren op de markt is, zijn de actieve veiligheidsvoorzieningen iets minder uitgebreid dan op auto's van recentere datum. Dat is niet als een min-, maar als een pluspunt ervaren! De elektronica is namelijk veel minder bemoeizuchtig dan in nieuwere auto's en de systemen die er zijn laten zich gemakkelijk uitschakelen. De nieuwste modellen van Volkswagen hebben wel een verfijndere en meer doordachte bediening, maar dat zal alleen iemand opvallen die alle Volkswagens kort na elkaar rijdt. Bovendien: omdat de ID.3 destijds heel innovatief was, is de auto nu nog steeds als modern en concurrerend ervaren.
Elektrische auto
Het prijsverschil tussen deze goedkoopste en de een na goedkoopste uitvoering van de ID.3 bedraagt 8.000 euro. Dat bedrag zit in de capaciteit van de accu, het vermogen van de elektromotor en de kracht van de omvormer. Of om het in simpele termen uit te drukken: de Limited Edition heeft de kleinste batterij, de zwakste motor en de traagste lader. Echter, in de praktijk is dat absoluut niet zo ervaren.
De "zwakste" motor is nog altijd goed voor 170 pk en daarmee komt de ID.3 rap van de plek. Sterker nog: wanneer de bestuurder onvoorzichtig met het stroompedaal omgaat, geeft de ID.3 de inzittenden een schop in de rug bij vertrek vanuit stilstand. Die sprint vanuit stilstand naar 100 km/u kost 8.2 seconden en daarmee is dit "instapmodel" vlotter dan auto's met eenzelfde prijskaartje met verbrandingsmotor. Ook op hoge snelheid heeft de ID.3 altijd voldoende reserve voor vlotte tussenacceleraties.
Een bijkomend voordeel van deze basismotor is het lage verbruik. Het testverbruik bij gematigde weersomstandigheden kwam zelfs lager (!) uit dan Volkswagen belooft: 14.4 kWh / 100 km. Daarmee komt het daadwerkelijke bereik uit op 382 km (fabrieksopgave: 384 km).
Alleen de beloften op het gebied van snelladen maakt de auto niet waar. De fabrikant belooft een maximale snelheid van 145 kW. Tijdens een test met een bijna lege accu kon niet sneller worden geladen dan 93 kW. Toch staat deze snelheid nog steeds in verhouding tot de capaciteit van de batterij, waardoor geen bovengemiddeld lange stop bij de snellader nodig was. Tijdens het opladen geeft de boordcomputer voldoende informatie over het proces, zodat de bestuurder weet wanneer de snelheid afneemt en het loont om de weg te vervolgen.
Weggedrag
De rijeigenschappen zijn gelijk aan die van iedere andere ID.3. Dat wil zeggen: een weinig uitgesproken, maar goedmoedig en veilig weggedrag. De rijgeluiden zijn gemiddeld voor een elektrische auto.
Toch moet dit opnieuw in verhouding worden gezien. Andere merken leveren voor dit geld kleinere auto's en de ID.3 is dankzij de omvang rustiger en stabieler. In vergelijking met een auto met verbrandingsmotor en eenzelfde prijskaartje is de ID.3 stiller, comfortabeler en goedkoper per gereden kilometer.
Conclusie
De Volkswagen ID.3 was aanvankelijk bedoeld als elektrische auto voor het gewone volk. Na de facelift van 2023 kwam de voordelige versie jammerlijk te vervallen, maar met de "Limited Edition" is de goedkope elektrische auto voor het grote publiek weer terug. En hoe! En de Limited Edition is zelfs beter dan de vorige basisversie. De batterij heeft een grotere capaciteit dan voorheen en dat zorgt voor een groter bereik en betere prestaties. Dankzij een recente facelift oogt de auto modern en zijn alle software-problemen van weleer definitief opgelost.
De ID.3 biedt standaard al meer comfort, meer ruimte, betere prestaties en een lagere uitstoot dan een soortgelijke auto met verbrandingsmotor. De Limited Edition gaat een hele stap verder, want deze elektrische auto is beduidend goedkoper dan een vergelijkbare auto met benzinemotor! Meer praktisch uitgedrukt: voor de prijs van een compacte auto met benzinemotor biedt de Volkswagen met de ID.3 Limited Edition een middenklasser met elektrische aandrijving.
- Ruim
- Vlot en zuinig
- Gunstige prijs/prestatie-verhouding
- Geen bergruimte onder voorklep
- Weinig mogelijkheden tot terugwinnen van energie
- De jaren beginnen langzaam te tellen voor dit model

