BMW i4
Eindelijk wat te kiezen!
Van de futuristische vormgeving is BMW definitief afgestapt. De i4 ziet er uit als een heel gewone BMW. En dat komt omdat dit onderhuids ook een heel gewone BMW is! De i4 deelt de basis namelijk met de 4-Serie. Omdat bij het ontwerp van de 4-Serie al rekening was gehouden met elektrische aandrijving, kan het platform voor twee modellen worden gebruikt.
De i4 verraadt slechts op subtiele wijze dat dit een elektrische auto is. Blauwe accenten in onder andere de koplampen hinten naar elektrische aandrijving. Daarnaast zorgen een gesloten grille, verzonken portiergrepen en luchtgeleiders bij de voorbumper voor een lagere luchtweerstand.
Ruimte
Niet alleen het exterieur, maar ook het interieur is dat van een heel gewone BMW. De i4 gaat mee met alle ontwikkelingen van BMW op het gebied van bouwkwaliteit en ergonomie, maar is niet zo radicaal anders als de i3 en i8. Met die uiterst innovatieve modellen trok BMW weliswaar een nieuw publiek aan, maar de vaste klanten moesten er weinig van hebben. Daarom maakt BMW de overstap naar elektrisch rijden met de i4 juist zo klein mogelijk.
Het interieur doet daarom direct vertrouwd aan. En terwijl veel elektrische auto's een hoge zit forceren vanwege de batterijen in de vloer, heeft de i4 juist een lekker lage zit zoals dat hoort bij een auto als deze.
Alhoewel een elektromotor nauwelijks ruimte inneemt en daarom vlakbij de wielen is geplaatst, heeft de i4 toch een middentunnel zoals bij een auto met een verbrandingsmotor voorin en de aandrijving op de achterwielen. Bij de i4 is die tunnel weliswaar leeg, maar het zorgt wel voor een cabine die nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heen is gebouwd (inclusief beperkte ruimte voor de rechtervoet).
Met een lange bestuurder voorin resteert weinig ruimte achterin. Ondanks de extreem slanke batterij die BMW heeft toegepast, is er eveneens nauwelijks ruimte voor de voeten van de achterpassagiers onder de voorstoelen.
De i4 is geen klassieke sedan, maar een "Gran Coupé". Dat betekent onder andere dat de achterruit deel uitmaakt van de achterklep voor een zeer ruime toegang tot de bagageruimte. Nog een gevolg van het delen van een platform met een model met verbrandingsmotor: de i4 heeft geen tweede bagageruimte onder de motorkap.
Uitrusting
Om de bediening zo vertrouwd mogelijk te houden kiest BMW niet voor een minimalistisch dashboard zonder knoppen. Veel gebruikte functies hebben traditionele knoppen. Alleen wanneer dat zinvol is worden functies via het centrale beeldscherm bediend.
Op dat beeldscherm draait BMW's eigen besturingssysteem voor audio-, communicatie- en navigatiesystemen. De functionaliteit ervan verschilt niet veel van soortgelijke systemen van andere merken. Als het gaat om reactiesnelheid en eenvoud van bediening (en aanpassen aan de eigen wensen!) scoort BMW juist wel bovengemiddeld. Het optionele Harman Kardon audiosysteem in de testauto valt op door een helder en warm geluid.
Uiteraard kan de i4 de bestuurder assisteren bij remmen, sturen en accelereren. In de praktijk valt op dat deze semi-zelfrijdende functies veel assertiever zijn dan bij andere merken. Wanneer wordt gekozen voor een kleine afstand tot de voorligger, dan bedoelt BMW ook een kleine afstand en niet zo'n groot gat dat er alsnog auto's tussen gaan rijden. Wanneer van rijstrook wordt gewisseld om te passeren geeft de computer meteen "gas" en wacht de elektronica niet onnodig lang.
Elektrische auto
Met de i4 wil BMW alles zo vertrouwd mogelijk houden. Daarom wordt het motorvermogen geleidelijk opgebouwd naar een piek, net als in een auto met verbrandingsmotor. Indien ingeschakeld kan de i4 zelfs een kunstmatig motorgeluid laten horen. Wanneer dit wordt uitgeschakeld, dan zijn alleen de banden (afhankelijk van het wegdek) en het klimaatcontrolesysteem hoorbaar. En is de i4 nog stiller dan andere elektrische auto's!
Wanneer wordt gekozen voor de sportstand verandert het karakter. Dan laat de hier gereden "eDrive 40" al zijn vermogen juist in één keer los op de achterwielen en is de i4 venijnig snel, zoals alleen elektrische auto's dat kunnen. Alhoewel er snellere uitvoeringen zijn, is de "eDrive 40" met zijn 340 pk / 430 Nm al serieus snel. Ook voor verstokte "petrol heads" laten de prestaties van de eDrive 40 weinig te wensen over.
Actieradius en opladen
Rijden met één pedaal is welhaast een uitvinding van BMW. Daarom kan de i4 op twee manieren energie terugwinnen bij het loslaten van het stroompedaal. Standaard gebruikt de i4 radar plus de bestemming in het navigatiesysteem om te bepalen of een obstakel dan wel bocht wordt genaderd. Zo bepaalt de computer hoezeer de auto inhoudt en energie wordt teruggewonnen. In alle andere gevallen kan de B-stand op de automaat worden gekozen, waarbij de i4 altijd even sterk inhoudt (en energie terugwint) bij het loslaten van het stroompedaal. Beide functies werken in de praktijk uitstekend en dragen echt bij aan het gemak van elektrisch rijden.
Ondanks het feit dat de testrijder zich regelmatig liet verleiden om het volledige vermogen te benutten, kwam het testverbruik uit op 15.2 kWh / 100 km en dat is uitzonderlijk laag. Mede daarom kon gemakkelijk ruim 550 km worden afgelegd op een volle batterij (officiële actieradius: 590 km).
Bij een publiek laadpunt kan de i4 over 3 fasen laden en daarom veelal het maximale vermogen van zo'n lader benutten. Om het maximale vermogen van een snellader te benutten is het belangrijk om in het navigatiesysteem het laad-icon aan te klikken en een snellader te selecteren (de snellader als speciale bestemming selecteren werkt niet!). Alleen op die manier wordt de accu voorverwarmd en kan bij een bijna lege accu de pieksnelheid van 200 kW worden bereikt, waarna de snelheid vanaf 50% afneemt tot zo'n 100 kW. Hiermee behoort de i4 tot de zeer snel ladende auto's, maar gezien de riante accu-capaciteit (81 kWh) mag ook niet anders worden verwacht.
Weggedrag
Bijna alle elektrische auto's zijn zwaar en hebben dankzij hun accu's in de bodem een laag zwaartepunt. Dat maakt ze stabiel en goedmoedig, maar zorgt er ook voor dat ze allemaal ongeveer hetzelfde weggedrag hebben. En dit is waar de i4 echt anders is! Allereerst is de i4 geen SUV, waarmee al meteen een reuzenstap wordt gezet op het gebied van wegligging. Alhoewel ook de i4 zwaar is (2.1 ton) zorgen het onderstel, de reactie op de besturing, het stijve platform, de bandenkeuze en de zithouding ervoor dat weinig tot niets van dat gewicht is te merken.
De reactie op het stuurwiel is alert en daardoor voelt de i4 niet zwaar. Zelfs tijdens een noodstop verraadt de i4 zijn gewicht niet. Oneffenheden in het wegdek in een bocht, waardoor de achterwielen van andere testauto's een stapje opzij zetten, hebben geen enkele invloed op de koers van de i4. De i4 stuurt daarom als een traditionele BMW met verbrandingsmotor. Het grote verschil is: de aandrijflijn is veruit superieur aan die van een traditionele BMW.
Conclusie
De meeste elektrische auto's hebben grofweg dezelfde rijeigenschappen. Ze bieden extreme souplesse dankzij het hoge koppel van de elektromotor. En ze hebben allemaal de batterijen in de vloer, waardoor ze weliswaar zwaar maar ook stabiel zijn. Daarom wordt vooral geconcurreerd met de software (zelfrijdende functies, slimme assistenten). Op dat laatste gebied is de i4 zeker geen stakker, maar voor BMW is software slechts een bijzaak.
Bij BMW draait alles om rijplezier en dat is het uitgangspunt van de i4. Daarom is de i4 geen SUV, maar een "Gran Coupé". De elektrische aandrijving is benut om meer comfort en meer sportiviteit te kunnen bieden dan een soortgelijke auto met verbrandingsmotor. Het belangrijkste is: de i4 voelt niet zwaar, maar stuurt en remt even alert en exact als een traditionele BMW. Kortom: met de i4 valt er eindelijk wat te kiezen voor wie geen computerfreak is, maar autoliefhebber in hart en nieren.
- Weggedrag als een gewone BMW
- Motorisch superieur aan een gewone BMW
- Geen ruitenwisser achterop
- Geen bergruimte onder voorklep