Publicatiedatum: 16 augustus 2022
Nissan Qashqai e-Power
Autotest

Nissan Qashqai e-Power

Elektrisch voor beginners

Autotest - Nissan heeft zich ten doel gesteld om elektrisch rijden bereikbaar te maken voor iedereen. Daarom biedt Nissan behalve volledig elektrische auto's ook tussenvormen aan. Eén daarvan is het zogenaamde "e-Power"; een nieuwe techniek die veel van de voordelen van elektrisch rijden zou bieden, zonder de noodzaak om op te laden met een stekker. Doet e-Power wat het belooft?

Op zoek naar een Nissan Qashqai e-power Tekna Plus?
bynco heeft er 35 vanaf € 33.950,-

Nissan Qashqai e-power Tekna Plus

Tegelijk met de komst van "e-Power"-techniek ondergaat de Qashqai een kleine facelift. Voor deze versie is het uiterlijk namelijk iets aangepast. Zo heeft de Qashqai e-Power een gesloten grille om de stroomlijn te verbeteren. Alleen onder de voorbumper is nog een echte luchtinlaat te vinden.

Nissan Qashqai e-Power

Ruimte en uitrusting

"e-Power" geeft de Qashqai half elektrische aandrijving. Dat vereist een batterij die veel kleiner is dan voor volledig elektrische aandrijving, maar nog steeds zo groot dat iets van de bagageruimte wordt afgesnoept. De ruimte voor passagiers blijft ongewijzigd.

Met de komst van "e-Power" krijgt de Qashqai een nieuw audio-, communicatie- en navigatiesysteem. De bediening ervan lijkt nog meer op die van een mobiele telefoon en voortaan heeft de Qashqai ook een virtuele assistent. Afhankelijk van het gegeven commando is dit een slimme assistent van Nissan zelf, of wordt de opdracht doorgespeeld aan Amazons Alexa (bijvoorbeeld voor bediening van apparaten thuis).

Nissan Qashqai e-Power
Nissan Qashqai e-Power

e-Power in theorie

Het idee achter traditionele hybrideaandrijving is dat een verbrandingsmotor alleen efficiënt is op een hoge (+/- 90 km/u) en constante snelheid. Een elektromotor is beter bij een lage en wisselende snelheid. Bij hybrideaandrijving worden beide gecombineerd. Heel simpel gezegd zorgt de elektromotor daarbij voor de aandrijving in de stad en neemt de benzinemotor het over op de snelweg.

Het concept achter "e-Power" is anders! Bij "e-Power" draait een benzinemotor continu op het meest efficiënte toerental. Dit is ongeacht de snelheid van de auto, want de kracht van de verbrandingsmotor wordt alleen gebruikt om een dynamo aan te drijven. De elektriciteit die daarmee wordt opgewekt, gaat naar een accu. Met de stroom uit die accu drijft een elektromotor de wielen aan.

Door een batterij als tussenstation te gebruiken is ruimte voor nog een innovatie. De zogenaamde "compressie" van de motor kan worden gevariëerd zonder dat de bestuurder een plotselinge toe- of afname van het vermogen ervaart. Hierdoor loopt de verbrandingsmotor nog efficiënter. Daarom is "e-Power" volgens Nissan 10 tot 15 procent zuiniger dan de tot nu toe meer gangbare parallelle hybride (ook wel bekend als "full hybrid" in marketing termen).

Nissan Qashqai e-Power

e-Power in de praktijk

Omdat de e-Power altijd wordt aangedreven door een elektromotor, zet deze Qashqai zich soepel, stil en moeiteloos in beweging als een volledig elektrische auto.

„de Qashqai e-Power is zo stil, dat de airconditioning bij lage snelheid meer geluid produceert dan de aandrijflijn“

Als een verbrandingsmotor niet direct is gekoppeld aan de wielen, variëert het toerental niet met de snelheid van de auto en dat geeft een onnatuurlijk gevoel. Nissan gaat dit zoveel mogelijk tegen met slim motormanagement, antigeluid en heel veel geluidsisolatie. Het gevolg: de Qashqai e-Power is zo stil, dat de airconditioning bij lage snelheid meer geluid produceert dan de aandrijflijn! Pas op hogere snelheid is de verbrandingsmotor duidelijk aanwezig, maar het geluidsniveau is niet hoger dan bij een standaard Qashqai.

Nissan Qashqai e-Power

Een belangrijk voordeel van elektrisch rijden is de mogelijkheid om met één pedaal te rijden. Net als bij een elektrische auto kan worden gekozen om in te houden wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Hoe abrupter het gaspedaal wordt losgelaten, hoe sterker de auto inhoudt (en energie terugwint). Daarnaast biedt de Qashqai e-Power een normale, sportieve en extra zuinige stand en het verschil tussen deze modi is duidelijk merkbaar. Wie geen behoefte heeft aan al deze instellingen kan de automaat simpelweg in "drive" zetten en al het denkwerk aan de computer overlaten.

De Qashqai e-Power slaagt er in om het comfort van elektrisch rijden te combineren met een benzinemotor. Echter, het verbruik is helaas nauwelijks lager dan dat van een traditionele hybride of zelfs van een moderne benzinemotor zonder elektrische assistentie. Op papier verbruikt de Qashqai e-Power 5.3 liter per 100 km en dat is simpelweg te veel. Bovendien kon dit verbruik in de praktijk alleen worden gerealiseerd bij zeer lage snelheden en onder ideale weersomstandigheden. Volgens Nissan is bewust gekozen voor rijplezier boven een laag verbruik, maar daarmee doet de fabrikant zijn eigen opzet teniet!

Nissan Qashqai e-Power

Weggedrag

De Qashqai staat op het zogenaamde "CMF-C" platform van Nissan en was daarom al bij de introductie voorbereid op alternatieve energiebronnen. Dat betreft niet alleen de ruimte voor batterijen, maar ook het gewicht ervan. Nissan kon de Qashqai daarom relatief eenvoudig aanpassen aan het extra gewicht en de andere gewichtsverdeling. Niet alleen de wielophanging is aangepast, maar ook de besturing.

Het resultaat van al deze aanpassingen is niet dat de e-Power hetzelfde rijdt als de Qashqai met alleen een verbrandingsmotor. In plaats daarvan heeft Nissan een nieuwe balans gevonden waardoor de auto weliswaar zwaarder is, maar lichter en zelfs sportiever voelt.

Nissan Qashqai e-Power

Conclusie

Doet de e-Power techniek van Nissan wat het belooft? Slechts half. Deze constructie van een benzinemotor die stroom opwekt voor een elektromotor biedt inderdaad de rust, het comfort en de souplesse van elektrisch rijden. Bovendien kan, net als in een elektrische auto, met één pedaal worden gereden.

Echter, afhankelijk van de omstandigheden is wel degelijk merkbaar wanneer de benzinemotor bijspringt en/of extra energie genereert. Het belangrijkste probleem is echter: het verbruik is niet lager dan dat van een traditionele hybride en zelfs niet lager dan dat van een kleine, moderne turbomotor. En ondanks het feit dat deze zogenaamde "seriële hybride" eenvoudiger en dus voordeliger is om te fabriceren dan een parallel hybride, ligt de aanschafprijs niet lager. Vanwege de CO2-uitstoot is de Qashqai e-Power in Nederland zelfs niet voordeliger dan een volledig elektrische auto!

Kort gezegd is de Nissan Qashqai e-Power een elektrische auto op benzine. Deze Qashqai is daarom alleen zinvol voor regio's waar de laadstructuur te wensen over laat en/of elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat.

plus
  • Zelfde actieradius als een benzine-auto
  • Beter weggedrag dan conventionele versie
  • Veel van de voordelen van elektrisch rijden
min
  • Niet voordeliger dan een volledig elektrische auto
  • Niet zuiniger dan parallel hybride of kleine turbomotor
Remschijf.nl